Βαθµονόµηση ADAS: Ένα επιπλέον έσοδο
Η υπερβολική ταχύτητα, εξακολουθεί να αποτελεί σηµαντικό παράγοντα που συµβάλλει στους θανάτους και τους τραυµατισµούς από τροχαία ατυχήµατα µαζί µε την αύξηση της απόσπασης της προσοχής κατά την οδήγηση. Για να µειωθεί η σοβαρότητα των ατυχηµάτων, συµπεριλαµβανοµένων εκείνων που προκαλούνται από την υπερβολική ταχύτητα, οι κατασκευαστές οχηµάτων επεκτείνουν τη χρήση προηγµένων συστηµάτων υποβοήθησης οδηγού (ADAS).
Χάρη σε µια εθελοντική δέσµευση από 20 συµµετέχουσες αυτοκινητοβιοµηχανίες που έχουν κοινό στόχο τη µείωση όσο το δυνατόν περισσότερων συγκρούσεων, σχεδόν όλα τα ελαφρά οχήµατα που παράγουν για την αγορά των ΗΠΑ, είναι πλέον εξοπλισµένα µε AEB (Automatic Emergency Braking – Aυτόµατο Φρενάρισµα Έκτακτης Ανάγκης). Σύµφωνα µε το Ασφαλιστικό Ινστιτούτο για την Ασφάλεια των Αυτοκινητοδρόµων (IIHS), η προειδοποίηση εµπρόσθιας σύγκρουσης και τα αυτόµατα συστήµατα πέδησης, µειώνουν τις συγκρούσεις στο πίσω µέρος του οχήµατος, κατά 50%.
Ακόµη και σε περιπτώσεις όπου το ατύχηµα δεν µπορεί να αποφευχθεί, το ADAS µείωσε µε επιτυχία την ταχύτητα πρόσκρουσης και µε τη σειρά του, τη σοβαρότητά της. Επίσης η προειδοποίηση απόκλισης από τη λωρίδα κυκλοφορίας και η ανίχνευση τυφλών σηµείων, έχουν οδηγήσει σε µείωση των συγκρούσεων.
Μια µελέτη που χρηµατοδοτήθηκε από το ίδρυµα AAA για την Οδική Ασφάλεια διαπίστωσε ότι ο εξοπλισµός των οχηµάτων µε τεχνολογίες ADAS, αναµένεται να αποτρέψει σχεδόν 250.000 θανάτους τα επόµενα 30 χρόνια.
Ενώ τα οφέλη αυτών των συστηµάτων ασφαλείας είναι αναµφισβήτητα, το ίδιο ισχύει και για τις προκλήσεις βαθµονόµησης των ADAS που δηµιουργούνται για τους φανοβαφεία. Όµως µε κάθε πρόκληση, έρχεται και η ευκαιρία.
Τα ADAS βασίζονται σε πολλαπλές εισόδους δεδοµένων για να διασφαλίσουν ότι το όχηµα λειτουργεί όπως έχει σχεδιαστεί. Αυτές οι είσοδοι – που παρέχονται από αισθητήρες ραντάρ, υπερήχων, LIDAR και κάµερα – συνεργάζονται για να υποστηρίξουν ένα ευρύ φάσµα εφαρµογών που κυµαίνονται από την αποφυγή πεζών, έως την ανίχνευση υπνηλίας του οδηγού. Μετά από σύγκρουση, οι αισθητήρες ADAS πρέπει να βαθµονοµηθούν µε ακρίβεια και σύµφωνα µε τις προδιαγραφές OEM, ώστε συνεχίζουν να λειτουργούν σωστά.
Αυτό ισχύει ιδιαίτερα κάθε φορά που αφαιρείται ή αντικαθίσταται ένα εξάρτηµα που περιέχει αισθητήρα ραντάρ ή κάµερα στραµµένη προς τα εµπρός, όπως παρµπρίζ ή πλευρικό καθρέπτη σε οχήµατα εξοπλισµένα µε συστήµατα προειδοποίησης απόκλισης από τη λωρίδα κυκλοφορίας ή τυφλού σηµείου. Αλλά ακόµη και όταν το εξάρτηµα ασφαλείας δεν εµπλέκεται άµεσα στη σύγκρουση, ενδέχεται να απαιτείται βαθµονόµηση κατά τη διαδικασία επισκευής λόγω της ευαισθησίας των εµπλεκόµενων εξαρτηµάτων ADAS.
Ακόµη και ένας βαθµός απόκλισης από τη σωστή ευθυγράµµιση, µπορεί να έχει ως αποτέλεσµα ο αισθητήρας να χάσει έναν στόχο ή ένα αντικείµενο κατά 35 εκ. Και όπως σηµειώνει το I-CAR, όταν «ένας µόνο αισθητήρας ή κάµερα δεν είναι ευθυγραµµισµένος ή βαθµονοµηµένος µε ακρίβεια, τα συστήµατα ενδέχεται να µην ανταποκρίνονται όπως ακριβώς έχουν σχεδιαστεί ή µπορεί να αποτύχουν».
Προστέθηκε χρόνος επισκευής και πολυπλοκότητα
Η βαθµονόµηση των ADAS µπορεί να είναι χρονοβόρα και περίπλοκη. Ανάλογα µε τον αισθητήρα και τον τύπο βαθµονόµησης που απαιτείται – στατική, δυναµική ή συνδυασµός των δύο – ένας τεχνικός µπορεί να αφιερώσει από 60 λεπτά έως αρκετές ώρες σε αυτό το κρίσιµο βήµα της διαδικασίας επισκευής. Και αυτό είναι αν η δουλειά αυτή γίνει µέσα στο συνεργείο που επισκευάσθηκε το όχηµα.
Σε αντίθετη περίπτωση, φυσικά, µπορεί να επεκταθεί ο χρόνος επισκευής αυξάνοντας το κόστος. Ο χρόνος που αφιερώνεται στην έρευνα των διαδικασιών επισκευής ή στην ολοκλήρωση µιας δοκιµαστικής οδήγησης µπορεί επίσης να επηρεάσει τον χρόνο που απαιτείται για την ολοκλήρωση των βαθµονοµήσεων ADAS.
Δεδοµένου ότι οι απαιτήσεις βαθµονόµησης διαφέρουν ανάλογα µε τον κατασκευαστή, τη µάρκα και το έτος κατασκευής, η πρόσβαση στις πιο πρόσφατες διαδικασίες, εκπαίδευση και εξοπλισµό OEM είναι ζωτικής σηµασίας για να βοηθήσει τους τεχνικούς να παρέχουν µια σωστή και ασφαλή επισκευή. Όσον αφορά το πρόσθετο κόστος, το ίδρυµα AAA διαπίστωσε ότι η επισκευή-ρύθµιση των ADAS, µπορεί να προσθέσει έως και 37% επιπλέον κόστος επισκευής που οφείλεται στο υψηλό κόστος αντικατάστασης και βαθµονόµησης των αισθητήρων. Ακόµη και σε µια µικρή επισκευή σύγκρουσης στο πίσω µέρος ενός οχήµατος, το 40,9% της µέσης συνολικής εκτίµησης επισκευής, σχετίζεται µε την αντικατάσταση εξαρτηµάτων ADAS.
Νέες ευκαιρίες εσόδων από τη διαγνωστική σάρωση και τη βαθµονόµηση ADAS
Σε µια παρουσίαση του κλάδου, τονίσθηκε η σηµασία της ανάπτυξης νέων πηγών κέρδους, ως ένας τρόπος αντιµετώπισης της οικονοµικής ύφεσης, σταθεροποίησης των ταµειακών ροών και κερδοφορίας. Πρώτα στη λίστα ήταν οι βαθµονοµήσεις ADAS, οι οποίες αν πραγµατοποιηθούν στον ίδιο χώρο, µπορεί να µειωθεί ο χρόνος επισκευής έως και δύο ηµέρες. Αυτό µε τη σειρά του, µειώνει τα έξοδα ενοικίασης οχηµάτων και οι πελάτες παίρνουν τα οχήµατά τους πιο γρήγορα, συµβάλλοντας έτσι στην ικανοποίηση τόσο των πελατών, όσο και των ασφαλιστών. Επίσης, αν εάν το φανοβαφείο που έχει αναλάβει την επισκευή, αναθέσει σε εξωτερικούς συνεργάτες του τη βαθµονόµηση, µπορεί ακόµα να θεωρηθεί υπεύθυνο για λάθος διαδικασίες επισκευής.
Επιπλέον, οι δυναµικές και στατικές βαθµονοµήσεις είναι συχνά πληρωτέες. Σε έρευνα «Ποιος πληρώνει για τι;» που δηµοσιεύθηκε από την Collision Advice και το CRASH Network, το 87% των φανοβαφείων που ερωτήθηκαν ανέφεραν ότι πάντα ή σχεδόν πάντα, αποζηµιώνονται για τις χρεώσεις βαθµονόµησης ADAS. Ανάλογα µε τον τύπο της απαιτούµενης επαναβαθµονόµησης, αυτό θα µπορούσε να κυµαίνεται από 250 $ (230 ευρώ) έως πάνω από 600 $ (552 ευρώ) σε πρόσθετα έσοδα.
Γρήγορα αποτελέσµατα µε τη σάρωση διαγνωστικών
Μια πρόσφατη έρευνα του δικτύου CRASH στις εγκαταστάσεις επισκευής συγκρούσεων διαπίστωσε ότι το ποσοστό των βαθµονοµήσεων οχηµάτων που πραγµατοποιούνται εσωτερικά αυξάνεται σταθερά. Ενώ περισσότερα συνεργεία πραγµατοποιούν τις βαθµονοµήσεις επί τόπου, εκείνοι που εξακολουθούν να στέλνουν τις εργασίες βαθµονόµησης σε αντιπροσωπείες ή τρίτους πωλητές, πιθανότατα θα χρειαστεί να επενδύσουν στην εκπαίδευση τεχνικών εάν θέλουν να κάνουν το ίδιο.
Μαζί µε την εκπαίδευση, έρχεται και ο εξοπλισµός. Και ο απαιτούµενος εξοπλισµός εξαρτάται από τον τύπο βαθµονόµησης που εκτελείται: δυναµική, στατική ή και τα δύο. Ένα διαγνωστικό εργαλείο σάρωσης όλα-σε-ένα το οποίο αποκτά πρόσβαση σε διαδικασίες OEM, επιλύει κωδικούς βλάβης διαγνωστικού ελέγχου (DTC) και αποστέλλει αυτόµατα αναφορές σάρωσης και βαθµονόµησης στο cloud, µπορεί να επιτρέψει στους επισκευαστές να ολοκληρώσουν γρήγορα και αποτελεσµατικά δυναµικές βαθµονοµήσεις ADAS.
Οι στατικές βαθµονοµήσεις, από την άλλη πλευρά, βασίζονται στη χρήση τόσο ενός εργαλείου σάρωσης επισκευής σύγκρουσης όσο και στόχων. Δεδοµένου ότι η ακρίβεια είναι απαραίτητη, τα στατικά συστήµατα βαθµονόµησης που καθοδηγούν τους τεχνικούς στη διαδικασία εγκατάστασης και την ακριβή τοποθέτηση των στόχων µπορούν να βοηθήσουν στη διασφάλιση της ακρίβειας µειώνοντας παράλληλα τον χρόνο εργασίας. Κατά την αξιολόγηση του εξοπλισµού βαθµονόµησης, εξετάστε εάν:
Δυναµική βαθµονόµηση
– Διαθέτει ρουτίνες βαθµονόµησης µε άδεια OEM
– Καλύπτει όλες τις µεγάλες µάρκες και µοντέλα οχηµάτων
– Απαιτεί επιπλέον χρεώσεις ανά συναλλαγή πέραν της µηνιαίας συνδροµής
– Ενσωµατώνεται µε άλλες λύσεις ροής εργασίας (εκτίµηση, παραγγελία ανταλλακτικών, διαδικασίες επισκευής κ.λπ.)
– Παρέχει αναφορές που επισυνάπτονται αυτόµατα στο αρχείο εργασίας για κοινή χρήση µε πελάτες ή εταιρείες
– Περιλαµβάνει άλλες λειτουργίες εξοικονόµησης χρόνου (γρήγοροι χρόνοι σάρωσης, πρόσβαση στο διαδίκτυο, ενσωµατωµένη κάµερα κ.λπ.).
Στατική βαθµονόµηση
– Υποστηρίζει βαθµονόµηση ADAS των αισθητήρων ραντάρ, LIDAR και κάµερας
– Διαθέτει ένα ευρύ φάσµα κατασκευαστών οχηµάτων και µοντέλων
– Εκτελεί όλους τους κύριους τύπους στατικής βαθµονόµησης µε στόχους, χαλάκια και καθρέφτες
– Παρέχει οδηγίες βήµα προς βήµα για την απλοποίηση της διαδικασίας εγκατάστασης
– Διευκολύνει την προσαρµογή στόχων χωρίς βαρίδια, µεζούρες ή καθρέφτες
– Παρέχει γρήγορες και ακριβείς ψηφιακές µετρήσεις
– Παρέχει αναφορές για τη σωστή τεκµηρίωση της επισκευής
– Αποφεύγει την πρόσθετη, εξειδικευµένη εκπαίδευση για νέα µοντέλα οχηµάτων µέσω online ενηµερώσεων.
Καθώς όλο και περισσότερα οχήµατα εξοπλισµένα µε ADAS βγαίνουν στον δρόµο, οι προκλήσεις στην παροχή κατάλληλων και ασφαλών επισκευών θα συνεχίσουν να αυξάνονται. Ωστόσο, µε τη σωστή εκπαίδευση, ένα αυτόµατο διαγνωστικό εργαλείο, µε τον πιο πρόσφατο εξοπλισµό και διαδικασίες OEM, οι φανοβαφείς µπορούν να επιστρέψουν µε ασφάλεια τα τρακαρισµένα οχήµατα στον δρόµο, αναπτύσσοντας ένα νέο έσοδο.