Προβλήματα με τις μπαταρίες στα έξυπνα συστήματα φόρτισης
Ολοένα και περισσότερα αυτοκίνητα διαθέτουν συστήµατα έξυπνης φόρτισης µε αποτέλεσµα να εµφανίζονται µικροπροβλήµατα σε αυτά, τα οποία φαντάζουν δύσκολα στους ιδιοκτήτες αλλά και στα συνεργεία καθότι πρωτόγνωρα, ενώ η λύση µε τη βοήθεια της διάγνωσης είναι απλή.
Τι είναι το σύστηµα «έξυπνης φόρτισης»;
Τα καινούργια µοντέλα της Citroen, για παράδειγµα τα C3, C3 Picasso, Berlingo 2008 και άλλα, καθώς και άλλων κατασκευαστών, π.χ. BMW, Volvo, είναι εξοπλισµένα µε το λεγόµενο σύστηµα έξυπνης φόρτισης µε σκοπό την αξιοπιστία της µπαταρίας, λόγω των πολλών απαιτήσεων που έχει ένα σύγχρονο όχηµα από αυτή, αλλά και τη µείωση των ρύπων και της κατάλωσης.
Στο σύστηµα φόρτισης λοιπόν, έχει ενσωµατωθεί ένας αισθητήρας -ο λεγόµενος IBS (Ιntelligent Βattery Sensor) (εικ. 1,2)- στον ακροδέκτη της γείωσης, ο οποίος παρακολουθεί την κατάσταση φόρτισης της µπαταρίας SOC (State Of Charge) δηλαδή την τάση φόρτισης, την θερµοκρασία, την τρέχουσα ροή κ.λπ.
Όλες αυτές οι πληροφορίες αποστέλλονται στη µονάδα διαχείρισης ενέργειας, η οποία και αποφασίζει πότε και πόσο πρέπει να φορτιστεί η µπαταρία, διακόπτοντας την φόρτισή της από το δυναµό, όταν αυτή δεν είναι απαραίτητη, µε στόχο την προστασία της, καθώς και τη µείωση της κατανάλωσης καυσίµου, αφού όταν δεν φορτίζει το δυναµό, δεν επιβαρύνεται ο κινητήρας.
H φόρτιση της µπαταρίας επίσης, µπορεί να διακόπτεται κατά την προθέρµανση ενός κινητήρα ή κατά την διαδικασία µιας προσπέρασης, όπου χρειάζεται όλη η ισχύς του κινητήρα.
Το πρόβληµα
Ένα αυτοκίνητο λοιπόν εφοδιασµένο µε ένα τέτοιο σύστηµα, όπως π.χ. ένα Citroen C3, µπορεί να εµφανίσει το φαινόµενο, το πρωί να δυσκολεύεται ο κινητήρας του να εκκινήσει, ενώ κατά την διάρκεια της υπόλοιπης µέρας εκκινεί ικανοποιητικά .
Αµέσως οι υποψίες στρέφονται στη µπαταρία, η οποία µετά από έναν απλό έλεγχο µε το κατάλληλο όργανο-τέστερ µπαταριών (εικ. 3) φαίνεται ότι πλησιάζει προς το τέλος της ζωής της.
Ακολουθεί η διαδικασία της αλλαγής της µπαταρίας µε µια καινούργια η οποία φαίνεται ότι ξεκινάει άνετα τον κινητήρα και µέχρι εδώ όλα καλά.
Τα δύσκολα όµως αρχίζουν, όταν το όχηµα επιστρέψει στο συνεργείο, µε τα ίδια συµπτώµατα (και τη µπαταρία σχεδόν άδεια…), µετά από λίγες ηµέρες.
Τότε, η µπαταρία επαναφορτίζεται και προσπαθώντας να διώξουµε τυχόν υποψίες για ελαττωµατικό προϊόν, ακολουθεί ένας πιο σχολαστικός έλεγχος, τόσο στην µπαταρία, όσο και στο σύστηµα φόρτισής της, επιστρατεύοντας πιθανόν πιο αξιόπιστα εργαλεία.
Εάν τότε, µετρήσουµε την τάση φόρτισης του ρελαντί, πιθανόν να δούµε µια τιµή 12,7Volt, αλλά αυτό µπορεί να το δούµε και σε πιο υψηλές στροφές…
Η αιτία
Πριν βιαστούµε να ενοχοποιήσουµε το δυναµό ή οτιδήποτε άλλο και παρασυρθούµε σε χρονοβόρες και δαπανηρές επισκευές, θα πρέπει να θυµηθούµε ότι έχουµε να κάνουµε µε ένα «έξυπνο σύστηµα φόρτισης».
Η µπαταρία αντικαταστάθηκε και καλώς έγινε αυτό, αλλά η διαδικασία δεν ολοκληρώθηκε. Και αυτό, γιατί ο εγκέφαλος (ΕCU) -όπως παραπάνω είπαµε- µέσω του IBS (Έξυπνου Αισθητήρα Μπαταρίας ), παρακολουθεί την κατάσταση (SOC) της µπαταρίας, (δίνοντας στο σύστηµα και τις αντίστοιχες εντολές δράσης).
Όµως, αφού η µπαταρία που αντικαταστάθηκε ήταν σε κακή κατάσταση, η φόρτισή της είχε «περιοριστεί» από το σύστηµα, το οποίο τώρα µε την εγκατάσταση της νέας µπαταρίας αντιλαµβάνεται µεν ότι κάτι έχει αλλάξει µε την φόρτιση-κατάσταση της µπαταρίας, αλλά δεν µπορεί να καταλάβει ότι έχει τοποθετηθεί µια καινούρια µπαταρία και έτσι συνεχίζει το ίδιο µοτίβο φόρτισης ή καλύτερα µη φόρτισης.
Η λύση
Η λύση στο πρόβληµα είναι η εξής: Αφού αντικαταστήσουµε την καινούργια µπαταρία θα πρέπει «απλά», να ενηµερώσουµε το σύστηµα.
Αυτό µπορούµε να το κάνουµε µε ένα διαγνωστικό, το οποίο να έχει αυτή την δυνατότητα. Τα περισσότερα καινούρια διαγνωστικά έχουν ενσωµατωµένη αυτή την λειτουργία, αλλά υπάρχουν και τεστεράκια ανεξάρτητα (εικ. 4,5) ή από κατασκευαστές µπαταριών (εικ. 6,7,8) για τον σκοπό αυτό και σε οικονοµική τιµή.
Αφού συνδεθούµε µε το διαγνωστικό και ανάλογα µε τον κατασκευαστή του, µπαίνουµε συνήθως στο σύστηµα διαχείρισης ενέργειας και εκεί ακολουθώντας τις οδηγίες (εικ. 9,10,11,12,13) δηλώνουµε την µάρκα της µπαταρίας, τον τύπο της (π.χ. AGM, EFB κ.λπ.), τα αµπερώρια (Ah), και συνήθως ένα δεκαψήφιο (τα 10 πρώτα ψηφία του 13ψήφιου κωδικού στις µπαταρίες της Βosch) κωδικό ο οποίος είναι ο σειριακός αριθµός – serial number.
Τέλος, αν χρειάζεται, σβήνουµε και τυχόν αποθηκευµένους κωδικούς βλάβης. Έτσι, το σύστηµα ενηµερώνεται για την αλλαγή της µπαταρίας και τότε και µόνο τότε, θα αλλάξει η κατάσταση φόρτισης και το σύστηµα θα λειτουργεί σωστά.
Παρατήρηση
Όταν φορτίζουµε ή βάζουµε εκκινητή σε τέτοια συστήµατα, πρέπει να προσέχουµε τα ακόλουθα:
-Συνδέουµε πρώτα τον θετικό πόλο (+) και στη συνέχεια, στην γείωση (-) του σασί. Με τον τρόπο αυτό εξασφαλίζεται ότι ο αισθητήρας της µπαταρίας δεν γεφυρώνεται.
-Η άµεση φόρτιση της µπαταρίας στον αρνητικό πόλο σηµαίνει ότι θα παρακάµψει το ρεύµα φόρτισης τον αισθητήρα µπαταρίας.
Αυτό σηµαίνει ότι η πληροφορία φόρτισης της µπαταρίας δεν ανιχνεύεται από τον αισθητήρα κατά τη διάρκεια της φόρτισης, µε αποτέλεσµα τα δεδοµένα για την κατάσταση της µπαταρίας να µην αποθηκεύονται και οι τιµές στο σύστηµα διαχείρισης να µην συµφωνούν πλέον µε αποτέλεσµα να εµφανιστούν πιθανές δυσλειτουργίες στο σύστηµα.
Γράφει ο Λιάτος Π. Χαράλαμπος, Τεχνολόγος Οχημάτων- Εκπαιδευτικός, Εκπαιδευτής Ε.ΚΕ.ΠΙΣ.