Βλάβη της τροχαλίας περιορισµού κραδασµών

Η DENSO, είναι ένας από τους κορυφαίους κατασκευαστές αρχικού εξοπλισµού (OE) εξαρτηµάτων κλιµατισµού (AC), τα οποία προµηθεύει σε κατασκευαστές οχηµάτων (VM) σε όλο τον κόσµο. Η τεχνογνωσία της επεκτείνεται σε πολλά από τα συστήµατα που σχετίζονται µε τη θερµική διαχείριση ενός οχήµατος και κυρίως στο σύστηµα βοηθητικής µετάδοσης κίνησης (FEAD) που τροφοδοτεί τον συµπιεστή AC.
Καθώς τα προβλήµατα σε αυτό το σύστηµα µπορεί να έχουν συνέπειες απευθείας στον συµπιεστή AC του οχήµατος και κατ’ επέκταση σε άλλα εξαρτήµατα, η DENSO Aftermarket δηµιούργησε αυτόν τον χρήσιµο τεχνικό οδηγό για να βοηθήσει τους τεχνικούς να διαγνώσουν σωστά τις βλάβες και να βελτιώσουν την ποιότητα των επισκευών που αναλαµβάνουν.
Οι σύγχρονοι, κινητήρες µικρού κυβισµού είναι ιδιαίτερα επιρρεπείς σε κραδασµούς, γι’ αυτό και οι κατασκευαστές οχηµάτων έχουν στραφεί στους συνεργάτες προµήθειας αυθεντικού εξοπλισµού για λύσεις και ως αποτέλεσµα, πολλοί είναι εφοδιασµένοι µε διατάξεις απορρόφησης κραδασµών, όπως αποσβεστήρας κραδασµών στρέψης* (TVD – torsional vibration damper), σφόνδυλος διπλής µάζας (DMF- dual mass flywheel) και τροχαλία εναλλακτήρα µε απελευθέρωση περιστροφής (OAP-overrunning alternator pulley).
Συµπιεστής Τύπου Μεταβλητού Εκτοπίσµατος
Αν και δεν σχετίζεται άµεσα µε τους κραδασµούς του κινητήρα, η τροχαλία απόσβεσης και αποκοπής** (DL-damper limiter) είναι ένα συναφές εξάρτηµα στο σύστηµα FEAD που τοποθετείται στους περισσότερους συµπιεστές κλιµατισµού Τύπου Μεταβλητού Εκτοπίσµατος και ο σκοπός του είναι να παρέχει έναν µηχανισµό ασφαλείας που εµποδίζει το σπάσιµο του βοηθητικού ιµάντα σε περίπτωση ακινητοποίησης του συµπιεστή, για παράδειγµα. Όταν ο περιοριστής σπάσει, η τροχαλία µπορεί να λειτουργεί ελεύθερα, ώστε το σύστηµα FEAD να συνεχίσει να λειτουργεί και να κινεί άλλα σηµαντικά εξαρτήµατα, όπως η γεννήτρια, η αντλία υδραυλικού τιµονιού και η αντλία νερού.
Επιστρέφοντας στο πρόβληµα των κραδασµών, είναι σηµαντικό να αναφέρουµε ότι ορισµένες τροχαλίες DL ενσωµατώνουν επίσης έναν αποσβεστήρα µάζας, ο οποίος έχει σχεδιαστεί για να αποσβένει τις διακυµάνσεις των στροφών του κινητήρα.
Γιατί παθαίνουν βλάβη οι τροχαλίες DL;
Οι κυριότεροι λόγοι, για τους οποίους ο µηχανισµός αποκοπής εντός της τροχαλίας DL σπάει είναι:
1. Υπερβολική αρνητική ροπή περιστροφής στην τροχαλία, λόγω υπερβολικής ταλάντωσης του ιµάντα κίνησης, η οποία µπορεί να προκληθεί από διάφορα µέρη εντός του συστήµατος FEAD, οπότε απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση. Εποµένως, πραγµατοποιήστε οπτικό έλεγχο µε τον κινητήρα στο ρελαντί και στη συνέχεια µε αύξηση και µείωση των στροφών του κινητήρα. Εάν ο ιµάντας µετάδοσης κίνησης έχει υπερβολική ταλάντωση, επιθεωρήστε και εάν είναι απαραίτητο, αντικαταστήστε τα ακόλουθα µέρη: Τροχαλία εναλλακτήρα µε απελευθέρωση περιστροφής (OAP-overrunning alternator pulley), αποσβεστήρας κραδασµών στρέψης (TVD – torsional vibration damper), άεργη τροχαλία και τον αυτόµατο εντατήρα ιµάντα. Επιπλέον, ελέγξτε τον σφόνδυλο διπλής µάζας (DMF-dual mass flywheel), καθώς µερικές φορές για οικονοµικούς λόγους, ο σφόνδυλος διπλής µάζας (DMF- dual mass flywheel) DMF αντικαθίσταται από έναν συµπαγή σφόνδυλο, ο οποίος µπορεί να προκαλέσει αύξηση των κραδασµών του κινητήρα.
2. Συνεχώς µεταβαλλόµενη δύναµη στην τροχαλία, λόγω έντονης διακύµανσης της ταχύτητας περιστροφής του κινητήρα, η οποία µπορεί να οφείλεται στο σύστηµα ψεκασµού καυσίµου, στο σύστηµα ανάφλεξης, στο σύστηµα ελέγχου εκποµπών καυσαερίων ή στον χρονισµό του εκκεντροφόρου άξονα, για παράδειγµα, σε ακανόνιστο ρελαντί ή σε ακανόνιστη λειτουργία σε υψηλές στροφές.
* (Είναι µια τροχαλία αποσβεστήρα υψηλής απόδοσης µε λειτουργία µείωσης των στροφικών δονήσεων του στροφαλοφόρου άξονα και λειτουργία µείωσης της διακύµανσης της ταχύτητας περιστροφής που προκαλείται από τη µεγάλη διακύµανση της ροπής σε χαµηλές και µεσαίες στροφές. Η τροχαλία αποσβεστήρα, κοινώς γνωστή ως τροχαλία στροφαλοφόρου άξονα, είναι µια τροχαλία που τοποθετείται στο εµπρόσθιο άκρο του στροφαλοφόρου άξονα. Κινεί τους ιµάντες παρελκοµένων, οι οποίοι µε τη σειρά τους κινούν τον εναλλάκτη, τον συµπιεστή κλιµατισµού, την αντλία υδραυλικού τιµονιού, την αντλία νερού κ.λπ. Οι σύγχρονοι κινητήρες παράγουν µεγάλη ποσότητα στρεπτικών δονήσεων στον στροφαλοφόρο άξονα. Η απλή τροχαλία έχει αποσβεστική επίδραση στις τάσεις του στροφαλοφόρου άξονα. Το φίλτρο της τροχαλίας απορροφά τους κραδασµούς που προκύπτουν λόγω της µεταβαλλόµενης περιστροφικής κίνησης του κινητήρα).
** Τροχαλία συµπιεστή DL (αποσβεστήρας και περιοριστής). Πρόσφατα, έχουν αρχίσει να χρησιµοποιούνται οι συµπιεστές συνεχώς µεταβαλλόµενης ισχύος (από 0 έως 100%) προκειµένου να βελτιωθεί η κατανάλωση καυσίµου, η κατανάλωση ισχύος, οι επιδόσεις επιτάχυνσης και η µείωση των κραδασµών ON/OFF. Επειδή η χωρητικότητα µεταβάλλεται συνεχώς, δεν υπάρχει ανάγκη για µηχανισµό διακοπής/εκκίνησης του µαγνητικό συµπλέκτη µεταξύ κινητήρα και συµπιεστή. Ωστόσο, απαιτείται ένας αποσβεστήρας για την απορρόφηση των διακυµάνσεων της ροπής του συµπιεστή και απαιτείται ένας περιοριστής για την προστασία του ιµάντα σε περίπτωση ακινητοποίησης του συµπιεστή. Η χρήση των τροχαλιών DL (Damper & Limiter) που περιλαµβάνουν αυτές τις λειτουργίες έχει αυξηθεί πρόσφατα. Η παρούσα ενότητα περιγράφει την τροχαλία DL, συµπεριλαµβανοµένων των απαιτούµενων προφυλάξεων κατά την αντικατάσταση του συµπιεστή.