TRW: Αντικατάσταση ηλεκτρικού χειρόφρενου

Για την αντικατάσταση του ηλεκτρικού χειρόφρενου, όλες οι εργασίες συντήρησης και επισκευής πρέπει να εκτελούνται µόνο από εκπαιδευµένους επαγγελµατίες σύµφωνα µε τις οδηγίες και τις προδιαγραφές που εκδίδονται από τον κατασκευαστή του οχήµατος. Αυτό γίνεται για λόγους βέλτιστου αποτελέσµατος και ασφάλειας. Η TRW δεν φέρει καµία ευθύνη για ζηµιές που προκαλούνται από ακατάλληλη τοποθέτηση και συναρµολόγηση. Όταν εκτελείται οποιαδήποτε εργασία, η TRW συνιστά οι επισκευαστές να έχουν κατάλληλο προστατευτικό εξοπλισµό.
Σηµαντικές σηµειώσεις
Έλεγχος
Πριν ξεκινήσουν οι επισκευές, πρέπει να ελεγχθούν όλα τα µέρη του συστήµατος φρένων που δεν θα αντικατασταθούν για να διασφαλιστεί ότι είναι σε άψογη κατάσταση. Αυτά περιλαµβάνουν τους εύκαµπτους σωλήνες και τους σωλήνες φρένων, την κατάσταση του υγρού φρένων (σηµείο βρασµού), τις τσιµούχες και τα έµβολα της δαγκάνας του φρένου, τους κοχλίες -οδηγούς στον φορέα του φρένου καθώς και την πλήµνη και τα ρουλεµάν τροχού.
Διάγνωση
Για επαγγελµατική επισκευή, συντήρηση και διαγνωστικές εργασίες στο ηλεκτρικό χειρόφρενο, πρέπει να είναι διαθέσιµο ένα ηλεκτρονικό διαγνωστικό όργανο που να µπορεί να συνδεθεί στο όχηµα µέσω του On-Board-Diagnosis (OBD). Πριν αντικατασταθεί ένα εξάρτηµα του ηλεκτρικού χειρόφρενου, το σύστηµα πρέπει να τεθεί σε λειτουργία συντήρησης µε τη βοήθεια αυτής της συσκευής διάγνωσης. Για να γίνει αυτό, ο χειριστής περιστρέφει τον άξονα (Εικ.1), έτσι ώστε το παξιµάδι πίεσης να µπορεί να οδηγηθεί πίσω στην αρχική του θέση (Εικ. 2). Μετά την ολοκλήρωση της επισκευής, το σύστηµα πρέπει να βαθµονοµηθεί.
Εξαρτήµατα του ηλεκτρικού φρένου στάθµευσης
Δαγκάνα φρένου
Η δαγκάνα του ηλεκτρικού χειρόφρενου είναι µια δαγκάνα ενός εµβόλου τύπου «Colette». Η υδραυλική λειτουργία είναι η ίδια, ανεξάρτητα από το αν η δαγκάνα είναι χωρίς χειρόφρενο ή έχει µηχανικό χειρόφρενο.
Ενεργοποιητής
Ο ηλεκτροκινητήρας κινεί το κιβώτιο ταχυτήτων ενεργοποίησης µέσω ενός οδοντωτού ιµάντα. Το κιβώτιο ταχυτήτων και ο άξονας συνδέονται µεταξύ τους χρησιµοποιώντας έναν κοχλία Torx® στην έξοδο του κιβωτίου ταχυτήτων.
Έµβολο, άξονας και περικόχλιο πίεσης
Ο άξονας συνδέεται µε το παξιµάδι πίεσης µε ένα αυτοασφαλιζόµενο σπείρωµα. Το παξιµάδι πίεσης είναι ασφαλισµένο έτσι ώστε να µην περιστρέφεται µέσα στο έµβολο λόγω του σχήµατός του και του αντίστοιχου επίπεδου τµήµατος στο εσωτερικό του εµβόλου. Μόλις περιστραφεί ο άξονας από το πλανητικό σύστηµα στον ενεργοποιητή, το παξιµάδι πίεσης σπρώχνει το έµβολο και µαζί του το τακάκι του φρένου πάνω στον δίσκο, το φρένο ενεργοποιείται. Στην αντίστροφη κατεύθυνση, το φρένο απελευθερώνεται από την παραµόρφωση του στεγανοποιητικού δακτυλίου του εµβόλου (rollback).
Κιβώτιο ταχυτήτων
Πλανητικό σύστηµα πλάκας περιστροφής Swash Plate
Στην πρώτη γενιά ενεργοποιητών, ένα πλανητικό κιβώτιο ταχυτήτων swash plate ανέλαβε την ενεργοποίηση του χειρόφρενου. Με δύναµη σύσφιξης έως και 19 kN για συνολική αναλογία ~150:1, πληροί τις απαιτήσεις του χειρόφρενου στα περισσότερα οχήµατα παραγωγής.
Πλανητικό κιβώτιο ταχυτήτων
Το πλανητικό κιβώτιο ταχυτήτων δύο σταδίων ενσωµατωµένο στον ενεργοποιητή, µετατρέπει την περιστροφική κίνηση του κινητήρα µέσω του οδοντωτού ιµάντα µε συνολική σχέση µετάδοσης ~120:1 σε δύναµη σύσφιξης έως και 25 kN. Αυτές οι υψηλές δυνάµεις σύσφιξης απαιτούνται για την εκπλήρωση των απαιτήσεων του χειρόφρενου για βαρέα οχήµατα.
Αντικατάσταση. Τι πρέπει να κάνετε
Περίβληµα-Ενεργοποιητής
Πριν αντικατασταθεί η µονάδα περιβλήµατος-ενεργοποιητή, το σύστηµα πρέπει να τεθεί σε λειτουργία συντήρησης µε τη βοήθεια µιας συσκευής διάγνωσης.
- Αφαιρέστε τον σύνδεσµο
- Απελευθερώστε το κλείδωµα του συνδετήρα µε ένα κατάλληλο εργαλείο και τραβήξτε το βύσµα από τον ενεργοποιητή.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ : Ορισµένα ηλεκτρικά συστήµατα χειρόφρενου χρησιµοποιούν ενεργοποιητές µε ενσωµατωµένο καλώδιο. Σε αυτήν την περίπτωση, η σύνδεση βύσµατος πρέπει να αποσυνδεθεί στην καλωδίωση του οχήµατος. Αυτό βρίσκεται, κατά κανόνα, στο σχετικό περίβληµα του τροχού!
- Αφαιρέστε τον εύκαµπτο σωλήνα/σωλήνα φρένου
- Αφαιρέστε τον εύκαµπτο σωλήνα/σωλήνα φρένου και κλείστε το άκρο µε ένα κατάλληλο βύσµα για να αποτρέψετε τη διαρροή του υγρού φρένων και το άδειασµα του συστήµατος.
ΠΡΟΣΟΧΗ : Το υγρό φρένων διαλύει το χρώµα και αποτελεί κίνδυνο για την υγεία. Είναι υποχρεωτικό να τηρείτε τις οδηγίες ασφαλείας του κατασκευαστή κατά το χειρισµό του υγρού φρένων.
Αφαιρέστε τους κοχλίες στερέωσης
Χαλαρώστε και αφαιρέστε και τα δύο κοχλίες στερέωσης του περιβλήµατος του φρένου. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου και ανάλογα µε τη σχεδίαση της δαγκάνας του φρένου, οι πείροι-οδηγοί στον φορέα του φρένου πρέπει να συγκρατούνται σταθεροί χρησιµοποιώντας το κατάλληλο εργαλείο.
Αφαιρέστε τη στέγαση
Την µονάδα του περιβλήµατος-ενεργοποιητή µπορείτε τώρα να την αφαιρέσετε από τον φορέα προς την κατεύθυνση του βέλους. Η εγκατάσταση πραγµατοποιείται µε την αντίστροφη σειρά.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Τα προσυµπληρωµένα περιβλήµατα είναι εφοδιασµένα µε βύσµα στη σύνδεση µε τον εύκαµπτο σωλήνα/σωλήνα φρένου. Αυτό πρέπει να αφαιρεθεί πριν συνδεθεί ξανά η γραµµή φρένων.
- Εξαερώστε τον αέρα από το σύστηµα πέδησης
- Αφού εγκατασταθεί το σύστηµα, πρέπει να βαθµονοµηθεί χρησιµοποιώντας τη συσκευή διάγνωσης. Ακολουθήστε τις οδηγίες του κατασκευαστή του οχήµατος σχετικά µε αυτό.
Φορέας φρένων
Πριν από την αντικατάσταση του φορέα, το σύστηµα πρέπει να τεθεί σε λειτουργία συντήρησης µε τη βοήθεια µιας συσκευής διάγνωσης.
Αποσυναρµολογήστε το περίβληµα του φρένου
Χαλαρώστε και αφαιρέστε και τους δύο κοχλίες στερέωσης του περιβλήµατος του φρένου. Κατά τη διάρκεια αυτού και ανάλογα µε τη σχεδίαση της δαγκάνας του φρένου, οι πείροι οδηγών στον φορέα του φρένου πρέπει να συγκρατούνται σταθεροί χρησιµοποιώντας το κατάλληλο εργαλείο.
Το περίβληµα, συµπεριλαµβανοµένου του ενεργοποιητή, µπορείτε τώρα να αφαιρέσετε από τον φορέα φρένου προς την κατεύθυνση του βέλους.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ : Στερεώστε το περίβληµα έτσι ώστε ο εύκαµπτος σωλήνας/σωλήνας φρένων και το καλώδιο του συνδετήρα του ενεργοποιητή να µην έχουν υποστεί ζηµιά.
- Αφαιρέστε τα τακάκια φρένων
- Αφαιρέστε τα τακάκια φρένων και τα ελατήρια συγκράτησης τακακιών από τον φορέα του φρένου.
Αφαιρέστε τον φορέα φρένων
Χαλαρώστε και αφαιρέστε και τους δύο κοχλίες στερέωσης που συγκρατούν τον φορέα του φρένου στο αρθρωτό ακραξόνιο διεύθυνσης. Ο φορέας του φρένου µπορεί τώρα να αφαιρεθεί από το αρθρωτό ακραξόνιο διεύθυνσης. Η εγκατάσταση πραγµατοποιείται µε την αντίστροφη σειρά.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ : Προσέξτε τις πληροφορίες του κατασκευαστή όσον αφορά τις ροπές στρέψης και τη χρήση µέσων ασφάλισης σπειρώµατος για κοχλίες.
Αφού εγκατασταθεί, το σύστηµα πρέπει να βαθµονοµηθεί χρησιµοποιώντας τη συσκευή διάγνωσης. Ακολουθήστε τις οδηγίες του κατασκευαστή του οχήµατος σχετικά µε αυτό.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ : Οι εργασίες που περιγράφονται σε αυτό το άρθρο µπορεί να διαφέρουν ανάλογα µε τον τύπο του οχήµατος. Στα σχήµατα περιγράφεται µόνο η αφαίρεση εξαρτηµάτων. Οδηγίες για ειδικές διαδικασίες εγκατάστασης δίνονται χωριστά. Η TRW διατηρεί το δικαίωµα να κάνει τεχνικές αλλαγές.
Τακάκια φρένων
Πριν αντικαταστήσετε τα τακάκια φρένων, το σύστημα πρέπει να τεθεί σε λειτουργία συντήρησης «Αλλαγή τακακιών» με τη βοήθεια μιας συσκευής διάγνωσης.
Σε αυτήν τη λειτουργία συντήρησης, ο ηλεκτρονικός ελεγκτής περιστρέφει τον άξονα (Εικ. 1) έτσι ώστε το παξιμάδι πίεσης να οδηγηθεί πίσω στην αρχική του θέση (Εικ. 2).
Αφαιρέστε τις βίδες στερέωσης
Χαλαρώστε και αφαιρέστε και τις δύο βίδες στερέωσης του περιβλήματος του φρένου. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου και ανάλογα με τη σχεδίαση της δαγκάνας του φρένου, οι πείροι-οδηγοί στον φορέα του φρένου πρέπει να συγκρατούνται σταθεροί χρησιμοποιώντας το κατάλληλο εργαλείο.
Αφαιρέστε το περίβλημα
Το περίβλημα, συμπεριλαμβανομένου του ενεργοποιητή, μπορεί τώρα να τραβηχτεί από τον φορέα του φρένου προς την κατεύθυνση του βέλους.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Στερεώστε το περίβλημα έτσι ώστε ο εύκαμπτος σωλήνας/σωλήνας φρένων και το καλώδιο του συνδετήρα του ενεργοποιητή να μην έχουν υποστεί ζημιά.
- Αφαιρέστε τα τακάκια
- Αφαιρέστε τα τακάκια φρένων και τα ελατήρια συγκράτησής τους από τον φορέα του φρένου.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ : Τα ελατήρια συγκράτησης τακακιών πρέπει πάντα να ανανεώνονται καθώς ευθύνονται σε μεγάλο βαθμό για τη λειτουργία των φρένων χωρίς θόρυβο. Ωστόσο, εάν τα ελατήρια συγκράτησης ξαναχρησιμοποιηθούν, είναι απολύτως απαραίτητη η προσοχή ώστε να μην υπάρξει καμία παραμόρφωση κατά την τοποθέτηση και την αφαίρεσή τους!
Επιθεωρήστε και καθαρίστε τον φορέα φρένων
Πριν από τη συναρμολόγηση του φρένου, πρέπει να εξεταστούν τα ακόλουθα εξαρτήματα του φορέα του φρένου:
- Πείροι οδηγοί για ευκολία κίνησης και ακτινωτό διάκενο.
- Καλύμματα σκόνης για ρωγμές και ποιότητα στεγανοποίησης.
- Οι επιφάνειες επαφής των ελατηρίων συγκράτησης του τακακιού ή των τακακιών για ζημιά λόγω αυξημένης διάβρωσης.
- Ο φορέας του φρένου πρέπει να καθαριστεί επιμελώς.
- Επιθεωρήστε και καθαρίστε το περίβλημα του φρένου.
- Πριν από τη συναρμολόγηση του φρένου, πρέπει να εξεταστούν τα ακόλουθα εξαρτήματα του περιβλήματος του φρένου:
- Η τσιμούχα εμβόλου για ρωγμές και ποιότητα στεγανοποίησης.
- Έμβολα για ευκολία στην κίνηση.
- Κέλυφος για μηχανικές βλάβες.
- Στη συνέχεια, το κέλυφος του φρένου πρέπει να καθαριστεί επιμελώς.
Τοποθέτηση τακακιών
Τοποθετήστε τα ελατήρια συγκράτησης τακακιών και τα τακάκια φρένων στον φορέα του φρένου.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ : Λιπαντικά όπως γράσο ή πάστα χαλκού δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιούνται, εκτός και αν ορίζονται ρητά! Εάν τα ελατήρια συγκράτησης των τακακιών ή τα τακάκια μπλοκάρουν κατά την τοποθέτηση, ο φορέας του φρένου πρέπει να καθαριστεί ξανά ή σε περίπτωση αμφιβολίας, να αντικατασταθεί. Μην επεξεργάζεστε το τακάκι ή τον φορέα σε καμία περίπτωση! Για να διασφαλίσετε την άψογη λειτουργία του συστήματος πέδησης, τηρήστε με ακρίβεια όλες τις πρόσθετες πληροφορίες στα τακάκια, όπως για παράδειγμα το τράβηγμα των αυτοκόλλητων ταινιών ή την κατεύθυνση τοποθέτησης των τακακιών!
Τακάκι φρένων με εσοχή και λεπτομέρειες της κατεύθυνσης προσαρμογής στην πίσω πλάκα του τακακιού.
Σπρώξτε πίσω το έμβολο του φρένου
Πριν τοποθετήσετε το κέλυφος στον φορέα του φρένου, το έμβολο πρέπει να ωθηθεί ξανά στην αρχική του θέση χρησιμοποιώντας κατάλληλο εργαλείο.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Το έμβολο του φρένου σε μια δαγκάνα φρένου EPB δεν πρέπει να περιστρέφεται πίσω στην αρχική θέση, σε αντίθεση με την πρακτική για τα μηχανικά χειρόφρενα. Αυτό οδηγεί σε ζημιά στο παξιμάδι πίεσης και/ή στον άξονα!
Σωστή τοποθέτηση
Τοποθετήστε τη βίδα στερέωσης στο κέλυφος και σφίξτε με τη ροπή που καθορίζεται από τον κατασκευαστή. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου και ανάλογα με τη σχεδίαση της δαγκάνας του φρένου, οι πείροι-οδηγοί στον φορέα του φρένου πρέπει να συγκρατούνται σταθεροί χρησιμοποιώντας ένα κατάλληλο εργαλείο. Αφού εγκατασταθεί, το σύστημα πρέπει να βαθμονομηθεί χρησιμοποιώντας τη συσκευή διάγνωσης. Ακολουθήστε τις οδηγίες του κατασκευαστή του οχήματος σχετικά με αυτό.