Mahle: Το σύστηµα κλιµατισµού και η επισκευή του

Σήµερα το σύστηµα κλιµατισµού είναι στάνταρτ εξοπλισµός σε κάθε µικρό και µεγάλο αυτοκίνητο, το οποίο πρέπει να κρατά δροσερό τον θάλαµο των επιβαινόντων. Αυτό απαιτεί την άψογη λειτουργία του κλιµατιστικού, που σηµαίνει ότι απαιτείται ένας προληπτικός έλεγχος λειτουργίας του και φυσικά η επισκευή του, αν υπάρχει πρόβληµα.
1. Αφαίρεση
– Οι εργασίες στα συστήµατα κλιµατισµού επιτρέπεται να εκτελούνται µόνο από εκπαιδευµένους, πιστοποιηµένους τεχνικούς. Είναι απαραίτητος ο προστατευτικός ρουχισµός.
– Το ψυκτικό µέσο είναι επιβλαβές για το περιβάλλον και πρέπει να τηρούνται όλα τα πρότυπα και οι νοµικές απαιτήσεις που διέπουν τον χειρισµό και την απόρριψη του ψυκτικού µέσου.
– Προσοχή: Δεν αναµιγνύουµε ποτέ τα ψυκτικά µέσα R134a και R1234yf.
– Προσοχή: Το λάδι συµπιεστή είναι υγροσκοπικό (προσλαμβάνει και συγκρατεί νερό). Αφαιρούμε πρώτα το ψυκτικό µέσο µε κατάλληλη µονάδα συντήρησης κλιµατιστικών και έπειτα τον ελαττωµατικό συµπιεστή.
– Αφαιρούµε τον ιµάντα κίνησης και αποσυνδέουµε τους συνδέσµους και τις βιδωτές συνδέσεις από τον συµπιεστή.
– Αφαιρούµε τον συµπιεστή και κλείνουµε τις συνδέσεις σωλήνων για να αποτρέψουµε την είσοδο ρύπων και υγρασίας στο κύκλωµα ψυκτικού µέσου.
2. Έλεγχος
– Ελέγχουμε όλα τα εξαρτήµατα για διαρροές και ζηµιές, όπως άλατα στον συµπυκνωτή, φθαρµένους σφηνοειδείς ιµάντες (poly-v) και γραµµές πίεσης µε διαρροή.
– Προσδιορίζουµε την αιτία της βλάβης του παλιού συµπιεστή και αντικαθιστούµε όλα τα άλλα ελαττωµατικά εξαρτήµατα.
– Ξεπλένουµε ολόκληρο το σύστηµα κλιµατισµού κατά την αντικατάσταση ενός συµπιεστή.
– Για να ξεπλύνουµε το σύστηµα, αφαιρούµε ή παρακάµπτουµε τη βαλβίδα διαστολής, το στραγγαλιστικό και τον ξηραντήρα ή τον συσσωρευτή, σύµφωνα µε τις προδιαγραφές του κατασκευαστή και κατά την κατεύθυνση της ροής.
– Συγκρίνουµε τον νέο συµπιεστή µε τον παλιό: ελέγχουµε τον αριθµό εξαρτήµατος, τον τύπο, τις ηλεκτρικές συνδέσεις και την έγκριση του ψυκτικού µέσου.
– Για να προσδιορίσουµε την ποσότητα λαδιού στον νέο συµπιεστή, αποστραγγίζουµε το λάδι από τον συµπιεστή, το συλλέγουµε και το µετράµε.
– Γεµίζουµε τον νέο συµπιεστή µε την ποσότητα και τον τύπο λαδιού που ορίζει ο κατασκευαστής.
– Κατανοµή λαδιού κατά την κανονική λειτουργία του συστήµατος κλιµατισµού: 50% συµπιεστής, 20% εξατµιστής, 10% γραµµές, 10% συµπυκνωτής και 10% ξηραντήρας.
– Απορρίπτουµε το χρησιµοποιηµένο λάδι συµπιεστή σύµφωνα µε τους περιβαλλοντικούς κανονισµούς.
3. Τοποθέτηση
– Πριν από την τοποθέτηση, βάζουµε τον συµπιεστή σε όρθια θέση για 3 λεπτά, µε την τροχαλία του ιµάντα προς τα κάτω (αυτό εξασφαλίζει τη βέλτιστη παροχή λαδιού στους δακτυλίους στεγανοποίησης στο εσωτερικό).
– Με τον συµπιεστή τοποθετηµένο οριζόντια, περιστρέφουµε µε το χέρι την τροχαλία/άξονα του ιµάντα 10 φορές.
– Επανασυνδέουµε τα εξαρτήµατα που παρακάµφθηκαν για χρήση και αντικαθιστούµε τα ελαττωµατικά.
– Αντικαθιστούµε τα παρεµβύσµατα και τα αλείφουµε µε καθαρό λάδι συµπιεστή.
– Τοποθετούµε τον συµπιεστή και συνδέουµε τους σωλήνες και τις ηλεκτρικές συνδέσεις.
– Τηρούµε τις ροπές συναρµολόγησης για τις βίδες στερέωσης που αναφέρονται στις προδιαγραφές του κατασκευαστή.
– Βεβαιωνόµαστε ότι ο ιµάντας κίνησης είναι ακριβώς ευθυγραµµισµένος.
– Εκκενώνουµε το κύκλωµα ψυκτικού µέσου χρησιµοποιώντας µια µονάδα σέρβις A/C (αυτό αφαιρεί την υγρασία που έχει αποµείνει).
– Προσθέτουµε ψυκτικό µέσο στο σύστηµα, χρησιµοποιώντας τη σωστή ποσότητα προϊόντος εγκεκριµένου από τον κατασκευαστή.
– Συνιστάται να αλλάζουµε το φίλτρο καµπίνας επιβατών κάθε φορά που το σύστηµα A/C συντηρείται ή επισκευάζεται.
– Διαγράφουµε τη µνήµη βλαβών του συστήµατος κλιµατισµού.
– Ρυθµίζουµε τους ανεµιστήρες στη µεσαία ρύθµιση και στη µέγιστη απόδοση ψύξης- απενεργοποιούµε το σύστηµα κλιµατισµού.
– Αφήνουµε τον κινητήρα στο ρελαντί για 2 έως 3 λεπτά (χωρίς το σύστηµα κλιµατισµού να λειτουργεί).
– Ενεργοποιούµε το σύστηµα κλιµατισµού για 10 δευτερόλεπτα, στη συνέχεια το απενεργοποιούµε για 10 δευτερόλεπτα και περιµένουµε. Επαναλαµβάνουµε τη διαδικασία 5 έως 10 φορές.
– Ελέγχουµε την απόδοση και τη λειτουργία της ψύξης και το σύστηµα για στεγανότητα. Συγκρίνουµε την ένδειξη υψηλής και χαµηλής πίεσης στη µονάδα εξυπηρέτησης κλιµατισµού µε τις ενδεικνυόµενες προδιαγραφές.
– Εάν έχει προστεθεί αντιδραστήριο ελέγχου, ελέγχουµε για διαρροή χρησιµοποιώντας µια λάµπα UV.