Τα συστήµατα ψύξης αέρα και η ρύπανσή τους
Οι ρύποι στο σύστηµα ψύξης και στους αεραγωγούς µειώνουν την απόδοση της ψύξης και µπορεί να προκαλέσουν σηµαντικές ζηµιές. Το ξέπλυµα και ο προσεκτικός εξαερισµός του είναι εποµένως επιβεβληµένα κατά τη συντήρηση και επισκευή του. Το ίδιο ισχύει και για τον έλεγχο στεγανότητας.
Ξέπλυµα – καθαρισµός συστήµατος ψύξης
Εάν το σύστηµα ψύξης έχει επικαθίσεις ρύπων, τότε πρέπει πρώτα να αποστραγγιστεί το ψυκτικό υγρό και να ξεπλυθεί το σύστηµα ψύξης.
Οι επικαθίσεις ρύπων µπορεί να είναι:
– Λάδι (ελαττωµατική φλάντζα κυλινδροκεφαλής)
– Σκουριά (εσωτερική διάβρωση του κινητήρα)
– Αλουµίνιο (εσωτερική διάβρωση του ψυγείου)
– Ξένα σωµατίδια (πρόσθετα/στεγανωτικό)
– Ξένα σωµατίδια (ελαττωµατική αντλία νερού).
Όσον αφορά τον βαθµό ρύπανσης, το σύστηµα ψύξης καθαρίζεται µε ζεστό νερό ή µε ειδικό υγρό.
Αναλόγως µε τον κατασκευαστή του οχήµατος και τα συµπτώµατα, υπάρχουν διάφορες προσεγγίσεις για τον καθαρισµό.
Η Audi για παράδειγµα, ορίζει ένα ειδικό υγρό έκπλυσης για το ξέπλυµα, εάν το ψυκτικό υγρό έχει σκούρο καφέ χρώµα και η θερµαντική ισχύς είναι ανεπαρκής. Για την πολλαπλή διαδικασία έκπλυσης, πρέπει να αποσυναρµολογηθεί ο θερµοστάτης και να µετρηθεί η ισχύς θέρµανσης πριν και µετά την έκπλυση.
Όσον αφορά τα µοντέλα Corsa, Vectra και Omega µέχρι το έτος µοντέλου 1997, η Vauxhall σηµειώνει ότι ένα φραγµένο ψυγείο µπορεί να είναι η αιτία της υπερβολικά υψηλής θερµοκρασίας του κινητήρα. Σε αυτή την περίπτωση, το σύστηµα πρέπει να ξεπλυθεί µε ζεστό νερό (> 50 °C) και εκτός από το ψυγείο, πρέπει να αντικατασταθούν όλα τα µέρη που έρχονται σε επαφή µε ψυκτικό υγρό (εναλλάκτης θερµότητας, κυλινδροκεφαλή κ.λπ.).
Ο βαθµός επικαθήσεων ρύπων και οι οδηγίες του κατασκευαστή του οχήµατος προσδιορίζουν έτσι τη µέθοδο και το µέσο έκπλυσης που πρέπει να χρησιµοποιηθεί. Θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να παρατηρηθεί ότι λόγω του σχεδιασµού (π.χ. επίπεδος σωλήνας) των σύγχρονων συστηµάτων ψύξης δεν µπορούν να ξεπλυθούν όλα τα εξαρτήµατα και εποµένως πρέπει να αντικατασταθούν.
Αυτό ισχύει κυρίως για τα ακόλουθα στοιχεία:
– Θερµοστάτης
– Ψυγείο
– Ηλεκτρικές βαλβίδες
– Πώµα (τάπα)
– Εναλλάκτης θερµότητας.
Εάν η στάθµη ψυκτικού στο δοχείο διαστολής δεν µπορεί να ελεγχθεί λόγω επικαθήσεων ρύπων (λάδι, σκουριά), τότε το δοχείο πρέπει επίσης να αντικατασταθεί.
Ο θερµοστάτης και το καπάκι κλεισίµατος πρέπει να αντικατασταθούν κατά κανόνα. Εάν χρησιµοποιούνται ειδικά καθαριστικά συστηµάτων ψύξης, τότε πρέπει να ληφθεί µέριµνα ώστε να µην προσβάλλουν τα υλικά στεγανοποίησης και να µην εισέλθουν στα υπόγεια ύδατα ή να απορριφθούν µέσω του διαχωριστή λαδιού
Τα καθαριστικά µέσα πρέπει να συλλέγονται µαζί µε το ψυκτικό και να απορρίπτονται ξεχωριστά. Μετά το ξέβγαλµα, το σύστηµα πρέπει πληρωθεί µε ψυκτικό υγρό σύµφωνα µε τις οδηγίες του κατασκευαστή του οχήµατος, να εξαερωθεί και να ελεγχθεί ως προς τη λειτουργία και στεγανότητα του.
Σύστηµα εξαερισµού κατά την πλήρωση
Ο αέρας στα συστήµατα ψύξης των µηχανοκίνητων οχηµάτων έχει γίνει ένα ευρέως διαδεδοµένο πρόβληµα. Οι φυσαλίδες αέρα προκαλούνται από την τοποθέτηση του ψυγείου ή του δοχείου διαστολής στο επίπεδο του κινητήρα ή ακόµα και χαµηλότερα.
Έτσι, ο πλήρης εξαερισµός του συστήµατος ψύξης µετά την επισκευή ή την αλλαγή του ψυκτικού υγρού µπορεί να αποτελέσει σοβαρό πρόβληµα. Ο αέρας στο σύστηµα ψύξης µειώνει σηµαντικά την κυκλοφορία του ψυκτικού υγρού και µπορεί να οδηγήσει σε υπερθέρµανση του κινητήρα και τη συνακόλουθη σοβαρή βλάβη.
Η µονάδα πλήρωσης ψυγείου µε κενό µπορεί να λύσει αυτό το πρόβληµα. Μπορεί να χρησιµεύσει για:
– Εξάλειψη φυσαλίδων αέρα
– Έλεγχο για διαρροές
– Γρήγορη αναπλήρωση του συστήµατος ψύξης.
Η µονάδα πλήρωσης συνδέεται µε το ψυγείο ή το δοχείο διαστολής χρησιµοποιώντας τον προσαρµογέα. Στη συνέχεια, συνδέουµε έναν εύκαµπτο σωλήνα πεπιεσµένου αέρα που χρησιµοποιείται συνήθως για τη λειτουργία των εργαλείων αέρα. Μέσω ειδικής βαλβίδας, το σύστηµα ψύξης εκκενώνεται και δηµιουργείται υψηλή αρνητική πίεση.
Επιπροσθέτως, συνδέουµε τον ενσωµατωµένο σωλήνα αναρρόφησης και προσθέτουµε το µείγµα καθαρού νερού/αντιψυκτικού στο σύστηµα ψύξης µέσω ενός καθαρού δοχείου ψυκτικού υγρού (κουβάς, κανάτα). Με τη βοήθεια του µανοµέτρου, το οποίο µετρά την αρνητική πίεση, µπορεί να ελεγχθεί ταυτόχρονα η στεγανότητα ολόκληρου του συστήµατος.
Έλεγχος στεγανότητας συστήµατος ψύξης
Για να ελέγξουµε το σύστηµα ψύξης για διαρροές, συνιστάται η χρήση ενός tester. Το σύστηµα ψύξης βρίσκεται υπό πίεση µε τη βοήθεια µιας χειροκίνητης αντλίας. Κατά την παρατήρηση του µανοµέτρου, µια πτώση πίεσης µπορεί να υποδεικνύει διαρροή στο σύστηµα ψύξης.
Με τη βοήθεια προσαρµογέων γενικής χρήσης η αντλία µπορεί να συνδεθεί µέσω ταχυσυνδέσµου σε όλα σχεδόν τα κοινά επιβατικά και επαγγελµατικά οχήµατα, τα γεωργικά και τα µηχανήµατα έργων.
Για διαρροές που είναι δύσκολο να εντοπιστούν, το σύστηµα ψύξης µπορεί να γεµίσει εκ των προτέρων µε χρωστική ουσία ανίχνευσης.
Τυπικές ζηµιές: Πρακτικές συµβουλές
Οι φωτογραφίες δείχνουν τυπικές ζηµιές που οφείλονται σε διάφορες αιτίες
Ψυγείο
Όλες οι ζηµιές προκαλούν µειωµένη απόδοση του ψυγείου. Η επισκευή δεν είναι συνηθισµένη στα σύγχρονα ψυγεία ψυκτικού υγρού, επειδή το αλουµίνιο είναι δύσκολο να συγκολληθεί και οι µικροί αγωγοί µπορεί να φράξουν από την συγκόλληση. Δεν πρέπει να χρησιµοποιείται στεγανοποιητικό υλικό, καθώς φράζει και µειώνει την απόδοση.
Εναλλάκτης θερµότητας καµπίνας
Οι εναποθέσεις αλάτων και η χρήση στεγανωτικών ουσιών µπορεί να φράξουν τον εναλλάκτη θερµότητας µε τον ίδιο τρόπο όπως και το ψυγείο. Οι εν λόγω εναποθέσεις µπορούν να αφαιρεθούν µε ξέπλυµα µε ορισµένα καθαριστικά µέσα. Λάβετε υπόψη τις οδηγίες του κατασκευαστή του οχήµατος.
Σηµαντική σηµείωση ασφαλείας
Οι τεχνικές πληροφορίες και πρακτικές συµβουλές έχουν συγκεντρωθεί από τη HELLA προκειµένου να παρέχουν επαγγελµατική υποστήριξη στα συνεργεία. Οι πληροφορίες που παρέχονται προορίζονται για χρήση µόνο από κατάλληλα εξειδικευµένο προσωπικό.
https://www.hella.com/hella-gr/