Τα φίλτρα λαδιού και οι κατηγορίες τους

Τα φίλτρα λαδιού που χρησιµοποιούνται στα αυτοκίνητα διακρίνονται σε δύο τύπους: Τα µεταλλικά /βιδωτά και τα χάρτινα οικολογικά φίλτρα.
Μεταλλικά/βιδωτά φίλτρα λαδιού
Τα φίλτρα αυτού του τύπου, συµπεριλαµβάνουν εσωτερικά το στοιχείο του φίλτρου που τοποθετείται µέσα σε ατσάλινο περίβληµα µε σπείρωµα. Με τη βοήθεια του σπειρώµατος, το φίλτρο βιδώνεται απευθείας στον κορµό του κινητήρα. Τα πλεονεκτήµατα του βιδωτού µεταλλικού φίλτρου είναι η µεγάλη ανθεκτικότητα της κατασκευής στις αλλοιώσεις και η απλή διαδικασία αντικατάστασής του.
Χάρτινα οικολογικά φίλτρα λαδιού
Τα φίλτρα αυτά τοποθετούνται σε στεγανά περιβλήµατα, ενσωµατωµένα στον κινητήρα. Κανονικά, τα περιβλήµατα διαθέτουν όλες τις βαλβίδες που απαιτούνται για την κατάλληλη λειτουργία του φίλτρου στο σύστηµα λαδιού του κινητήρα και τα εξαρτήµατα του φίλτρου διασφαλίζουν τη στεγανοποίηση του περιβλήµατος. Τα σύγχρονα στοιχεία των χάρτινων φίλτρων λαδιού κατασκευάζονται χωρίς µεταλλικά εξαρτήµατα. Τόσο τα καπάκια όσο και οι πυρήνες των φίλτρων αυτού του τύπου, είναι κατασκευασµένα από πλαστικό. Η έλλειψη µεταλλικών εξαρτηµάτων επιτρέπει την ευκολότερη διάθεση του φίλτρου.
Δοµή µεταλλικού βιδωτού φίλτρου
Ένα στάνταρ µεταλλικό φίλτρο, αποτελείται από τα εξής ορατά µέρη:
– Φλάντζα από ειδικά επιλεγµένο υλικό που διασφαλίζει τη στεγανότητα του φίλτρου. Είναι ανθεκτική σε µεταβλητές θερµικές και µηχανικές φορτώσεις και σε πολλά χηµικά πρόσθετα που περιέχονται στο λάδι.
– Κάλυµµα µε σπείρωµα ακριβείας υψηλής αντοχής που πρέπει να διασφαλίζει τη συνεχή σύνδεση του φίλτρου µε τον κινητήρα. Είναι καλυµµένο µε αντιδιαβρωτικό µέσο (σκόπιµα δεν βάφεται!).
– Βαλβίδα αντεπιστροφής ειδικά σχεδιασµένη και κατασκευασµένη από ελαστικό υλικό, προστατεύει από τη στιγµιαία έλλειψη λαδιού κατά την εκκίνηση του κινητήρα.
– Μέσο φιλτραρίσµατος κατασκευασµένο από υλικά υψηλής ποιότητας, προσαρµοσµένα στη συγκεκριµένη εφαρµογή. Είναι ανθεκτικό στα επιθετικά χηµικά συστατικά των συνθετικών λαδιών.
– Βαλβίδα ασφαλείας (by-pass) η οποία διασφαλίζει την πρόσβαση λαδιού στον κινητήρα, ακόµη και σε περίπτωση εκκίνησης σε χαµηλή θερµοκρασία. Η πίεση εισόδου της βαλβίδας, είναι ακριβώς προσαρµοσµένη στη συγκεκριµένη εφαρµογή.
– Ελατήριο συµπίεσης, αποτρέπει ανεπιθύµητες κινήσεις του ένθετου φίλτρου µέσα στο περίβληµα και διασφαλίζει τη στεγανότητα των εσωτερικών εξαρτηµάτων του φίλτρου.
– Περίβληµα. Βάφεται µε «σκόνη» και είναι ανθεκτικό στη διάβρωση και στις µηχανικές βλάβες.
Ο σκοπός της βαλβίδας αντεπιστροφής είναι να προστατεύει τη διαρροή λαδιού από το φίλτρο, όταν ο κινητήρας απενεργοποιηθεί. Η βαλβίδα αντεπιστροφής απαιτείται στα φίλτρα που βιδώνονται από το πλάι ή από το επάνω µέρος του κορµού του κινητήρα. Aν το φίλτρο λειτουργεί µε το κάλυµµά του προς τα πάνω, τότε ως βαλβίδα αντεπιστροφής λειτουργεί η βαρύτητα.
Στην βαλβίδα ασφαλείας (by-pass – παράκαµψη) γίνεται έκτακτη ροή λαδιού, σε περίπτωση που το φίλτρο βουλώσει, λόγω µη τήρησης των προβλεπόµενων περιόδων αντικατάστασής του ή κατά την ενεργοποίηση του οχήµατος σε χαµηλή θερµοκρασία, όταν το λάδι είναι κρύο και πυκνό. Καλύτερα να λιπανθεί ο κινητήρας µε «µολυσµένο» λάδι, παρά να µην λιπανθεί καθόλου!