Συνθετικά καύσιµα: Η επόµενη επανάσταση;

Ως τώρα, ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης απαλλαγµένος από εκποµπή διοξειδίου ή µονοξειδίου άνθρακα ήταν ένα µακρινό όνειρο, τώρα µπορεί να γίνει πραγµατικότητα. Η διαδικασία παρασκευής των συνθετικών ή άνευ άνθρακα καυσίµων περιλαµβάνει τη δέσµευση του CO2, συµβάλλοντας έτσι σηµαντικά στον περιορισµό της υπερθέρµανσης του πλανήτη.
Τα συνθετικά καύσιµα µπορούν να απαλλάξουν τη λειτουργία βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκίνητων, από εκποµπές οξειδίων του άνθρακα.
Για να επιτευχθούν οι στόχοι για το κλίµα, οι εκποµπές CO2 από την κυκλοφορία οχηµάτων παγκοσµίως θα πρέπει να µειωθούν κατά 50% τις επόµενες τέσσερις δεκαετίες και κατά τουλάχιστον 85% στις προηγµένες οικονοµίες.
Εξάλλου, ακόµη και αν όλα τα αυτοκίνητα γίνουν ηλεκτροκίνητα µια µέρα, τα αεροσκάφη, τα πλοία και ακόµη και τα φορτηγά θα εξακολουθούν να λειτουργούν κυρίως µε υγρά καύσιµα.
Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης που λειτουργούν µε συνθετικά καύσιµα είναι απαλλαγµένοι από εκποµπές άνθρακα, εποµένως είναι µια πολύ ελπιδοφόρα περίπτωση για έρευνα, ακόµα και για τα επιβατικά αυτοκίνητα καθώς θα µπορούσαν να εξοικονοµηθούν ακόµη και 2.8 gigatons του CO2 έως το 2050.
Το αέριο θερµοκηπίου πρώτη ύλη
Τα συνθετικά καύσιµα µπορούν να προστεθούν στα συµβατικά καύσιµα και µπορεί να συνεχίσουν να διανέµονται από το υπάρχον δίκτυο σταθµών πλήρωσης. Τα συνθετικά, ή καθαρά από άνθρακα καύσιµα, δεσµεύουν CO2 από την ατµόσφαιρα κατά τη διαδικασία παρασκευής.
Με αυτόν τον τρόπο, το αέριο θερµοκηπίου γίνεται πρώτη ύλη, από την οποία η βενζίνη, το ντίζελ και το υποκατάστατο φυσικό αέριο, µπορούν να παραχθούν µε την βοήθεια ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιµες πηγές.
Ένα ακόµη κρίσιµο πλεονέκτηµα του κινητήρα εσωτερικής καύσης που χρησιµοποιεί συνθετικά καύσιµα είναι, ότι το υπάρχον δίκτυο σταθµών πλήρωσης µπορεί να συνεχίσει να χρησιµοποιείται. Το ίδιο ισχύει και για την υπάρχουσα εµπειρία κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Επιπλέον, παρόλο που τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα γίνουν σηµαντικά λιγότερο δαπανηρά τα επόµενα χρόνια, η ανάπτυξη αυτών των καυσίµων µπορεί να αξίζει τον κόπο. Η Bosch έχει υπολογίσει ότι, µέχρι τα 160.000 χιλιοµέτρα, το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας ενός υβριδικού που λειτουργεί µε συνθετικό καύσιµο, θα µπορούσε να είναι µικρότερο από αυτό ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου µεγάλης εµβέλειας, ανάλογα µε τον τύπο της ανανεώσιµης ενέργειας που χρησιµοποιείται.
Τι πρέπει να γίνει πριν
Παρόλα αυτά, απαιτούνται ακόµη σηµαντικές προσπάθειες πριν από τη δηµιουργία συνθετικών καυσίµων. Οι εγκαταστάσεις επεξεργασίας εξακολουθούν να είναι δαπανηρές και υπάρχουν µόνο λίγες µονάδες δοκιµής. Το γερµανικό Υπουργείο Οικονοµικών και Ενέργειας υποστηρίζει τα συνθετικά καύσιµα στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Εναλλακτικές ενέργειες στις µεταφορές». Η ευρεία χρήση αυτών των καυσίµων θα βοηθηθεί επίσης από την αυξανόµενη διαθεσιµότητα και, συνεπώς από την πτώση των τιµών της ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιµες πηγές ενέργειας.
Τα συνθετικά καύσιµα κατασκευάζονται αποκλειστικά µε τη βοήθεια ανανεώσιµων πηγών ενέργειας. Σε ένα πρώτο στάδιο, το υδρογόνο παράγεται από το νερό. Ο άνθρακας προστίθεται σε αυτό για να παράγει ένα υγρό καύσιµο. Αυτός ο άνθρακας µπορεί να προέρχεται από ανακύκλωση από βιοµηχανικές διεργασίες ή ακόµα και να δεσµευθεί από τον αέρα χρησιµοποιώντας φίλτρα. Ο συνδυασµός CO2 και H2 έχει ως αποτέλεσµα το συνθετικό καύσιµο, το οποίο µπορεί να είναι βενζίνη, ντίζελ, αέριο ή και κηροζίνη.
Προς το παρόν, η παραγωγή συνθετικών καυσίµων είναι µια πολύπλοκη και δαπανηρή διαδικασία. Ωστόσο, η αύξηση της παραγωγής και οι ευνοϊκές τιµές ηλεκτρικής ενέργειας θα µπορούσαν να σηµαίνουν ότι τα συνθετικά καύσιµα γίνονται σηµαντικά φθηνότερα.
Οι µελέτες υποδεικνύουν ότι το ίδιο το καύσιµο (εξαιρουµένων των ειδικών φόρων κατανάλωσης) θα µπορούσε να κοστίσει µεταξύ 1 και 1,4 ευρώ το λίτρο µακροπρόθεσµα. Τα συνθετικά καύσιµα δεν σηµαίνουν επιλογή µεταξύ δεξαµενής καυσίµου και «πιάτου φαγητού», όπως συµβαίνει µε τα βιοκαύσιµα και εάν χρησιµοποιείται ανανεώσιµη ενέργεια, µπορούν να παραχθούν χωρίς τους περιορισµούς ποσότητας, που µπορεί να αναµένεται στην περίπτωση των βιοκαυσίµων, λόγω παραγόντων όπως η έκταση διαθέσιµης γης.
Συµπέρασµα
Τα συνθετικά καύσιµα µπορούν να καταστήσουν τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα ουδέτερα από άνθρακα και έτσι να συµβάλουν σηµαντικά στον περιορισµό της υπερθέρµανσης του πλανήτη.