Προσιτή κινητικότητα και ισχυρό ρυθµιστικό πλαίσιο για το aftermarket

Μελέτη που πραγµατοποιήθηκε από τη Berylls και την Alix Partners, σε συνεργασία µε την CLEPA και τη FIGIEFA στην Automechanika Frankfurt 2024, εξέτασε δύο πιθανά σενάρια που θα µπορούσαν να επηρεάσουν σηµαντικά το κόστος service και συντήρησης οχηµάτων για τους καταναλωτές.
Η µελέτη υπογραµµίζει τη δυνατότητα αύξησης του κόστους επισκευής καθώς οι κατασκευαστές οχηµάτων αποκτούν µεγαλύτερη επικράτηση. Αυτή η αλλαγή οφείλεται στους αυξανόµενους περιορισµούς στην πρόσβαση των ανεξάρτητων επισκευαστών σε βασικά δεδοµένα, πληροφορίες και ανταλλακτικά.
Για να αποφευχθεί η σηµαντική αύξηση του κόστους επισκευής και να διατηρηθεί η προσιτή κινητικότητα, η σωστή ρύθµιση της νοµοθεσίας είναι ζωτικής σηµασίας.
Η µελέτη, η οποία ανέλυσε την ανταγωνιστικότητα του ευρωπαϊκού aftermarket έως το 2035, ερεύνησε τον αντίκτυπο των νέων τεχνολογιών οχηµάτων, τις απαιτήσεις κυβερνοασφάλειας και τη στροφή προς οχήµατα που καθορίζονται από λογισµικό.
Το κόστος επισκευής οχηµάτων αυξάνεται
Η αντικατάσταση ελαττωµατικών εξαρτηµάτων είναι µια τυπική υπηρεσία στο aftermarket. Ωστόσο, η CLEPA και η FIGIEFA έχουν παρατηρήσει έναν αυξανόµενο αριθµό ανταλλακτικών που µπορούν να προµηθευτούν µόνο από κατασκευαστές οχηµάτων. Αυτά τα εξαρτήµατα συχνά απαιτούν συγκεκριµένη κωδικοποίηση ή ενεργοποίηση, η οποία µπορεί να προσθέσει σηµαντικό κόστος στις επισκευές.
Με τους νέους κανονισµούς της ΕΕ για την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο σε ισχύ από τον Ιούλιο του 2024, ο αριθµός τέτοιων ανταλλακτικών αναµένεται να αυξηθεί περαιτέρω, αυξάνοντας το κόστος επισκευής για τους καταναλωτές.
Επιπλέον, η πρόσβαση σε τεχνικές πληροφορίες, που απαιτούνται νοµικά, συχνά περιορίζεται ή παρέχεται σε µορφές που είναι δύσκολο να χρησιµοποιηθούν. Αυτό αυξάνει το κόστος και τις καθυστερήσεις στις επισκευές, καθιστώντας την ισχύουσα νοµοθεσία αναποτελεσµατική. Για ενηµερώσεις λογισµικού, οι ανεξάρτητοι επισκευαστές εξακολουθούν να αναγκάζονται να χρησιµοποιούν ξεπερασµένες διεπαφές οχηµάτων, αντί για διεπαφές τελευταίας τεχνολογίας που βασίζονται σε πρωτόκολλα.
Πιθανά σενάρια αγοράς και ο αντίκτυπός τους
Η µελέτη εξέτασε δεδοµένα από επτά χώρες, µε συνολικό όγκο αγοράς 150,2 δισ. ευρώ για ανταλλακτικά και εργασία. Σύµφωνα µε το βασικό σενάριο της ετήσιας ανάπτυξης της αγοράς 0,7%, αυτή η αγορά αναµένεται να αυξηθεί κατά 161,9 δισ. ευρώ έως το 2035.
Ωστόσο, εάν οι κατασκευαστές οχηµάτων ενισχύσουν τη θέση τους περαιτέρω λόγω της εξελισσόµενης τεχνολογίας οι ειδικοί προβλέπουν ότι το κόστος επισκευής και συντήρησης θα µπορούσε να εκτιναχθεί στα 197,9 δισ. ευρώ – επιπλέον 35 δισ. ευρώ ετησίως για τους καταναλωτές σε αυτές τις χώρες. Αυτό θα καθιστούσε ολοένα και πιο απρόσιτη την κινητικότητα.
Σε ένα πιο ισορροπηµένο σενάριο, όπου διατηρείται ο θεµιτός ανταγωνισµός, οι δαπάνες των καταναλωτών για επισκευές και συντήρηση, θα µπορούσαν να µειωθούν ελαφρώς στα 159,8 δισ. ευρώ. Αυτή η µείωση θα ήταν ιδιαίτερα επωφελής για την υιοθέτηση ηλεκτρικών οχηµάτων µε µπαταρία, διασφαλίζοντας ότι η στροφή σε πιο βιώσιµη κινητικότητα παραµένει προσιτή.
Ο ρόλος της νοµοθεσίας
Η συνεχιζόµενη ανάπτυξη των τεχνολογιών για τα οχήµατα ενισχύει τη θέση των κατασκευαστών οχηµάτων, καθιστώντας ζωτικής σηµασίας τη δράση των νοµοθετών. Η επέκταση και η αναθεώρηση του Κανονισµού εξαίρεσης κατά κατηγορία µηχανοκίνητων οχηµάτων (MVBER) πέραν του 2028, είναι υψίστης σηµασίας για να διασφαλιστεί ότι όλα τα ανταλλακτικά παραµένουν διαθέσιµα στο aftermarket.
Επιπλέον, ένας έξυπνα τροποποιηµένος Κανονισµός Έγκρισης Τύπου (TAR) που λαµβάνει υπόψη την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο και διασφαλίζει την απεριόριστη πρόσβαση σε πληροφορίες επισκευής και συντήρησης, µπορεί να συµβάλει στη µείωση του κόστους για τους καταναλωτές.
Τέλος, απαιτούνται κανονισµοί σχετικά µε τη χρήση δεδοµένων επί του οχήµατος και την πρόσβαση στους πόρους του οχήµατος για να διασφαλιστεί ότι οι καταναλωτές διατηρούν την ελευθερία να επιλέγουν πού θα συντηρούν τα οχήµατά τους και θα προµηθεύονται ανταλλακτικά.
Από συνεντεύξεις εµπειρογνωµόνων µε βασικά ενδιαφερόµενα µέρη και από την ανάλυση της Berylls, η µελέτη εντοπίζει πέντε βασικούς παράγοντες που θα διαµορφώσουν το µέλλον του aftermarket:
- Η ανάγκη για συγκεκριµένη κωδικοποίηση ή ενεργοποίηση για ανταλλακτικά
- Περιορισµένη διαθεσιµότητα ορισµένων ανταλλακτικών µόνο σε κατασκευαστές οχηµάτων
- Προκλήσεις στην πρόσβαση σε τεχνικές πληροφορίες για επισκευές
- Ξεπερασµένες διεπαφές για ενηµερώσεις λογισµικού σε ανεξάρτητα συνεργεία επισκευής
- Περιορισµένη πρόσβαση στα δεδοµένα του οχήµατος.