Οli, το νέο ηλεκτρικό concept αυτοκίνητο από Citroën και BASF

Η Citroën και η BASF παρουσίασαν το νέο, αποκλειστικά ηλεκτρικό, αυτοκίνητό τους Oli (all-ë), ένα πραγµατικό µανιφέστο που αποδεικνύει πόση εξοικονόµηση µπορεί να γίνει χάρη στη µείωση του βάρους του αυτοκινήτου και της κατανάλωσης πόρων.
Με την ταχύτητα να περιορίζεται στα 110 χιλιόµετρα/ώρα και την επιτάχυνση να πλησιάζει εκείνη του κλασικού µοντέλου 2CV της Citroën, το πρωτότυπο ηλεκτρικό αυτοκίνητο χαρακτηρίζεται από µεγαλύτερη αυτονοµία και σηµαντικά βελτιωµένη διάρκεια ζωής της µπαταρίας. Η µινιµαλιστική προσέγγιση άνοιξε τον δρόµο για έναν ανανεωµένο και καινοτόµο σχεδιασµό.
Αρκετά εξαρτήµατα έχουν µεταµορφωθεί ριζικά και κατασκευάζονται από υλικά που συνήθως χρησιµοποιούνται σε άλλες εφαρµογές. Για παράδειγµα, ολόκληρη η πλάτη των καθισµάτων κατασκευάζεται από ελαστικό πλαστικό υλικό τρισδιάστατης (3D) εκτύπωσης (Ultrasint® TPU88A). Η δοµή ανοικτού πλέγµατος παρέχει φυσική ροή αέρα, υποκαθιστώντας όλους τους αεραγωγούς στα καθίσµατα. Για αυτό τον σκοπό, καθώς και για την παραγωγή άλλων περίπου είκοσι εξαρτηµάτων, χρησιµοποιήθηκε η τεχνογνωσία του γαλλικού γραφείου εκτυπώσεων 3D Sculpteo, που ανήκει στον όµιλο της BASF.
Λιγότερη πολυπλοκότητα, περισσότερη βιωσιµότητα και ελκυστικός σχεδιασµός
Ένα άλλο εντυπωσιακό χαρακτηριστικό είναι ότι πολλά από τα νέα εξαρτήµατα έχουν σχεδιαστεί και κατασκευαστεί από υλικά της ίδιας χηµικής οικογένειας προϊόντων. Τα συνδεδεµένα και συγκολληµένα εξαρτήµατα που κατασκευάζονται από διάφορα υλικά αποτελούν πρόκληση για τη µηχανική ανακύκλωση.
Για τον λόγο αυτό, οι σχεδιαστές δηµιούργησαν όσο το δυνατόν περισσότερα εξαρτήµατα από ένα µόνο υλικό. Αυτή η αρχή της απλότητας εφαρµόστηκε επίσης κατά τη διάρκεια της παραγωγής. Επειδή οι πόρτες του οδηγού και του συνοδηγού είναι πανοµοιότυπες, εξοικονοµούνται εξαρτήµατα και µειώνεται η πολυπλοκότητα. Το ίδιο ισχύει και για όλους τους τροχούς και τους προφυλακτήρες.
Το πρωτότυπο αυτοκίνητο Oli αποδεικνύει ότι η βιωσιµότητα µπορεί να συνυπάρχει µε τον ελκυστικό σχεδιασµό. Το χρώµα του αµαξώµατος εκφράζει τέλεια το πνεύµα του αυτοκινήτου. Με µια πρώτη µατιά, φαίνεται ότι πρόκειται για ένα αµιγώς λευκό χρώµα, αλλά έχουν προστεθεί κρυσταλλικά σωµατίδια για να τονιστεί το σχήµα του αυτοκινήτου. Σε αντίθεση µε το εξωτερικό, τα υλικά του εσωτερικού – όπως τα καθίσµατα και το δάπεδο – έχουν επιστρωθεί µε έντονο πορτοκαλί χρώµα.
Η συνδηµιουργία αποτελεί το κλειδί για νέες λύσεις
Η αυτοκινητοβιοµηχανία Citroën συνεργάσθηκε στενά µε την BASF κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης και του σχεδιασµού. Καινοτόµες λύσεις από τη χηµική βιοµηχανία έπαιξαν σηµαντικό ρόλο σε αυτήν την προσπάθεια συνδηµιουργίας.
Ευρύ φάσµα υλικών της BASF για ένα καινοτόµο πρωτότυπο αυτοκίνητο
Πολλές λύσεις της BASF για την αυτοκινητοβιοµηχανία συµβάλλουν στην εφαρµογή αυτής της ιδέας: στα µπράτσα των πίσω καθισµάτων και στο εσωτερικό δάπεδο χρησιµοποιείται ένα άλλο υψηλής απόδοσης πλαστικό της BASF. Το Infinergy®, µια διογκωµένη θερµοπλαστική πολυουρεθάνη (TPU), που χρησιµοποιείται επίσης στα αθλητικά παπούτσια τρεξίµατος και στα δάπεδα αθλητικών γηπέδων. Είναι ελαστικό σαν το καουτσούκ, αλλά ελαφρύτερο, πιο ανθεκτικό και µε µεγάλη αντίσταση στην τριβή και τη φθορά. Στο Oli, το υλικό αυτό δηµιουργεί µια ευχάριστη και σταθερή επιφάνεια στα µπράτσα των καθισµάτων και στα δάπεδα. Επίσης απορροφά τον θόρυβο και τους κραδασµούς, ενώ προστίθεται µια ειδική επίστρωση που προσφέρει πολύ µεγάλη διάρκεια ζωής.
Η επίστρωση NovaCoat-P παρασκευάζεται µε βάση το νερό και είναι ιδανική για την προστασία µαλακών υποστρωµάτων ενάντια στην τριβή, στην ακτινοβολία UV, στους κάθε λογής ρύπους και στα χηµικά. Επειδή το δάπεδο είναι αδιάβροχο, µπορεί να καθαριστεί εύκολα µε νερό. Σε αυτό το σηµείο αποδεικνύονται χρήσιµες οι ενσωµατωµένες υποδοχές από Elastollan®, αφού µπορούν να αφαιρεθούν για να στραγγιστούν το νερό και οι ρύποι.
Το βάρος του εξωτερικού αµαξώµατος µειώθηκε επίσης σηµαντικά, ενώ ταυτόχρονα αυξήθηκε η σταθερότητα και η αντοχή. Το καπό, η οροφή και το πορτµπαγκάζ αποτελούνται από πάνελ (πλαίσια) που συνδυάζουν το σύστηµα πολυουρεθάνης Elastoflex® και το σύστηµα χρωµάτων ψεκασµού Elastocoat®. Χάρη στην κυψελοειδή δοµή τους -τύπου σάντουιτς- αυτά τα πάνελ είναι τόσο σταθερά ώστε να µπορεί κάποιος να ανεβεί επάνω τους. Αυτό αποτελεί µέρος της λειτουργικότητας του οχήµατος.
Το R-M® AGILIS® είναι ακόµη ένα προϊόν της BASF, που χρησιµοποιείται για τη βαφή του αµαξώµατος και προσφέρει µεγαλύτερη βιωσιµότητα. Η βαφή παρασκευάζεται µε βάση το νερό και έχει πολύ χαµηλή περιεκτικότητα σε πτητικές οργανικές ουσίες (VOC).
Η ηλεκτροφορητική επίστρωση CathoGuard® 800 της BASF, που προστατεύει το περίβληµα της µπαταρίας από τη διάβρωση, συµβάλλει στην περαιτέρω εξοικονόµηση πόρων. Ξεχωρίζει για την υψηλή της απόδοση και είναι φιλική προς το περιβάλλον αφού δεν περιέχει καθόλου κασσίτερο/επικίνδυνους ατµοσφαιρικούς ρύπους και έχει χαµηλή περιεκτικότητα σε διαλύτες.