Οι ανακλήσεις οχηµάτων του 2023 και τα σοβαρά έως επικίνδυνα εργοστασιακά τους προβλήματα

Το 2023 αναφέρθηκαν από 46 κατασκευαστές αυτοκινήτων 283 ανακλήσεις για 249 µοντέλα στο ευρωπαϊκό σύστηµα Rapex. Αυτό σηµαίνει, ότι συνολικά εκατοµµύρια αυτοκίνητα διαφορετικών χρονολογιών κατασκευής ανακλήθηκαν ξανά στην Ευρώπη. Οι ανακλήσεις για οχήµατα άνω των δέκα ετών δεν αποτελούν εξαίρεση.
Όπως κάθε χρόνο, από το 2019, έτσι και φέτος δηµοσιεύουµε τις ανακλήσεις του Rapex, συντάσσοντας µια κατάταξη µε τις µάρκες και τα µοντέλα µε τις περισσότερες ανακλήσεις του 2023. Για πρώτη φορά, προσθέσαµε στις λίστες µας τις ανακλήσεις που ανακοίνωσε η Γερµανική Οµοσπονδιακή Αρχή Μεταφορών Αυτοκινήτων (KBA) και τις ανακλήσεις που ανακοίνωσε η NHTSA στις ΗΠΑ. Το Rapex παρακολουθεί τις ανακλήσεις του Ηνωµένου Βασιλείου που δηµοσιεύονται από την Υπηρεσία Προτύπων Οδηγών και Οχηµάτων (DVSA) από το 2017 οι οποίες υπάρχουν στη σελίδα επισκόπησης κάθε κατασκευαστή. Ωστόσο, δεν συµπεριλαµβάνονται αυτές οι πηγές στα συνολικά αποτελέσµατα. Η κατάταξη βασίζεται µόνο στα δεδοµένα του Safety Gate της ΕΕ.
Οι εκθέσεις συνήθως δεν περιλαµβάνουν ανακλήσεις που επηρεάζουν κάποια αυτοκίνητα που παράγονται µέσα σε λίγες ηµέρες. Το Safety Gate δεν παρέχει τον αριθµό των δυνητικά επηρεαζόµενων οχηµάτων στις εκθέσεις του. Ωστόσο, επαληθεύονται πάντα αυτοί οι αριθµοί από άλλες πηγές και όπου είναι διαθέσιµοι, βρίσκονται στις λεπτοµέρειες ανάκλησης.
Όχι µόνο οι ανακλήσεις
Λάβετε υπόψη, ότι εκτός από τις ανακλήσεις, οι αυτοκινητοβιοµηχανίες ανακοινώνουν επίσης το λεγόµενο Δελτίο Τεχνικής Υπηρεσίας (TSB), το οποίο δεν χρειάζεται να αναφέρεται σε αρχές όπως το Safety Gate και δεν περιλαµβάνεται στην παρούσα επισκόπηση. Πραγµατοποιούνται αθόρυβα µόνο σε αυτοκίνητα που φτάνουν σε εξουσιοδοτηµένο συνεργείο για συντήρηση. Αυτές οι τεχνικές αναβαθµίσεις ή ενηµερώσεις αποτρέπουν την πιθανότητα πιο εκτεταµένων ζηµιών στο µέλλον. Αναφέρουν τη διαφορά µεταξύ µιας καµπάνιας ανάκλησης και µιας καµπάνιας service µε περισσότερες λεπτοµέρειες.
Ποιες αυτοκινητοβιοµηχανίες είχαν τις περισσότερες ανακλήσεις το 2023;
Όπως και στην προηγούµενη επισκόπηση για το 2022, οι δύο κορυφαίοι κατασκευαστές είναι η Mercedes-Benz (38 ανακλήσεις) και η Peugeot (27). Η BMW (21) ανεβαίνει στην τρίτη θέση από την όγδοη πέρσι. Την πρώτη πεντάδα συµπληρώνουν η Opel (21) και η Citroën (20), οι οποίες έβγαλαν την Toyota (16) και τη Ford (16) από το Top 5. Η όγδοη θέση ανήκει στη DS Automobiles (14) και την πρώτη δεκάδα συµπληρώνουν η Volkswagen (11) και η Land Rover (11). Στον πίνακα θα βρείτε τον αριθµό των ανακλήσεων ανά κατασκευαστή αυτοκινήτων. Οι επόµενες στήλες δείχνουν τις ανακλήσεις της µάρκας τα τελευταία χρόνια. Ο αριθµός σε παρένθεση δίπλα στην κατάταξη είναι η θέση που κατείχε η αυτοκινητοβιοµηχανία το 2022.
Μερίδιο εµπορικών σηµάτων σε ποσοστό
Μια µατιά στο Σχήµα 1 µας δείχνει ότι περισσότερα από τα δύο τρίτα των ανακλήσεων ανακοινώθηκαν από τις δέκα αυτοκινητοβιοµηχανίες που βρίσκονται στην κορυφή του συνολικού πίνακα. Η Mercedes-Benz διεκδικεί 13,4%, ενώ η ένατη Volkswagen (σηµείωση: µόνο η Volkswagen, εξαιρουµένων άλλων εµπορικών σηµάτων του VW Group) και η δέκατη θέση Land Rover έχουν πανοµοιότυπο 3,9%. Οι µάρκες του Stellantis Group στο Top 10 (Citroën, DS, Opel και Peugeot) έχουν συνολικό µερίδιο 28,9%, σχεδόν το ένα τρίτο όλων των ανακλήσεων που ανακοινώθηκαν.
Ποιός ήταν ο πιο συνηθισµένος λόγος για την ανάκληση;
Ο κατασκευαστής υποχρεούται να εκδίδει ανάκληση κάθε φορά που η χρήση ενός προϊόντος θέτει σε κίνδυνο την υγεία, την ασφάλεια ή το περιβάλλον. Το Safety Gate απαριθµεί τους συνηθέστερους κινδύνους όπως τραυµατισµό (213), πυρκαγιά (71) και περιβαλλοντικό (15). Μια ακόµη πιο λεπτοµερής ταξινόµηση στη βάση δεδοµένων και στα αρχεία δείχνουν ότι τα πιο συνηθισµένα προβλήµατα σχετίζονται µε τον κινητήρα (101), τους αερόσακους (82), τα φρένα (48), τα ηλεκτρονικά και το λογισµικό (48), την ανάρτηση (34), το τιµόνι (31) και τα εξαρτήµατα του αµαξώµατος (25). Ο αριθµός σε παρένθεση δεν είναι ο αριθµός των ανακλήσεων µε αυτόν τον κίνδυνο, επειδή συνήθως εµπλέκονται πολλά µοντέλα σε µία ανάκληση.
Το Safety Gate δεν έχει ακόµη συγκεκριµένη κατηγορία για ηλεκτρικά οχήµατα. Χρησιµοποιήθηκε η ετικέτα EV/Hybrid σε 74 περιπτώσεις εκτός από τις βλάβες που αναφέρονται παραπάνω.
Αναφορά προβληµάτων και χώρα προέλευσης
Το 2023, το σύστηµα έγκαιρης προειδοποίησης Safety Gate επέτρεψε την ανταλλαγή πληροφοριών µεταξύ 31 χωρών της ΕΕ. Η Γερµανία (162) ανέφερε τις περισσότερες ανακλήσεις αυτοκινήτων στο σύστηµα, ακολουθούµενη από τη Γαλλία (82), την Πορτογαλία (17) και την Πολωνία (16). Όσον αφορά τις χώρες προέλευσης των ανακληθέντων αυτοκινήτων, η Γερµανία έχει και πάλι τον υψηλότερο αριθµό ανακλήσεων (89), ακολουθούµενη από τη Γαλλία (56), τις ΗΠΑ (25), το Ηνωµένο Βασίλειο (24), τη Νότια Κορέα (15), την Ιταλία (14), την Ισπανία (13), την Ιαπωνία (11) και τη Σουηδία (7).
Εξέλιξη του αριθµού των ανακλήσεων µε την πάροδο των ετών
Όπως φαίνεται στο Σχήµα 2, µετά την αύξηση του αριθµού των ανακλήσεων την περίοδο 2017-2019, σηµειώθηκε σταθεροποίηση τα επόµενα δύο έτη. Μετά από µια βουτιά το 2022, όταν ορισµένες αυτοκινητοβιοµηχανίες δεν ανέφεραν ούτε µία ανάκληση παρά το γεγονός ότι είχαν αρκετές στο παρελθόν, το 2023 επέστρεψε στα επίπεδα του 2018.
Για ποιον σκοπό
Σκοπός αυτής της επισκόπησης δεν είναι η παροχή εξαντλητικών πληροφοριών για όλες τις ανακλήσεις. Αναφέρονται µόνο εκείνες που έχουν αναφερθεί στο ευρωπαϊκό σύστηµα προειδοποίησης Safety Gate ή που έχουµε αντλήσει από άλλες πηγές. Αυτή η περίληψη θα πρέπει να ενθαρρύνει τους ιδιοκτήτες µεταχειρισµένων παλαιότερων αυτοκινήτων να επικοινωνήσουν µε ένα εξουσιοδοτηµένο συνεργείο και να ρωτήσουν εάν έχει ανακοινωθεί οποιαδήποτε ενέργεια ανάκλησης ή σέρβις για ένα συγκεκριµένο αυτοκίνητο. Στην πραγµατικότητα, ένα στα τέσσερα αυτοκίνητα παραµένει χωρίς επισκευή µετά από ανάκληση.
Τι είναι το RAPEX;
Το σύστηµα έγκαιρης προειδοποίησης επιτρέπει την ταχεία ανταλλαγή πληροφοριών µεταξύ 31 ευρωπαϊκών χωρών και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά µε επικίνδυνα µη εδώδιµα προϊόντα που θέτουν σε κίνδυνο την υγεία και την ασφάλεια των καταναλωτών.
Πώς λειτουργεί το RAPEX;
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή λαµβάνει από τις εθνικές αρχές πληροφορίες σχετικά µε τα επικίνδυνα προϊόντα που εντοπίζονται και τα µέτρα που λαµβάνονται. Οι πληροφορίες µπορεί να προέρχονται από παραγωγούς ή διανοµείς που οργανώνουν εθελοντικά ανακλήσεις των προϊόντων που διαπίστωσαν ότι ενέχουν κίνδυνο για την υγεία των καταναλωτών.
Δείτε τις ανακλήσεις του 2023 με ένα κλικ!