Η υπουργική απόφαση για τα συνέργεια επισκευής ηλεκτροκίνητων οχημάτων

Στο πλαίσιο εφαρμογής της παρ. 10 του άρθρου 62 του Νόμου 4710/2020 δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 3407Β_2021 η Κοινή Υπουργική Απόφαση σχετικά με τον «Καθορισμό όρων και προϋποθέσεων αναγγελίας έναρξης λειτουργίας των συνεργείων, που εκτελούν εργασίες επισκευής και συντήρησης σε οχήματα υψηλής τάσης».
Με την προαναφερόμενη Κοινή Υπουργική Απόφαση καθορίζονται μεταξύ άλλων τα εξής
Ως όχημα υψηλής τάσης είναι αυτό που χρησιμοποιεί συσσωρευτές υψηλής τάσης, δηλαδή άνω των 30V εναλλασσόμενου ρεύματος ή 60V συνεχούς ρεύματος για την τροφοδοσία των ηλεκτροκινητήρων. Ειδικότερα, ως όχημα υψηλής τάσης νοείται κάθε επιβατικό όχημα έως εννέα (9) θέσεις συμπεριλαμβανομένης της θέσης του οδηγού καθώς και τα φορτηγά με μικτό βάρος μικρότερο από 3.500 κιλά.
Πιο συγκεκριμένα, οχήματα υψηλής τάσης νοούνται τα οχήματα, τα μοτοποδήλατα, οι μοτοσυκλέτες, τα τρίκυκλα και τα ελαφρά τετράκλυκα οχήματα των ακολούθων κατηγοριών:
α. Ηλεκτροκίνητα οχήματα με συσσωρευτές (BEV)
β. Ηλεκτροκίνητα οχήματα με συσσωρευτές και ηλεκτροπαραγωγική μονάδα (E- REV)
γ. Υβριδικά οχήματα με ηλεκτρική ενέργεια συνδυασμένη με τη λειτουργία κινητήρα εσωτερικής καύσης, καθώς και υβριδικά οχήματα κατηγορίας Plug_in Hybrid.
Σε ένα συνεργείο οχημάτων υψηλής τάσης απαιτείται να υπάρχουν οι εξής χώροι
α. Κύριος χώρος επισκευής και συντήρησης οχημάτων υψηλής τάσης
Ο χώρος αυτός θα πρέπει να έχει ελάχιστη επιφάνεια 24 τ.μ. και να σημανθεί κατάλληλα, ώστε να οριστούν επακριβώς οι διαστάσεις του. Επιπλέον, θα πρέπει να υπάρχει κατάλληλη σήμανση απαγόρευσης εισόδου στους μη έχοντες εργασία (αλυσίδα πάνω σε κολωνάκια και ευδιάκριτες πλαστικές πινακίδες απαγόρευσης). Κατά την παραμονή του οχήματος υψηλής τάσης στον συγκεκριμένο χώρο, θα πρέπει να τοποθετηθεί πάνω στο παρμπρίζ του οχήματος ευδιάκριτη πινακίδα, η οποία θα φέρει προειδοποίηση ότι πρόκειται για όχημα υψηλής τάσης, καθώς και το όνομα του τεχνίτη του συνεργείου.
β. Ειδικός χώρος εναπόθεσης, επισκευής ή φύλαξης της μπαταρίας του οχήματος υψηλής τάσης
Ο χώρος αυτός έχει ελάχιστη επιφάνεια 15τ.μ., βρίσκεται δίπλα από τον χώρο επισκευής και συντήρησης και πρέπει να σημανθεί κατάλληλα, ώστε να οριστούν επακριβώς οι διαστάσεις του. Επίσης, ο συγκεκριμένος χώρος πρέπει να είναι περιμετρικά κλειστός και η είσοδος σε αυτόν να πραγματοποιείται από πόρτα ύψους τουλάχιστον δύο μέτρων, που θα φέρει ειδική σήμανση.
Τις κρίσιμες μπαταρίες (έχουν παραμόρφωση, μη ενδεδειγμένη θερμοκρασία, ύπαρξη διαρροής υγρών κτλ) χειρίζονται μόνο τεχνίτες οι οποίοι φορούν φόρμα / προστατευτικό κάλυμμα μιας χρήσης, προστατευτικά γάντια, μάσκα για τα σωματίδια, προστατευτικά γυαλιά και προστατευτικά γάντια υψηλής τάσης (αντοχή σε τάση μεγαλύτερη των 60V συνεχούς ρεύματος). Στην περίπτωση που δεν είναι δυνατή η ύπαρξη ειδικού χώρου εναπόθεσης επισκευής ή φύλαξης της μπαταρίας εντός του συνεργείου, απαιτείται η σύμβαση με φορέα διαχείρισης μπαταριών ή με εισαγωγέα αυτοκινήτων και η ύπαρξη ειδικού κιβωτίου μεταφοράς μπαταριών.
γ. Χώρος αναμονής και ελέγχου του οχήματος υψηλής τάσης
Ο χώρος αυτός έχει ελάχιστο εμβαδό 32,20 τ.μ. και είναι ο χώρος στον οποίο παραμένει το όχημα από την στιγμή της παραλαβής του από τον ιδιοκτήτη, μέχρι την είσοδο στο χώρο επισκευής και συντήρησης. Ο χώρος αναμονής και ελέγχου επιβάλλεται περιμετρικά να ασφαλίζεται με ειδική σήμανση (αλυσίδα, κολωνάκια, ενημερωτικές πινακίδες κτλ). Ο χώρος αναμονής και ελέγχου μπορεί να βρίσκεται είτε εντός του συνεργείου, είτε στον προαύλιο χώρο αυτού. Στην περίπτωση που δεν είναι δυνατή η ύπαρξη χώρου αναμονής και ελέγχου οχήματος σε συνεργείο υψηλής τάσης, απαιτείται η σύμβαση με επιχείρηση οδικής βοήθειας, στις εγκαταστάσεις της οποίας θα παραμένει το όχημα υψηλής τάσης για τουλάχιστον 48 ώρες, μέχρι η κρίσιμη μπαταρία να σταθεροποιηθεί.
δ. Χώρος υποδοχής και αναμονής
Είναι ο χώρος, στον οποίο θα παραμένουν οι οδηγοί των οχημάτων. Επισημαίνεται ότι η ύπαρξη αυτού του χώρου ζητείται για πρώτη φορά στις εγκαταστάσεις συνεργείων επισκευής και συντήρησης οχημάτων.
ε. Χώροι υγιεινής
Επισημαίνεται ότι για πρώτη φορά οι χώροι υγιεινής στις εγκαταστάσεις συνεργείων επισκευής και συντήρησης οχημάτων απαιτείται να είναι προσβάσιμοι σε εμποδιζόμενα άτομα και άτομα με αναπηρία.
στ. Χώρος για γραφειακές εργασίες του συνεργείου και των τεχνιτών
Ο χώρος αυτός θα πρέπει να διαθέτει επαρκή κλιματισμό και εξαερισμό και επίσης να είναι προσβάσιμος σε εμποδιζόμενα άτομα και άτομα με αναπηρία. Επισημαίνεται ότι η ύπαρξη αυτού του χώρου ζητείται για πρώτη φορά στις εγκαταστάσεις συνεργείων επισκευής και συντήρησης οχημάτων.
Για την ορθή και σύννομη λειτουργία ενός συνεργείου οχημάτων υψηλής τάσης θα πρέπει:
α. Να υπάρχει ο ελάχιστος απαιτούμενος εξοπλισμός, όπως περιγράφεται στο Π.Δ. 78/88, άρθρο 14, παρ. 1 και 2, καθώς και στο παράρτημα ΙΧ της εν λόγω Κοινής Υπουργικής Απόφασης.
β. Να υπάρχει «Σχέδιο διαδικασίας εκκένωσης σε περίπτωση σοβαρού και άμεσου κινδύνου» και «Σχέδιο διαδικασίας σε περίπτωση τραυματισμού προσώπου». Τα στοιχεία των προσώπων, που είναι υπεύθυνα για την εφαρμογή των παραπάνω σχεδίων, θα πρέπει να τοποθετούνται σε εμφανή θέση σε κάθε ξεχωριστό χώρο του κτιρίου του συνεργείου.
γ. Να οριστεί ένας τεχνίτης οχημάτων υψηλής τάσης κατηγορίας 2 ως υπεύθυνος για την ορθή εκτέλεση των εργασιών.
δ. Οι τεχνίτες οχημάτων υψηλής τάσης θα πρέπει να φέρουν ειδικό εξοπλισμό.
Ο εξοπλισμός ενός τεχνίτη υψηλής τάσης κατηγορίας 1 αποτελείται κατ’ ελάχιστο από:
Μονωτικά γάντια
Συλλογή εργαλείων με μόνωση για υψηλή τάση
Παπούτσια ασφαλείας
Μάσκα προσώπου
Φορητή θερμική κάμερα για τον έλεγχο θερμοκρασίας των συσσωρευτών
Ποδιά με ειδική μόνωση υψηλής τάσης
Για τους τεχνίτες οχημάτων υψηλής τάσης κατηγορίας 2 απαιτείται επιπλέον των παραπάνω, η ύπαρξη γαντιών με αντοχή σε μηχανικά χτυπήματα. Επίσης, στον εξοπλισμό των τεχνιτών οχημάτων υψηλής τάσης προστίθεται και ότι άλλο απαιτείται από την κείμενη Νομοθεσία ή τις υποδείξεις του τεχνικού ασφαλείας.
· Απαγορεύεται η συνύπαρξη συνεργείου οχημάτων υψηλής τάσης με φανοποιείο, εκτός αν το φανοποιείο βρίσκεται σε διακεκριμένο χώρο που διαχωρίζεται από τους χώρους του συνεργείου υψηλής τάσης. Ως ελάχιστη απόσταση ασφαλείας μεταξύ των θέσεων εργασίας των ανωτέρω συνεργείων ορίζονται τα τρία (3) μέτρα.
· Η Βεβαίωση Νόμιμης Λειτουργίας (Άδεια Λειτουργίας) συνεργείου οχημάτων υψηλής τάσης χορηγείται από την Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της οικείας Περιφερειακής Ενότητας, με διαδικασία ανάλογη με αυτή που ακολουθείται και για τις υπόλοιπες ειδικότητες των συνεργείων. Η Βεβαίωση Νόμιμης Λειτουργίας που χορηγείται, είναι αορίστου χρονικής ισχύος.
· Η έκδοση Βεβαιώσεων Νόμιμης Λειτουργίας (Αδειών Λειτουργίας) συνεργείων επισκευής και συντήρησης οχημάτων υψηλής τάσης αναμένεται να ξεκινήσει από τις 28-01-2022, δηλαδή έξι μήνες από την δημοσίευση της εν λόγω Κοινής Υπουργικής Απόφασης.
Μέχρι τότε αναμένεται η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος που θα καθορίζει τον χρόνο εκπαίδευσης, το περιεχόμενο, τη διδακτέα ύλη, την πιστοποιημένη εκπαιδευτική δομή τη διαδικασία, τους όρους και τις προϋποθέσεις και οτιδήποτε άλλο απαιτείται προκειμένου οι κάτοχοι των αδειών ασκήσεως επαγγέλματος μηχανοτεχνίτη, ηλεκτροτεχνίτη, τεχνολόγου μηχανικού αυτοκινήτων και διπλωματούχου μηχανικού αυτοκινήτων να μπορούν να αναλάβουν την συντήρηση και επισκευή οχημάτων υψηλής τάσης ως τεχνίτες οχημάτων υψηλής τάσης κατηγορίας 1 και 2, σύμφωνα με το Ν.4710/20, άρθρο 62, παρ. 11.
Δείτε τη σχετική ΑΠΟΦΑΣΗ ΦΕΚ 3407Β_2021