Η Μετρολογία στη Bentley – Mέτρο και μέτρηση τελειότητας!

Στα άδυτα του εργοστασίου της Bentley στο Crewe της Αγγλίας, βρίσκεται ένα µεγάλο, κλιµατιζόµενο εργαστήριο το οποίο δεν είναι ανοικτό σε επισκέπτες. Διαθέτει όργανα ακριβείας που θα έβρισκε κάποιος σε µια εγκατάσταση διαστηµικών αποστολών ή ένα επιστηµονικό εργαστήριο κορυφαίων πανεπιστηµίων. Είναι ο χώρος που ο Michael Stockdale, Επικεφαλής Μετρολογίας στη Bentley και οι 25 συνάδελφοί του µετρούν κάθε τµήµα µίας Bentley µε τα υψηλότερα πρότυπα ακρίβειας.
Η Μετρολογία είναι η επιστήµη της µέτρησης και είναι θεµελιώδης για την ποιότητα, την απόδοση και τη µακροζωία κάθε Bentley. Το αντίστοιχο τµήµα της εταιρείας διασφαλίζει ώστε κάθε εξάρτηµα, από τη µικρότερη φλάντζα έως τα πάνελ αµαξώµατος, κατασκευάζεται µε συνέπεια σε απόλυτα ακριβείς διαστάσεις. «Έχουµε τα εργαλεία για να µετρήσουµε τα πάντα, από το κόψιµο του δέρµατος έως την επιφάνεια ενός κυλίνδρου, σε επίπεδο κλασµάτων ενός µικρού» εξηγεί ο Stockdale.
Αφού τα διάφορα εξαρτήµατα µετρηθούν ξεχωριστά, µετρώνται ξανά ως υποσυστήµατα και για ακόµα µια φορά ως µέρος του τελικού οχήµατος. Έτσι, η οµάδα της Μετρολογίας διαδραµατίζει ζωτικό ρόλο στην εξασφάλιση ότι ο κορυφαίος βαθµός τελειότητας είναι επαναλαµβανόµενος.
Η ακριβής χορογραφία του «Flying B»
Ακόµα και η αναδιπλούµενη µασκότ Flying B, το «ιπτάµενο Β» που στολίζει το καπό της Flying Spur, εµφανίζεται, αναδιπλώνεται και αποσύρεται ξανά και ξανά µε αρµονικό τρόπο, µόνο επειδή κάθε εξάρτηµα στο σύνθετο µηχανισµό του είναι κατασκευασµένο σε συγκεκριµένες και ακριβείς διαστάσεις.
Φωτίζεται και επικοινωνεί µε το σύστηµα εισόδου χωρίς κλειδί καθώς ο οδηγός πλησιάζει το αυτοκίνητο, ωστόσο πρέπει επίσης να αναδιπλωθεί και να αποσυρθεί αυτόµατα σε περίπτωση ατυχήµατος. Για να επιτευχθεί αυτή η ακριβής χορογραφία και να διασφαλιστεί ότι η ίδια κίνηση θα επαναληφθεί χιλιάδες φορές, τα εξαρτήµατα του µηχανισµού του έχουν ανοχές τόσο χαµηλές όσο 0,15 mm.
Ανοχές πιο λεπτές από ένα ερυθρό κύτταρο αίµατος
Οι άνθρωποι χρησιµοποιούν το «πλάτος µιας τρίχας» ως περιγραφή του πιο µικρού µέτρου που µπορεί να φανταστεί κάποιος, αλλά ένας τέτοιος όρος θα ήταν πολύ ασαφής για την οµάδα Μετρολογίας της Bentley. Όπως επισηµαίνει ο Stockdale, µια ανθρώπινη τρίχα µπορεί να έχει πάχος από 17 µικρά έως πάνω από 150 µικρά, όπου ένα µικρό είναι το ένα εκατοµµυριοστό του µέτρου.
Στο Τµήµα Μετρολογίας της Bentley υπάρχουν όργανα που µπορούν να µετρήσουν έως 0,5 µικρά, τη στιγµή για παράδειγµα που ένα ανθρώπινο ερυθρό κύτταρο αίµατος έχει διάµετρο 5 µικρά.
Δεν πρέπει να µετρηθεί κάθε εξάρτηµα µίας Bentley σε ανοχές µικρότερες από ένα µικρό, αλλά υπάρχουν και τέτοιες περιπτώσεις. Για παράδειγµα, ο Stockdale αναφέρει το στροφαλοφόρο άξονα στην καρδιά του κινητήρα W12 6.0-λίτρων της Bentley, τον πιο προηγµένο 12-κύλινδρο κινητήρα στον κόσµο που τοποθετείται στη νέα Flying Spur. Περιστρεφόµενος σε έως και 6.000 σ.α.λ., ο στροφαλοφόρος άξονας µετατρέπει τις τεράστιες κάθετες δυνάµεις που δηµιουργούνται από τα έµβολα σε περιστροφική κίνηση για τους τροχούς. Αν και αόρατες µε γυµνό µάτι, καθεµία από τις δώδεκα επιφάνειες εδράνου του στροφαλοφόρου άξονα διαθέτει µικρές αυλακώσεις που συγκρατούν µια µικροσκοπική µεµβράνη λαδιού.
Χρησιµοποιώντας Perthometer υψηλής ακρίβειας (ένα εργαλείο που έχει σχεδιαστεί για τη µέτρηση των επιφανειακών φινιρισµάτων), η οµάδα Μετρολογίας µπορεί να επαληθεύσει ότι αυτές οι λεπτές αυλακώσεις είναι εντός των καθορισµένων ανοχών τους, διασφαλίζοντας µε τη σειρά τους ότι κάθε κινητήρας W12 θα παράγει απρόσκοπτα την τεράστια ισχύ, σε όλη τη διάρκεια ζωής που αναµένουν οι ιδιοκτήτες της.
Μία Flying Spur σκαλισµένη από µασίφ αλουµίνιο
Εκτός από τη µέτρηση επιµέρους επιφανειών και εξαρτηµάτων σε µικροσκοπικά επίπεδα ακρίβειας, η οµάδα Μετρολογίας µετρά και ολόκληρα οχήµατα. Το τµήµα φιλοξενεί αυτά που ορίζονται ως «οχήµατα αναφοράς». Ένα ολόκληρο αµάξωµα κατασκευασµένο από συµπαγές, µασίφ αλουµίνιο που λειτουργεί ως πρότυπο έναντι του οποίου µετρώνται τα πάνελ και τα εσωτερικά εξαρτήµατα.
Η µέτρηση-σύγκριση κάθε Flying Spur ως προς την Flying Spur αναφοράς, γίνεται µε τη χρήση ψηφιακών φωτογραφικών µηχανών υψηλής ακρίβειας. «Φανταστείτε ένα ζήτηµα στο στάδιο δηµιουργίας του πρωτότυπου όπου το διάκενο µεταξύ της µάσκας και του καπό είναι ένα χιλιοστό µεγαλύτερο», εξηγεί ο Stockdale. «Το σφάλµα έγκειται στη µάσκα ή στο καπό; Το όχηµα αναφοράς παρέχει την απάντηση, επειδή έχει σχεδιαστεί µε τις ακριβείς διαστάσεις των δεδοµένων του προγράµµατος εξέλιξης CAD, στον υπολογιστή».
Οπτική σάρωση µε λέιζερ
Διαφορετικά υλικά απαιτούν διαφορετικές τεχνικές µέτρησης. Τα µοναδικά τρισδιάστατα δερµάτινα ένθετα µε καπιτονέ διαµάντινο µοτίβο στις πόρτες και τα πίσω τµήµατα της Flying Spur, δεν µπορούν να µετρηθούν από µια συσκευή αφής, διότι το άγγιγµα της επιφάνειας θα προκαλούσε σφάλµα στην ένδειξη. Αντ’ αυτού, χρησιµοποιείται ένας οπτικός σαρωτής λέιζερ για τη χαρτογράφηση και τον έλεγχο των ακριβών περιγραµµάτων κάθε διαµαντιού.
Η καµπίνα της Flying Spur αποτέλεσε µια νέα πρόκληση, λόγω του εύρους λειτουργικότητας για κάθε θέση. Τα πίσω καθίσµατα από µόνα τους προσφέρουν ρύθµιση 14 κατευθύνσεων, πέντε τρόπους µασάζ ενώ τα δύο εξωτερικά καθίσµατα επιπλέον θερµαίνονται και αερίζονται. Από την απρόσκοπτη εφαρµογή της µονοκόµµατης επένδυσης έως αυτή του ξύλου και της πολυτελούς δερµάτινης ταπετσαρίας, όλες εξαρτώνται από την επίτευξη ελάχιστων ανοχών µεταξύ µιας ποικιλίας διαφορετικών υλικών, από ξύλο και µέταλλο έως ύφασµα και δέρµα.
Ακριβής έλεγχος θερµοκρασίας
Τα υλικά διαστέλλονται όταν είναι ζεστά και συστέλλονται όταν είναι κρύα, εποµένως είναι σηµαντικό οι µετρήσεις να λαµβάνονται σε σταθερή θερµοκρασία αναφοράς. Εντός του Τµήµατος Μετρολογίας, ο κλιµατισµός διατηρεί τη θερµοκρασία σταθερή στους 20° C. Αλλά για εξαρτήµατα που απαιτούν τα υψηλότερα επίπεδα ακρίβειας, υπάρχει µια ιερή περιοχή που ονοµάζεται περιοχή Υψηλής Ακρίβειας Μέτρησης, όπου ένα ειδικό σύστηµα ελέγχου του µικροκλίµατος διασφαλίζει ότι η θερµοκρασία δεν αποκλίνει ποτέ περισσότερο από µισό βαθµό Κελσίου.
Σε αυτήν την περιοχή υπάρχουν τρία τεράστιοι όγκοι από γρανίτη στους οποίους τα εξαρτήµατα ή ολόκληρα τµήµατα µπορούν να στερεωθούν για την απόλυτη σταθερότητα, απαραίτητη για µια ακριβή ανάγνωση.
Αλλά πρώτα, τα εξαρτήµατα που πρέπει να µετρηθούν πρέπει να «µουλιάσουν» στην ατµόσφαιρα, κυριολεκτικά, ώστε να αποκτήσουν την ίδια θερµοκρασία έως τον πυρήνα τους. «Ένα µεγάλο στοιχείο όπως ένα µπλοκ κινητήρα µπορεί να χρειαστεί να µουλιάσει σε σταθερή θερµοκρασία για έως και µια εβδοµάδα, οπότε τότε µόνον µπορούµε να είµαστε σίγουροι ότι η θερµοκρασία είναι 20° C µέχρι το κέντρο του», εξηγεί ο Stockdale.
Μια αόρατη συµβολή
Οι επισκέπτες στο Crewe δεν θα µπουν ποτέ στο Τµήµα Μετρολογίας, ούτε ο ιδιοκτήτης µίας Flying Spur, Continental GT ή Bentayga µπορεί ποτέ να επιδείξει συγκεκριµένα τη χειροτεχνία της οµάδας που ασχολήθηκε µε το δικό του αυτοκίνητο. Ωστόσο, ο τρόπος µε τον οποίο φαίνεται, αποδίδει και διαρκεί µία Bentley στον χρόνο, οφείλεται στην ακρίβεια µε την οποία κάθε ένα από τα εξαρτήµατά της µετράται µέχρι την ιδανική ακρίβεια. Και για αυτό, η οµάδα Μετρολογίας είναι οι κρυµµένοι ήρωες της µάρκας, θεµατοφύλακες της συνεχούς αναζήτησης για πολυδιάστατη τελειότητα. Κάθε Bentley που φεύγει από το εργοστάσιο είναι αφιερωµένη στην αόρατη συνεισφορά τους.