HELLA: Προσαρµοζόµενοι προβολείς AFS

Χρήσιµες πληροφορίες και πρακτικές συµβουλές σχετικά µε τους προβολείς AFS, (Advanced Front Lighting System – Προηγµένο σύστηµα εµπρόσθιου φωτισµού).
Η κλασική χαµηλή δέσµη είναι στην πραγµατικότητα µια συµβιβαστική λύση και δεν στερείται των αδυναµιών της. Χάρη στις νέες λειτουργίες φωτισµού, το προηγµένο σύστηµα εµπρόσθιου φωτισµού (AFS) καταργεί τα άκαµπτα όρια της δέσµης χαµηλού φωτός, βελτιώνοντας έτσι σηµαντικά την ορατότητα στο σκοτάδι και σε κακές καιρικές συνθήκες. Η τεχνολογία VarioX® της HELLA αποτελεί τη βάση για αυτό, αναδεικνύοντας τις νέες λειτουργίες φωτισµού, που έχουν καταστεί δυνατές χάρη στο AFS και στα πλεονεκτήµατα που προσφέρουν.
Μεταβλητές λειτουργίες του φωτός
Ο κλάδος της τεχνολογίας φωτισµού των αυτοκινήτων εργάζεται εδώ και πολλά χρόνια για τη διασφάλιση του βέλτιστου φωτισµού των περιοχών οδικής κυκλοφορίας. Από τη µία πλευρά, ο δρόµος και το περιβάλλον που πρέπει να φωτίζονται όσο το δυνατόν πιο λαµπερά, ώστε ο οδηγός να µπορεί να αναγνωρίζει µε ασφάλεια τα αντικείµενα στην περιοχή που κινείται. Από την άλλη πλευρά, οι άλλοι χρήστες του δρόµου και ο ίδιος ο οδηγός δεν πρέπει να θαµπώνονται. Οι ειδικοί της τεχνολογίας φωτισµού πρέπει να βρουν τον καλύτερο τρόπο για να συµβιβάσουν, ή ακόµη και να εκµηδενίσουν, τους αντικρουόµενους στόχους της εξασφάλισης άριστου φωτισµού και της εξάλειψης της θάµβωσης τόσο για τον οδηγό, όσο και για τους άλλους χρήστες του δρόµου.
Η κλασική λύση είναι η εναλλαγή µεταξύ µεγάλης και χαµηλής δέσµης (σκάλας) φωτός. Ενώ η µεγάλη δέσµη παρέχει µια κατανοµή φωτός βελτιστοποιηµένη για να φωτίζει τον δρόµο, η χαµηλή δέσµη είναι ένα είδος συµβιβαστικής λύσης για την αποφυγή της θάµβωσης. Εποµένως, ο συνδυασµός µεγάλης δέσµης/χαµηλής δέσµης δεν αποτελεί τη βέλτιστη λύση τελευταίας τεχνολογίας, όσον αφορά την ασφάλεια κατά τη νυχτερινή οδήγηση.
Μια απλή, προφανής βελτίωση σε δυσµενείς καιρικές συνθήκες θα ήταν ο εξοπλισµός του αυτοκινήτου µε ειδικούς βοηθητικούς προβολείς, όπως οι προβολείς οµίχλης, οι οποίοι µπορούν να ενεργοποιούνται ή να απενεργοποιούνται από τον οδηγό. Το επόµενο βήµα θα ήταν να µην υλοποιηθούν αυτές οι πρόσθετες λειτουργίες φωτισµού ως µεµονωµένοι βοηθητικοί προβολείς, αλλά να ενσωµατωθούν στους κύριους προβολείς και να γίνει αυτόµατη η εναλλαγή µεταξύ των διαφόρων κατανοµών φωτός. Αυτή είναι η βασική ιδέα των συστηµάτων προβολέων AFS (Advanced Front Lighting System).
Προσαρµοσµένοι προβολείς: Λειτουργία
Προηγµένο σύστηµα εµπρόσθιου φωτισµού (AFS). Η χαµηλή δέσµη είναι απλώς µια συµβιβαστική λύση µεταξύ όλων των επιλογών µερικής κατανοµής φωτός. Ως εκ τούτου, το προηγµένο σύστηµα εµπρόσθιου φωτισµού αναπτύχθηκε ως ένα δυναµικό σύστηµα, που επιτρέπει τον καλύτερο δυνατό φωτισµό του δρόµου, ανάλογα µε την ταχύτητα και τη γωνία διεύθυνσης. Για την υλοποίησή του απαιτείται µια µονάδα προβολής VarioX® µε περιστρεφόµενο κύλινδρο µεταξύ της πηγής φωτός και του φακού. Ο κύλινδρος χαρακτηρίζεται από το γεγονός ότι έχει µεταβαλλόµενο περίγραµµα και µπορεί επίσης να περιστρέφεται γύρω από τον δικό του διαµήκη άξονα. Ένας βηµατικός κινητήρας περιστρέφει τον κύλινδρο στην ακριβή θέση µέσα σε χιλιοστά του δευτερολέπτου.
Φως πόλης. Το φως πόλης, το οποίο ενεργοποιείται σε ταχύτητες έως 55 km/h, διαθέτει διαχωριστική γραµµή για την ελαχιστοποίηση της θάµβωσης των άλλων χρηστών του δρόµου. Ο ευρύς φωτισµός της περιοχής µπροστά από το αυτοκίνητο διευκολύνει επίσης τον εντοπισµό πεζών στην άκρη του δρόµου*.
Φωτισµός υπαίθρου. Το φως υπαίθρου ενεργοποιείται µεταξύ 55 και 100 km/h και είναι παρόµοιο µε τη συµβατική κατανοµή του φωτός χαµηλής δέσµης. Η µονάδα VarioX® παράγει µια ασύµµετρη κατανοµή φωτός, ώστε να αποφεύγεται η θάµβωση των οδηγών στο αντίθετο ρεύµα. Η γραµµή φωτισµού είναι υπερυψωµένη, ώστε να φωτίζεται περισσότερο το αριστερό άκρο του δρόµου και να επιτυγχάνεται µεγαλύτερη εµβέλεια.*
Φως αυτοκινητόδροµου. Το φως αυτοκινητόδροµου ενεργοποιείται σε ταχύτητες άνω των 100 km/h. Το εύρος της κατανοµής του φωτός προσαρµόζεται σε µεγάλες ακτίνες σε υψηλές ταχύτητες.*
Μεγάλη δέσµη φωτός. Η µεγάλη σκάλα του AFS λειτουργεί όπως η συµβατική µεγάλη σκάλα, αλλά δεν απαιτεί από τον οδηγό να λάβει µέτρα για να αποφύγει την έκθεση των άλλων χρηστών του δρόµου σε υπερβολική θάµβωση.
Φωτισµός στροφής. Το προηγµένο σύστηµα εµπρόσθιου φωτισµού διαθέτει επίσης µια δυναµική λειτουργία φωτισµού στροφών. Ανάλογα µε τη γωνία διεύθυνσης, οι προβολείς περιστρέφονται επίσης έως και 15° και επιτρέπουν τον βελτιστοποιηµένο φωτισµό της στροφής.
Φως για δυσµενείς καιρικές συνθήκες. Το φως δυσµενών καιρικών συνθηκών δηµιουργεί µια ευρύτερη διάχυση του φωτός για τη βελτίωση της ορατότητας στη βροχή, την οµίχλη ή το χιόνι. Αυτή η λειτουργία µειώνει επίσης τον φωτισµό στο αποµακρυσµένο οπτικό πεδίο για την ελαχιστοποίηση της αντανακλαστικής θάµβωσης που επηρεάζει το ίδιο το αυτοκίνητο.
Τα συστήµατα προβολέων AFS καθιστούν δυνατή την επίτευξη διακριτών προκαθορισµένων κατανοµών φωτός. Η προσαρµογή της κατανοµής φωτός εξαρτάται από την ταχύτητα του αυτοκινήτου, τον τύπο του δρόµου και τις καιρικές συνθήκες, γεγονός που αποτελεί τεράστια βελτίωση σε σχέση µε τη συµβατική τεχνολογία φωτισµού.
Με βάση τα παραπάνω, οι µηχανικοί της HELLA συµφωνούν σε ένα πράγµα: ο ιδανικός τρόπος για την υλοποίηση ενός τέτοιου αυτόµατου συστήµατος προβολέων που εξαρτάται από την κάθε περίπτωση, είναι η χρήση της µονάδας VarioX®, που επιτρέπει σε µία µόνο πηγή φωτός xenon να παράγει έως και πέντε διαφορετικές κατανοµές φωτός. Εκτός από τη συνήθη χαµηλή και υψηλή δέσµη φωτός, παρέχει τη δυνατότητα για φώτα πόλης, αυτοκινητόδροµου και δυσµενών καιρικών συνθηκών µε τον ίδιο προβολέα.
Τεχνολογία VarioX®
Μεταξύ της πηγής φωτός και του φακού υπάρχει ένας περιστρεφόµενος κύλινδρος που µπορεί να περιστραφεί γύρω από τον διαµήκη άξονά του. Η εξωτερική επιφάνεια του κυλίνδρου έχει διαφορετικά περιγράµµατα που επιτρέπουν τη δηµιουργία διαφορετικών κατανοµών φωτός στον δρόµο. Αυτά τα περιγράµµατα, καθώς και ολόκληρη η γεωµετρία του κυλίνδρου µπορούν να προσαρµοστούν στις προδιαγραφές ΟΕΜ. Για την εφαρµογή συστηµάτων AFS και λειτουργιών φωτισµού µε βάση την κάµερα, η VarioX® συνδυάζεται µε µια ειδική µονάδα περιστροφής. Είναι εξαιρετικά αθόρυβη και προσφέρει όχι µόνο υψηλή ταχύτητα περιστροφής και ακριβή τοποθέτηση, αλλά και συµπαγή σχεδιασµό και χαµηλή µάζα περιστροφής.
!
Σηµαντική σηµείωση ασφαλείας
Οι παραπάνω τεχνικές πληροφορίες έχουν συγκεντρωθεί από την HELLA µε σκοπό την επαγγελµατική υποστήριξη των επισκευαστών οχηµάτων στο έργο τους. Οι παραπάνω πληροφορίες προορίζονται για χρήση µόνο από κατάλληλα καταρτισµένο προσωπικό.