Euro NCAP: Η ασφάλεια πρέπει να προηγείται
Στην τελευταία έκδοση της χρονιάς, ο Euro NCAP (Ευρωπαϊκό Πρόγραµµα Αξιολόγησης Νέων Αυτοκινήτων) δημοσίευσε τα αποτελέσµατα ασφάλειας έντεκα αυτοκινήτων: Volkswagen ID.7, BMW Σειρά 5, Mercedes-EQ EQE SUV, BYD TANG, Kia EV9, XPENG G9, VinFast VF8, smart #3, BYD SEAL-U, Honda ZR-V και Hyundai KONA. Στο πλαίσιο της COP28 (Συνέδριο των Ηνωµένων Εθνών για την κλιµατική αλλαγή), θα φαινόταν ενθαρρυντικό το γεγονός ότι η πλειονότητα αυτών είναι EVs, αλλά αυτή η έκδοση αναδεικνύει µια τάση στη ζήτηση των καταναλωτών για βαρύτερα, ισχυρότερα και ψηλότερα αυτοκίνητα, που όχι µόνο θέτουν σε κίνδυνο τους άλλους οδηγούς, αλλά έχουν επίσης δυσµενείς επιπτώσεις στο περιβάλλον.
Από τα 11 νέα αυτοκίνητα που αξιολογήθηκαν, µόνο τρία ζυγίζουν λιγότερο από δύο τόνους και µόνο ένα, το smart #3, κατατάσσεται ως µικρό οικογενειακό αυτοκίνητο. Η αυξανόµενη ζήτηση των καταναλωτών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχει δώσει ευκαιρίες για νέο-εισερχόµενους στην ευρωπαϊκή αγορά. Αρκετά αυτοκίνητα που δοκιµάστηκαν το 2023 προέρχονταν από Κινέζους κατασκευαστές που αγωνιούσαν να αποδείξουν την καταλληλότητά τους για τους Ευρωπαίους αγοραστές. Για πρώτη φορά, η ποικιλία συµπεριλαµβάνει επίσης ένα αυτοκίνητο από το Βιετνάµ. Το θετικό είναι ότι οι κατασκευαστές, καθιερωµένοι ή νέοι, ανταποκρίνονται θετικά στις απαιτήσεις του Euro NCAP που τέθηκαν σε ισχύ στις αρχές του 2023 και 8 από τα έντεκα αυτοκίνητα, έλαβαν βαθµολογία πέντε αστέρων.
Το Volkswagen ID.7 είναι ένα µεσαίου µεγέθους ηλεκτρικό τετράθυρο οικογενειακό αυτοκίνητο, παρόµοιο σε µέγεθος µε το Passat που έχει πλέον καταργηθεί και η κοµψή του εµφάνιση παρουσιάζει µια εξαιρετική ολόπλευρη επίδοση στην ασφάλεια σύγκρουσης µε υψηλή βαθµολογία 95% στην προστασία ενηλίκων, επιτυγχάνοντας µια από τις καλύτερες συνολικές βαθµολογίες της χρονιάς. Επίσης, παρέχει προστασία όχι µόνο στους επιβαίνοντές του, αλλά και σε άλλους που µπορεί να συναντήσει στο ταξίδι του.
Λίγο µικρότερη από την προκάτοχό της, η BMW Σειρά 5 αποτελεί µια ελκυστική επιλογή για τους καταναλωτές σε έναν τοµέα που περιλαµβάνει αξιόλογους αντιπάλους, όπως το Audi A6, το Genesis G80, η Jaguar XF, το Lexus GS και το Volvo S90. Αυτό το οικογενειακό αυτοκίνητο βρίσκεται ακριβώς πίσω από το Volkswagen στις επιδόσεις του σε θέµατα ασφάλειας, αν και δεν είναι εξίσου καλό στην προστασία της λεκάνης και του µηριαίου οστού στη δοκιµή µετωπικής σύγκρουσης. Και τα δύο αυτοκίνητα επιτυγχάνουν µια άνετη βαθµολογία πέντε αστέρων.
Η MERCEDES-EQ EQE είναι ένα βαρύ ηλεκτρικό SUV µε αντίστοιχη τιµή, το οποίο όµως επιτυγχάνει συνολικά πολύ καλές επιδόσεις, ιδιαίτερα στις τεχνολογίες υποβοήθησης ασφαλείας. Το όχηµα µειονεκτεί λόγω της ελλιπούς στιβαρότητας του κεντρικού συστήµατος αερόσακου, το οποίο έδειξε πιθανό τραυµατισµό στο κεφάλι για τους επιβάτες στο µπροστινό µέρος. Συγκεντρώνει βαθµολογία πέντε αστέρων.
Το πρώτο κινεζικό αυτοκίνητο στη σειρά του Euro NCAP τον Δεκέµβριο είναι το BYD TANG, το οποίο προστίθεται µαζί µε άλλα τρία αυτοκίνητα στο δυναµικό της BYD ως πεντάστερο. Η BYD είναι ένας από τους µεγαλύτερους παραγωγούς µπαταριών στον κόσµο και κατασκευαστής ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κίνα σχεδόν µια δεκαετία, οπότε αν και νέα στην Ευρώπη, έχει µεγάλη εµπειρία από την οποία µπορούν να διδαχθούν άλλοι κατασκευαστές αυτοκινήτων. Η BYD αποδεικνύει ότι έχει το µέτρο της ασφάλειας µε µια καλή συνολική βαθµολογία πέντε αστέρων.
Σε αυτή την έκδοση, το Euro NCAP δοκίµασε το µικρό SUV της BYD, το SEAL-U, το οποίο επίσης αποδίδει καλά. Ακόµα µε πάνω από δύο τόνους βάρος, το αυτοκίνητο αυτό είναι µικρότερο από τα περισσότερα άλλα SUV που δοκιµάστηκαν αυτή τη φορά.
Μαζί µε το BYD SEAL, το κορεατικής κατασκευής Kia EV9 είναι υποψήφιο για το Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2024 και είναι το πρώτο ηλεκτρικό όχηµα τριών διαστάσεων της Kia. Κατά συνέπεια, το αυτοκίνητο είναι πολύ µεγάλο, ωστόσο κάποιοι θα έλεγαν ότι παρουσιάζει µια εντυπωσιακή εικόνα στον δρόµο. Το όχηµα είναι εξοπλισµένο µε µια σειρά από εξοπλισµό ασφαλείας για παιδιά και έχει καλές επιδόσεις, επιτυγχάνοντας µια άνετη βαθµολογία πέντε αστέρων.
Το XPENG G9, το δεύτερο κινεζικό XPENG που δοκιµάζει ο Euro NCAP, πήρε διπλή βαθµολογία πέντε αστέρων, καθώς υποβλήθηκε σε ταυτόχρονες δοκιµές ασφάλειας και Green NCAP. Στις δοκιµές ασφαλείας, το SUV G9 είχε συνολικά καλές επιδόσεις, εκτός από το « γλίστρηµα » της µικρής γυναικείας κούκλας οδηγού, στη δοκιµή πλήρους πλάτους. Αυτό, επέτρεψε στο οµοίωµα να γλιστρήσει κάτω από την ζώνη και υποδηλώνει υψηλότερο κίνδυνο τραυµατισµού στην κοιλιακή χώρα. Η προστασία του κεφαλιού των πεζών δεν ήταν τόσο καλή όσο σε πολλά από τα άλλα αυτοκίνητα που δοκιµάστηκαν σε αυτή την έκδοση. Παρ’ όλα αυτά, το G9 πληρούσε τις απαιτήσεις του Euro NCAP και έλαβε επίσης πέντε αστέρια από το Green NCAP.
Το smart #3 κατασκευάζεται επίσης στην Κίνα από τη Geely και είναι το δεύτερο ηλεκτρικό SUV της εταιρείας. Μεγαλύτερο από τα προηγούµενα αυτοκίνητα που κατασκευάζει η Smart, εξακολουθούν να υπάρχουν κάποιες αµφισβητήσεις µε την ανεπαρκή απόδοση στην προστασία της αντίθετης πλευράς και την επαφή των επιβατών µε τα οµοιώµατα των µπροστινών καθισµάτων κατά τις δοκιµές. Το αυτοκίνητο δεν είναι εξοπλισµένο µε ανίχνευση παρουσίας παιδιών, ωστόσο εξακολουθεί να καταφέρνει να επιτύχει ασφαλή βαθµολογία πέντε αστέρων.
Η βιετναµέζικη startup εταιρεία ηλεκτρικών αυτοκινήτων VinFast, παρουσίασε πρόσφατα το πρώτο της µοντέλο στην Ευρώπη, το πενταθέσιο SUV VF8, το οποίο είναι το πρώτο που δοκιµάζει η VinFast Euro NCAP. Το αυτοκίνητο πέτυχε βαθµολογία τεσσάρων αστέρων, λόγο έλλειψης στιβαρότητας του συστήµατος συγκράτησης, αλλά κατά τα άλλα, η προστασία των παιδιών και των ευάλωτων χρηστών αποδείχθηκε καλή.Το µικρό SUV της Honda ZR-V, είναι το µοναδικό αυτοκίνητο σε αυτή την έκδοση που προσφέρει ένα αµιγώς υβριδικό σύστηµα κίνησης και µε το 1,6 τόνων βάρος του, είναι το ελαφρύτερο όχηµα µεταξύ των αυτοκινήτων που αξιολογήθηκαν. Οι επιδόσεις του τόσο στις δοκιµές πρόσκρουσης όσο και στις δοκιµές ενεργητικής ασφάλειας ήταν λίγο κάτω από τα όρια επιδόσεων πέντε αστέρων, µε αποτέλεσµα το ZR-V να βαθµολογηθεί µε τέσσερα αστέρια.Τελευταίο σε αυτή την έκδοση είναι το Hyundai KONA, το οποίο απέσπασε τέσσερα, αποφεύγοντας τα τρία. Το αποτέλεσµα αυτό οφείλεται στις υποβαθµισµένες επιδόσεις του στις δοκιµές, ειδικά στην υποβοήθηση του οδηγού και στην αποφυγή σύγκρουσης. Η Hyundai έκανε το αυτοκίνητο µεγαλύτερο, όπως και το εσωτερικό του, για να είναι ανταγωνιστικό στην κατηγορία του, αλλά η εταιρεία δεν πρέπει να θεωρεί ότι οι πελάτες της είναι ικανοποιηµένοι µε ένα επίπεδο ασφάλειας που υστερεί σε σχέση µε τους ανταγωνιστές της.