Eµπρόσθιο σύστηµα Twins: Τι είναι και πως λειτουργεί;

Το συµβατικό σύστηµα διεύθυνσης µεταδίδει την κυκλική κίνηση από το τιµόνι µέσω ενός γραναζιού που κινεί έναν βραχίονα και ενός τόξου µπρος-πίσω, µεταφέροντας την κίνηση αυτή σε ένα σύνολο συνδέσµων µε σκοπό να κατευθύνει τους τροχούς. Αναφέρεται επίσης ως σύστηµα διεύθυνσης «ανακυκλοφορούντων σφαιριδίων ή «ατέρµονα κοχλία», σύµφωνα µε τον τύπο του γραναζιού που χρησιµοποιεί, ή «παραλληλόγραµµο» ή «τραπέζιο» για το σχήµα που σχηµατίζεται από τη διάταξη σύνδεσης. Αυτοί οι τύποι συστήµατος εφαρµόζονται στα περισσότερα αυτοκίνητα.
Στη διάταξη σύνδεσης είναι σηµαντικός και ο ρόλος του ακρόµπαρου. Το ακρόµπαρο είναι µια άρθρωση υποδοχής, η οποία είναι παρόµοια µε αυτήν στη σφαιρική άρθρωση (µπαλάκι) όσoν αφορά την εσωτερική κατασκευή. Το κέλυφος και το ρουλεµάν κρατούν τη σφαίρα στη µονάδα. Συνήθως, ένα ελατήριο σταθεροποιεί τη σφαίρα στο ρουλεµάν για να αποτρέψει την αντίδραση και τη χαλαρότητα, που προκαλείται από τη φθορά και κακή ευθυγράµµιση των τροχών. Ο σφαιρικός πείρος µε κωνική εφαρµογή στο πάνω µέρος προσαρµόζεται σε µια κωνική οπή σε µια άρθρωση του τιµονιού ή σε άλλο εξάρτηµα µε παξιµάδι και ασφάλιση, ώστε να υπάρχει σφιχτή εφαρµογή στον πείρο.
Τα ακρόµπαρα µπορεί να λιπαίνονται και να σφραγίζονται από το εργοστάσιο ή µπορεί να έχουν µια οπή στο κέλυφος µέσα στην οποία βιδώνεται ένας γρασαδόρος. Ένα λαστιχένιο κάλυµµα σκόνης ή φούσκα εφαρµόζει πάνω από το άνοιγµα του σφαιρικού πείρου και προστατεύει την υποδοχή από τη βρωµιά και την υγρασία.
H άρθρωση µπάρας ή ηµίµπαρο είναι συνήθως βιδωµένη στο άκρο της κρεµαγιέρας διεύθυνσης, η οποία είναι µία µονάδα ατέρµονος κοχλία και µεσολαβεί µεταξύ της κρεµαγιέρας και του ακρόµπαρου. Το εσωτερικό τµήµα της ράβδου στο ακρόµπαρο βιδώνεται στο συγκρότηµα της κρεµαγιέρας µε το ηµίµπαρο. Τα σπειρώµατα µπορεί να είναι εσωτερικά (τυφλή ράβδος), ή εξωτερικά και αριστερόστροφα ή δεξιόστροφα, ανάλογα µε το σχέδιο και τη θέση του συνδέσµου του τιµονιού. Αυτά τα σπειρώµατα δεν είναι ένα απλός σύνδεσµος µεταξύ τους αλλά χρησιµοποιούνται και για τη ρύθµιση του µήκους της διάταξης της ράβδου πρόσδεσης ώστε να ρυθµιστεί η ευθυγράµµιση των τροχών.
Τα ακρόµπαρα στα συµβατικά συστήµατα διεύθυνσης είναι συνήθως µε εξωτερικά σπειρώµατα. Ένα εσωτερικό και εξωτερικό ακρόµπαρο βιδωµένο σε ένα άξονα σύνδεσης τιµονιού, αποτελούν το συγκρότηµα της µπάρας τιµονιού σύνδεσης, ένα συγκρότηµα για κάθε πλευρά του οχήµατος. Ο άξονας σύνδεσης τιµονιού είναι µια περιστρεφόµενη άρθρωση που βιδώνεται µε το αριστερό σπείρωµα στο ένα άκρο και µε το δεξιό σπείρωµα στο άλλο. Οι δύο πλευρές του συγκροτήµατος µπάρας τιµονιού µπορεί να συνδέονται στο κέντρο της κρεµαγιέρας, ή να µεσολαβεί µία κεντρική µπάρα στις δύο πλευρές που είναι και πιο διαδεδοµένο.
Το εσωτερικό και το εξωτερικό ακρόµπαρο έχουν αντίστοιχα σπειρώµατα. Αυτό επιτρέπει την επιµήκυνση ή τη βράχυνση των συγκροτηµάτων της µπάρας τιµονιού σύνδεσης για τυχόν ρύθµιση στην ευθυγράµµιση.
Γράφει ο Γιώργος Κωττάς