CLEPA: Η διατήρηση της κινητικότητας σε προσιτές τιµές- ένα κρίσιµο ερώτηµα
Οι άνθρωποι αγαπούν την ελευθερία, την άνεση και την ασφάλεια των αυτοκινήτων τους και όλο και περισσότερα αγαθά από ποτέ µεταφέρονται στο κατώφλι µας κάθε µέρα. Ο COVID-19, εκτός από την πίεση στο οικοσύστηµα του πλανήτη, ανέδειξε επίσης τον ρόλο που διαδραµατίζουν οι µεταφορές στο να διατηρηθεί σε λειτουργία ο κοινωνικός ιστός.
Η «Στρατηγική Βιώσιµης και Εξυπνης Κινητικότητας» της Ευρώπης, η οποία δηµοσιεύθηκε πρόσφατα, το αναγνωρίζει αυτό. Ωστόσο, παραµένει η ερώτηση για το αν έχει επιτευχθεί η σωστή ισορροπία µεταξύ της οικονοµίας και του περιβάλλοντος.
Πάνω από 80 δράσεις σε 10 κατηγορίες, ανακοινώθηκαν «ένα νέο είδος κινητικότητας», οικονοµικά προσιτής τόσο στις πόλεις όσο και στις αγροτικές περιοχές, καθαρή απόδειξη της προστασίας του κλίµατος.
Τα επιβατικά αυτοκίνητα θα εξακολουθούν να διαδραµατίζουν ρόλο και τα φορτηγά θα εξακολουθήσουν να χρειάζονται, υπογράµµισε τόσο ο Επίτροπος για το Κλίµα κ. Timmermans όσο και ο Επίτροπος Μεταφορών Valean.
Αλλά η εφοδιαστική αλυσίδα θα γίνει πιο έξυπνη, τα εµπορεύµατα θα βρίσκουν όλο και περισσότερο τον δρόµο τους προς τις σιδηροδροµικές µεταφορές, και τα αυτοκίνητα θα είναι λιγότερο κυρίαρχα στους δρόµους. Από τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν σε αυτούς, γύρω στα 30 εκατοµµύρια θα είναι ηλεκτρικά µέχρι το 2030, αναφέρεται στην Στρατηγική Βιώσιµης και Έξυπνης Κινητικότητας .
«Αναµφίβολα, η ΕΕ πρέπει να έχει ένα ισχυρό όραµα για το µέλλον των µεταφορών»
Αυτή η Στρατηγική της Ε.Ε ορθώς προωθεί µια ολιστική θεώρηση σχετικά µε τις ανάγκες βιώσιµης µεταφοράς και κινητικότητας της κοινωνίας και τον αντίκτυπο των µέτρων πολιτικής στη ζωή και τα µέσα διαβίωσης των ανθρώπων. Υπογραµµίστηκε το µέγεθος των µεταφορών -οι Ευρωπαίοι διήνυσαν το 2019 περίπου 6.000 δισεκατοµµύρια χιλιόµετρα – αναφέροντας ότι η κινητικότητα είναι συχνά η δεύτερη µεγαλύτερη δαπάνη σε ένα νοικοκυριό.
Ωστόσο, το «κανείς δεν πρέπει να µείνει πίσω» χρειάζεται πολύ µεγαλύτερη επεξεργασία σε όλες τις προτάσεις πολιτικής της ΕΕ. Πώς θα κρατηθεί πραγµατικά η κινητικότητά µας προσιτή, όταν πρόκειται να δηµιουργηθεί ένα κρίσιµο ζήτηµα στα επόµενα χρόνια;
Η «δίκαιη µετάβαση» χρειάζεται «γερά πόδια» για να σταθεί. Όσον αφορά τον αντίκτυπο της πράσινης µετάβασης στην απασχόληση, δεν αρκεί απλώς να δηλώνεται ότι η ηλεκτροδότηση δηµιουργεί νέες θέσεις εργασίας. Το κάνει, αλλά κοστίζει επίσης θέσεις εργασίας. Εδώ είναι που εµφανίζεται η ανάγκη για µια καλά διαχειριζόµενη µετάβαση.
«Η αυτοκινητοβιοµηχανία θα ανθίσει στην Ευρώπη», δήλωσε ο κ. Timmermans, τονίζοντας τη λέξη «θα». Η CLEPA, ως απάντηση τονίζει, ότι αυτή η δήλωση πρέπει να είναι κάτι περισσότερο από ευσεβής πόθος. Ο µετασχηµατισµός της βιοµηχανίας βρίσκεται σε εξέλιξη, γίνονται µεγάλες επενδύσεις, οι τεχνολογικές επιλογές είναι σαφείς.
Ωστόσο, τα µέτρα πολιτικής που έχουν ανακοινωθεί µέχρι στιγµής δεν λαµβάνουν πολύ υπόψη
τις βιοµηχανικές πτυχές.
Η τεχνολογική λύση που προτιµούν οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής είναι ηλεκτρική. Ναι, έτσι υποστηρίζει η Στρατηγική της Ε.Ε. και η διατήρηση της τεχνολογικής ουδετερότητας σε όλους τους τρόπους λειτουργίας είναι το κλειδί, για να δηλώσει στη συνέχεια ότι αυτό δεν πρέπει να οδηγήσει σε αδράνεια για την εξάλειψη των λύσεων που βασίζονται σε ορυκτά καύσιµα.
Με την ανάγκη σεβασµού της αρχής της τεχνολογικής ουδετερότητας, η ηλεκτρική ενέργεια και το υδρογόνο θεωρούνται ως οι πιο ελπιδοφόρες επιλογές, όπως αναφέρεται στο έγγραφο.
Ως εκ τούτου, έως τον Ιούνιο του 2021, η Επιτροπή θα αναθεωρήσει τα πρότυπα CO2 για τα επιβατικά και τα µικρά φορτηγά, προκειµένου να εξασφαλίσει µια σαφή πορεία από το 2025 και µετά προς την «κινητικότητα µηδενικών εκποµπών». Το ίδιο θα πράξει και η Επιτροπή για τα βαρέα επαγγελµατικά οχήµατα το 2022.
Ο όρος «κινητικότητα µηδενικών εκποµπών» εξακολουθεί να είναι ο προτιµώµενος, αν και αγνοεί τις εκποµπές CO2 κατά την παραγωγή ενέργειας, καθώς και την παραγωγή οχηµάτων και µπαταριών. «Μηδενικές εκποµπές» εφαρµόζεται τώρα και κατά τη συζήτηση των πολιτικών για τις εκποµπές ρύπων ή «euro 7» – στην πολιτική µιλούν αναµειγνύοντας ξεχωριστούς κανονισµούς, µε ένα µόνο κτύπηµα της πένας.
Αυτό, στην πραγµατικότητα, είναι το είδος της λεπτοµέρειας που έχει µεγάλη σηµασία και τελικά µεταφράζεται σε στόχους µηχανικής, χαρτοφυλάκια προϊόντων, και ο βαθµός στον οποίο οι θέσεις εργασίας θα διατηρηθούν, µετεγκατασταθούν ή θα µετατραπούν.
Η CLEPA απάντησε στη δηµοσίευση µε τα δικά της µηνύµατα για άλλη µια φορά. Μια διαχειρίσιµη µετάβαση, για το κλίµα, τη βιοµηχανία και την απασχόληση στηρίζεται σε ανταγωνιστικές τεχνολογίες, όπως ο κινητήρας εσωτερικής καύσης, τα plug-in υβρίδια, οι κυψέλες καυσίµου και τα ηλεκτρικά οχήµατα µε µπαταρίες.
Η κλιµατικά ουδέτερη εσωτερική καύση, µε καύσιµα από βιώσιµες ανανεώσιµες πηγές ενέργειας, αποτελεί βιώσιµη επιλογή ως µέρος του συνολικού συνδυασµού λύσεων.
Μόνο ένας µετασχηµατισµός που είναι βιοµηχανικά επιτυχηµένος και κοινωνικά αποδεκτός µπορεί να είναι βιώσιµος πολιτικά και να επιτύχει τον στόχο της κλιµατικής ουδετερότητας.
Μια στρατηγική που βασίζεται αποκλειστικά σε ηλεκτρικά οχήµατα µε µπαταρίες και κυψέλες καυσίµου έρχεται σε αντίθεση µε την αρχή της τεχνολογικής διαφάνειας και δεν θα επιτύχει ουδετερότητα του άνθρακα ούτε θα στηρίξει την ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα.
Οι προµηθευτές αυτοκινήτων υποστηρίζουν πλήρως τη συµφωνία του Παρισιού και τον στόχο της επίτευξης της κλιµατικής ουδετερότητας έως το 2050.
Ο κλάδος είναι επίσης αυτός που παρέχει τις τεχνολογικές λύσεις που θα επιτρέψουν τελικά την επίτευξη αυτών των στόχων. Θα εξετάσουµε τώρα την ανακοίνωση µε όλες τις λεπτοµέρειες και θα συµβάλουµε στον λεπτοµερή σχεδιασµό των κανόνων, των κανονισµών και των ορισµών που διαµορφώνουν την πορεία προς τα εµπρός.