CLEPA: Χιλιάδες οι απώλειες θέσεων στην αυτοκινητοβιοµηχανία

Η ευρωπαϊκή βιοµηχανία προµήθειας αυτοκινήτων αντιµετωπίζει τις πιο σοβαρές απώλειες θέσεων εργασίας από το 2020.
Η CLEPA ερευνά και αναλύει ότι περίπου 86.000 θέσεις εργασίας έχουν χαθεί στον τοµέα από το 2020. Παρά τις προβλέψεις ότι πάνω από 100.000 νέες θέσεις εργασίας θα δηµιουργηθούν έως το 2025, η πραγµατικότητα είναι µια καθαρή απώλεια σχεδόν 56.000 θέσεων. Άλλες 32.000 περικοπές θέσεων εργασίας ανακοινώθηκαν µόνο τους πρώτους έξι µήνες του 2024, ξεπερνώντας τη χειρότερη περίοδο της πανδηµίας και αναδεικνύοντας ότι ο µεγαλύτερος αντίκτυπος στην απασχόληση είναι πιθανό να είναι ακόµα µπροστά µας. Αυτές οι απώλειες οφείλονται στη µείωση της ζήτησης, την αύξηση του κόστους παραγωγής και τις καθυστερηµένες επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες.
Ο Γ.Γ. της CLEPA, Benjamin Krieger, σχολίασε: «Τα τελευταία δεδοµένα είναι µια σαφής κλήση αφύπνισης. Η αυτοκινητοβιοµηχανία, ακρογωνιαίος λίθος της ευρωπαϊκής οικονοµίας, βρίσκεται αντιµέτωπη µε ένα σηµείο καµπής. Για να διαφυλάξουµε τις θέσεις εργασίας, να επιταχύνουµε τη δίδυµη µετάβαση και να ανακτήσουµε την παγκόσµια ανταγωνιστικότητά µας, χρειαζόµαστε µια ρυθµιστική αναβαθµολόγηση. Αυτό σηµαίνει την υιοθέτηση της τεχνολογικής προσέγγισης στα πρότυπα C02, την εξασφάλιση δίκαιης πρόσβασης σε δεδοµένα εντός του οχήµατος και τη συνολική ενίσχυση της οικονοµίας και της ανταγωνιστικότητας της ΕΕ. Χωρίς αποφασιστική δράση, η Ευρώπη κινδυνεύει να χάσει την ηγετική της θέση στον τοµέα της αυτοκινητοβιοµηχανίας».
Βασικά στοιχεία
– Από το 2020 οι απώλειες θέσεων εργασίας στον τοµέα της αυτοκινητοβιοµηχανίας έχουν ξεπεράσει τα επίπεδα COVID-19, µε 86.000 θέσεις εργασίας να χάνονται συνολικά, οδηγώντας σε καθαρή απώλεια 56.000 θέσεων εργασίας παρά τις προηγούµενες προβλέψεις για 100.000 νέες θέσεις εργασίας έως το 2025.
– Μόνο τους πρώτους έξι µήνες του 2024, επιπλέον 32.000 θέσεις εργασίας χάθηκαν, ξεπερνώντας τη χειρότερη περίοδο της πανδηµίας, όταν ανακοινώθηκαν 29.000 περικοπές θέσεων εργασίας το δεύτερο εξάµηνο του 2020.
– Η κερδοφορία στη βιοµηχανία εφοδιασµού παραµένει ανεπαρκής για να υποστηρίξει τις κρίσιµες επενδύσεις που απαιτούνται για την πράσινη και ψηφιακή µετάβαση της Ευρώπης, απειλώντας την ηγετική θέση στην καινοτοµία της αυτοκινητοβιοµηχανίας.
– Το 20% των προβλεπόµενων θέσεων εργασίας στην εφοδιαστική αλυσίδα EVς έχουν υλοποιηθεί. Μόνο 29.000 θέσεις εργασίας έχουν δηµιουργηθεί από το 2020, µε περίπου 19.000 να συνδέονται µε τις τεχνολογίες ηλεκτρικών οχηµάτων.
– Αν και το εµπορικό πλεόνασµα δείχνει σηµάδια ανάκαµψης, οι Ευρωπαίοι προµηθευτές χάνουν το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτηµα στη δηµιουργία παγκόσµιας αξίας. Ταυτόχρονα, οι µειωµένες εισροές κεφαλαίων ανακόπτουν την πρόοδο της µετάβασης.
– Η Γερµανία έχει πληγεί περισσότερο, αντιπροσωπεύοντας το 60% των συνολικών απωλειών θέσεων εργασίας, µε σχεδόν 52.000 θέσεις να προβλέπεται να έχουν χαθεί µεταξύ 2020 και σήµερα.
Η ευηµερία της αλυσίδας εφοδιασµού αυτοκινήτων είναι ζωτικής σηµασίας όχι µόνο για την αυτοκινητοβιοµηχανία αλλά και για τη βιοµηχανική ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης. Καθώς η κερδοφορία στον κλάδο συνεχίζει να µειώνεται και οι ξένες επενδύσεις λιγοστεύουν, η αλυσίδα εφοδιασµού βρίσκεται υπό τεράστια πίεση για την επίτευξη φιλόδοξων πράσινων και ψηφιακών στόχων. Αυτή η κατάσταση απαιτεί επείγουσα προσοχή από τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής για τη διασφάλιση του µέλλοντος της αυτοκινητοβιοµηχανίας στην Ευρώπη και την αποτροπή περαιτέρω µείωσης της ανταγωνιστικότητας του κλάδου.