Χαλύβδινες φλάντζες κυλινδροκεφαλής πολλαπλών στρώσεων (MLS)

Πρωτοποριακά συστήµατα στεγανοποίησης για κινητήρες νέας γενιάς.
Τυπική φλάντζα κυλινδροκεφαλής MLS 3 στρώσεων µε επικαλυπτικό έλασµα, ενεργή στρώση µε κυµατοειδείς αναστολείς® και κάτω στρώση. Αυλακώσεις όπως και καθολικές (εσωτερικά) και τµηµατικές ελαστοµερείς επιστρώσεις (εξωτερικά) βελτιώνουν την ικανότητα στεγανοποίησης αυτών των σύγχρονων συστηµάτων στεγανοποίησης. Μακροστεγανοποίηση µε αυλακώσεις και µικροστεγανοποίηση µε ελαστοµερείς στρώσεις.
Μελλοντικές τάσεις
Αύξηση ροπής και ισχύος, µείωση κατανάλωσης και εκποµπής ρύπων. Οι στόχοι εξέλιξης στον σχεδιασµό κινητήρων καθορίζουν τις απαιτήσεις των σύγχρονων συστηµάτων στεγανοποίησης. Οι όλο και πιο υψηλές πιέσεις ανάφλεξης και θερµοκρασίες καταπονούν σηµαντικά τις φλάντζες των κυλινδροκεφαλών.
Η λύση: χαλύβδινες φλάντζες κυλινδροκεφαλής πολλαπλών στρώσεων – εν συντοµία φλάντζες κυλινδροκεφαλής MLS.
Ήδη από το 1992 η VICTOR REINZ υιοθέτησε τις πρώτες φλάντζες κυλινδροκεφαλής MLS στην κανονική γραµµή παραγωγής. Αυτές οι φλάντζες αποτελούν σήµερα το στάνταρ και υποστηρίζουν τα τµήµατα εξέλιξης παγκοσµίως στην επιτυχή υλοποίηση κινητήρων πρωτοποριακής σχεδίασης.
Μεγαλύτερη ικανότητα στεγανοποίησης λόγω χάλυβα πολλαπλών στρώσεων
Οι χαλύβδινες φλάντζες κυλινδροκεφαλής πολλαπλών στρώσεων αποτελούνται από δύο έως πέντε χαλυβδοελάσµατα ελατηρίων ή/και ανθρακούχου χάλυβα, στρωµατοποιηµένα σε µια χαλύβδινη φλάντζα κυλινδροκεφαλής πολλαπλών στρώσεων.
Για την ασφαλή στεγανοποίηση αερίων και µέσων, υπάρχουν αυλακώσεις στους θαλάµους καύσης καθώς και στα σηµεία διέλευσης λαδιού και νερού οι οποίες αυξάνουν την τοπική πίεση (µακροστεγανοποίηση), ενώ καθολικές ή τµηµατικές ελαστοµερείς επιστρώσεις βελτιώνουν επιπρόσθετα τη στεγανοποιητική δράση (µικροστεγανοποίηση).
Καλύτερη στεγανοποίηση µε ιδανική ποιότητα της επιφάνειας
Επιφανειακή σύσταση επιφανειών συναρµογής
Οι φλάντζες κυλινδροκεφαλής MLS είναι η πρωτοποριακή τεχνολογία στεγανοποίησης του µέλλοντος. Η στεγανοποίηση µεταξύ κυλινδροκεφαλής και µπλοκ κινητήρα διασφαλίζεται σήµερα σχεδόν αποκλειστικά µε χαλύβδινες φλάντζες κυλινδροκεφαλής πολλαπλών στρώσεων. Υπεύθυνη για την τέλεια στεγανοποίηση δεν είναι όµως µόνο η ποιότητα της φλάντζας της κυλινδροκεφαλής. Σηµαντικό ρόλο διαδραµατίζει και η ποιότητα των επιφανειών της κυλινδροκεφαλής και του µπλοκ του κινητήρα.
Οι απαιτήσεις ως προς την ποιότητα της επιφάνειας είναι ένας σηµαντικός παράγοντας για καλά αποτελέσµατα στεγανοποίησης. Κατά την τοποθέτηση των φλαντζών κυλινδροκεφαλής πρέπει να λαµβάνονται οπωσδήποτε υπόψη οι προβλεπόµενες τιµές σύσφιξης. Ως προς τις τιµές σύσφιξης δεν υπάρχει καµία διαφορά µεταξύ φλαντζών κυλινδροκεφαλής από µαλακό υλικό και µεταλλικών φλαντζών MLS!
Αποκλίσεις σχήµατος
Η ποιότητα της επιφάνειας της κυλινδροκεφαλής και του µπλοκ του κινητήρα επιδεινώνεται από τις ακόλουθες αποκλίσεις σχήµατος:
– σφάλµατα επιπεδότητας εξαρτηµάτων
– παραµορφώσεις εξαρτηµάτων
– κυµατότητες (αποκλίσεις παραλληλότητας)
– τραχύτητες( αυλακώσεις και ραβδώσεις)
Σφάλµατα επιπεδότητας και παραµορφώσεις εξαρτηµάτων
Τα σφάλµατα επιπεδότητας και οι παραµορφώσεις ενός εξαρτήµατος µπορούν να διαπιστωθούν µε χάρακα ακριβείας. Η µέτρηση γίνεται σύµφωνα µε τη λεγόµενη µέθοδο διάκενου.
Το όργανο µέτρησης τοποθετείται µε τη λεπίδα στην επιφάνεια και µετακινείται κατά µήκος και εγκάρσια του κινητήρα πάνω από τις οπές για τα µπουλόνια. Τα σφάλµατα επιπεδότητας της επιφάνειας διαπιστώνονται από το διάκενο. Οι µετρηµένες τιµές θα πρέπει κατά µήκος να βρίσκονται σε µήκος 100 mm κάτω από 0,03 mm και σε µήκος 400 mm κάτω από 0,05 mm καθώς και εγκάρσια σε µήκος 100 mm κάτω από 0,03. mm.
Τα πρότυπα για την επιφανειακή σύσταση των επιφανειών συναρµογής καθορίζονται από το DIN EN ISO 4287. Για την τραχύτητα ανέρχονται σε RZ≤15 mm, ενώ για το βάθος προφίλ σε Pt≤22mm. Οι φλάντζες κυλινδροκεφαλής πρέπει εποµένως να διαθέτουν µια εκτεταµένη ικανότητα µακροστεγανοποίησης και µικροστεγανοποίησης.
Κυµατότητες και τραχύτητες
Οι κυµατότητες και οι τραχύτητες διαπιστώνονται µε τη βοήθεια ενός ανιχνευτή ο οποίος µετακινείται οριζόντια πάνω από την επιφάνεια συναρµογής. Οι κυµατότητες θα πρέπει να ανέρχονται σε κάτω από 20 mm, οι τραχύτητες µεταξύ 7 mm και 20 mm. Από την αξιολόγηση των καταγεγραµµένων στοιχείων προκύπτει µεταξύ άλλων το µέγιστο βάθος τραχύτητας Rmax. Μια σηµαντική τιµή για την ποιότητα της επιφάνειας, δεδοµένου ότι απεικονίζει τη µέγιστη δυνατή δίοδο διαρροής.

Μέγιστες τιμές
Για κυματότητες και τραχύτητες (αυλακώσεις και ραβδώσεις)
Πρακτική μέτρηση με τον ανιχνευτή και εμφάνιση πιθανών διόδων διαρροής
Εµπειρικά στοιχεία από την πράξη
Σε µια µεγάλη δοκιµή σε 1.200 µπλοκ κινητήρα µε οκτώ µετρήσεις σε κάθε µπλοκ κινητήρα οι τιµές Rmax που διαπιστώθηκαν βρίσκονταν µεταξύ 8 mm και 18 mm. Πολύ λίγες µόνο επιφάνειες είχαν τιµές Rmax έως και 25 mm.
Φλάντζες κυλινδροκεφαλής MLS η ιδανική λύση για επιφάνειες οποιασδήποτε ποιότητας
Οι χαλύβδινες φλάντζες πολλαπλών στρώσεων προσαρµόζονται λόγω του ειδικού σχεδιασµού τους σε επιφάνειες οποιασδήποτε σύστασης, µε την προϋπόθεση ότι η ποιότητα της επιφάνειας βρίσκεται εντός των αναφερόµενων ανοχών.
Μπουλόνια κυλινδροκεφαλής
Από τους κατασκευαστές χρησιµοποιούνται σήµερα αποκλειστικά και µόνο τα λεγόµενα διασταλτικά µπουλόνια. Έχουν τη δυνατότητα διαστολής χωρίς πρόβληµα πέρα από την περιοχή ελαστικής παραµόρφωσης στην περιοχή πλαστικής παραµόρφωσης. Μετά την επίτευξη της ροπής σύσφιξης (αρχική ροπή) συνεχίζεται η σύσφιξη του µπουλονιού µέχρι την προκαθορισµένη τιµή (γωνία πρόσθετης περιστροφής).
Με τη λεγόµενη µέθοδο γωνίας περιστροφής δεν είναι πλέον απαραίτητη η επανασύσφιξη των µπουλονιών. Στη µέθοδο σύσφιξης µε γωνία περιστροφής, τα µπουλόνια της κυλινδροκεφαλής γίνονται πλαστικά, δηλαδή υπόκεινται σε µόνιµη παραµόρφωση. Μετά την αφαίρεση έχουν σαφώς µεγαλύτερο µήκος από ότι κατά την τοποθέτηση. Για λόγους ασφαλείας, χρησιµοποιείτε πάντα µόνο µία φορά τα µπουλόνια της κυλινδροκεφαλής.
Εµπιστευθείτε τους ειδικούς της VICTOR REINZ
Οι υψηλής ποιότητας φλάντζες κυλινδροκεφαλής MLS της VICTOR REINZ οµαλοποιούν µε ιδανικό τρόπο τα σφάλµατα επιπεδότητας και τις παραµορφώσεις των εξαρτηµάτων µε ελεγχόµενη πίεση επαφής.
Η µακροστεγανοποίηση διασφαλίζεται µε κατάλληλα σχεδιασµένες αυλακώσεις στην περιοχή της στεγανοποίησης των εξωτερικά ευρισκόµενων χαλυβδοελασµάτων ελατηρίων. Πρόσθετες προσαρµοζόµενες ελαστοµερείς επιστρώσεις στις µεταλλικές στρώσεις στην πλευρά της κεφαλής και του µπλοκ διασφαλίζουν µε την πλήρωση των κυµατοτήτων και των τραχυτήτων (αυλακώσεις και ραβδώσεις) εξαιρετική µικροστεγανοποίηση. Οι φλάντζες κυλινδροκεφαλής MLS της VICTOR REINZ προσφέρουν ασφαλή στεγανοποίηση για επιφάνειες µπλοκ κινητήρων και κυλινδροκεφαλών µε τιµές Rmax έως και 25 mm.
MLS -Μεγαλύτερη ισχύ και ασφάλεια
Οι µεταλλικές φλάντζες κυλινδροκεφαλής MLS και οι φλάντζες από µαλακό υλικό έχουν τις ίδιες απαιτήσεις ως προς την ποιότητα των επιφανειών. Με εξαίρεση, τη µέθοδο σύσφιξης δεν υπάρχουν κατά την τοποθέτηση κάποιες ιδιαίτερες διαφορές, οι οποίες πρέπει να λαµβάνονται υπόψη.
Παρόλα αυτά: Το µέλλον ανήκει στις χαλύβδινες φλάντζες πολλαπλών στρώσεων. Η σαφώς αυξηµένη ικανότητα στεγανοποίησης επιτρέπει υψηλότερες πιέσεις ανάφλεξης µε ταυτόχρονα χαµηλότερη δύναµη µπουλονιών. Η VICTOR REINZ ως κορυφαίος κατασκευαστής φλαντζών κυλινδροκεφαλής MLS είναι άριστα προετοιµασµένη για τις τρέχουσες και µελλοντικές τάσεις στον σχεδιασµό των κινητήρων.
Πηγή: Dana