BASF: Οι νέες συνθήκες στην αυτοκινητοβιοµηχανία αλλάζουν τα δεδοµένα στο χρώµα αυτοκινήτου

Το 2021, η αυτοκινητοβιοµηχανία αντιµετώπισε πρωτόγνωρες προκλήσεις. Υπήρξε σηµαντική µείωση στα αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν το 2020 και το 2021 σε σχέση µε τα προηγούµενα χρόνια. Το γεγονός αυτό απεικονίζεται ξεκάθαρα στην έκθεση BASF Color Report για το 2021, που αφορά στις εργοστασιακές βαφές αυτοκινήτων. Κάποιες συγκεκριµένες χρωµατικές αποχρώσεις αναδεικνύονται, ενώ κάποιες διαχρονικές επιλογές επηρεάστηκαν κάπως αρνητικά.
Τα αχρωµατικά χρώµατα -λευκό, µαύρο, γκρι και ασηµί- εξακολουθούν να είναι τα δηµοφιλέστερα. Διαθέτουν κλασική, διαχρονική οµορφιά και συνδέονται τόσο µε το περιβάλλον όσο και µε την υψηλή τεχνολογία. Καθώς όµως εµφανίζονται νέοι χρωµατικοί τόποι, τα χρώµατα αυτά αρχίζουν να χάνουν τη δηµοφιλία τους.
Όπως προέβλεψαν οι σχεδιαστές της BASF πριν από χρόνια, το µπλε αρχίζει να κερδίζει έδαφος. Το ίδιο συµβαίνει και µε το κόκκινο που αρχίζει να κερδίζει µερίδιο αγοράς από τα αχρωµατικά χρώµατα σε πολλά µέρη του κόσµου. Αν και οι αριθµοί είναι µικρότεροι, το πράσινο και το µπεζ εξακολουθούν να εµφανίζονται στα δεδοµένα, και τα χρώµατα δεν είναι στις συνηθισµένες, αναµενόµενες αποχρώσεις.
Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική (EMEA) – Μεγαλύτερη ποικιλία χρωµάτων και αποχρώσεων
Τα χρώµατα σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική (EMEA) αποτελούν σήµερα πάνω από το 27% και εξακολουθούν να αυξάνονται -το υψηλότερο ποσοστό τα τελευταία είκοσι χρόνια. Το µπλε αποτελεί τη δηµοφιλέστερη χρωµατική πρόταση. Αυτή τη στιγµή υπάρχουν σχεδόν 180 αποχρώσεις του µπλε, από το γαλάζιο του ουρανού µέχρι το σκούρο µπλε της νύχτας, που είναι ελκυστικές φρέσκιες και νεανικές, ενώ εµφανίζονται σε όλους τους τύπους αµαξώµατος και σε όλες τις κατηγορίες αυτοκινήτων. Το κόκκινο βρίσκεται στη δεύτερη θέση, µακριά από το µπλε, και ακολουθεί ένας µικρός αριθµός αποχρώσεων του πράσινου.
Όσον αφορά στις αχρωµατικές επιλογές, το λευκό συνεχίζει να είναι το δηµοφιλέστερο, αλλά το γκρι κερδίζει έδαφος. Στο γκρι υπάρχουν αρκετές επιλογές, µε διαφορετικά εφέ και συστάσεις που ενισχύουν την παρουσία του. Η γκάµα των 160 αποχρώσεων του γκρι κυµαίνεται από κοµψά, σκούρα και αστραφτερά χρώµατα µέχρι ανοιχτά και σπορτίφ χρώµατα.
«Τα χρώµατα που σχεδιάζονται για την Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική χρησιµοποιούν οικείες χρωµατικές θέσεις, αλλά τις µεταβάλλουν µε τη βοήθεια νέων εφέ, ανεπαίσθητων χρωµατικών διαβαθµίσεων, ή µιας συγκεκριµένης αστραφτερής εµφάνισης. Κάνουν τα χρωµατικά να ξεχωρίζουν ως τολµηρές εκφράσεις µοναδικότητας και σπορτίφ πνεύµατος, κερδίζοντας κάθε χρόνο περισσότερη δηµοφιλία», ανέφερε ο Mark Gutjahr, επικεφαλής χρωµατικού σχεδιασµού αυτοκινήτων σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή
και Αφρική.
Ασία-Ωκεανία – Πρωτοπόροι στην παγκόσµια ποικιλία χρωµάτων
Αν και το λευκό εξακολουθεί να είναι το αγαπηµένο χρώµα σε Ασία και Ωκεανία, η δηµοφιλία του άρχισε να υποχωρεί. Το µαύρο και το γκρι συνεχίζουν να βελτιώνονται, διατηρώντας την αυξητική τάση της τελευταίας τετραετίας, που αλλάζει την παρουσία λευκών οχηµάτων στους δρόµους. Ένα ποσοστό 79% των νέων αυτοκινήτων που παρήχθησαν σε Ασία και Ωκεανία βάφτηκαν αχρωµατικά το 2021.
Η δηµοφιλία των χρωµατικών προτάσεων είναι σταθερή, ενώ κάποιοι συγκεκριµένοι χρωµατικοί χώροι είναι λίγο περισσότερο ή λιγότερο δηµοφιλείς. Το µπλε -η νούµερο ένα χρωµατική πρόταση- αυξάνεται, αντικατοπτρίζοντας έτσι παγκόσµια δεδοµένα από άλλες περιοχές. Πήρε ένα µερίδιο του κόκκινου, το οποίο µειώθηκε. Το καφέ και το χρυσαφί εµφανίζονται σε ικανοποιητικούς αριθµούς, ενώ τα µπεζ, πορτοκαλί, κίτρινο, πράσινο και βιολετί βρίσκονται περίπου στο 1% το καθένα.
«Η περιοχή Ασίας – Ωκεανίας έχει τον µεγαλύτερο όγκο παραγωγής αυτοκινήτων στον κόσµο, µε τη µεγαλύτερη γκάµα χρωµάτων σε σύγκριση µε άλλες περιοχές», δήλωσε η Chiharu Matsuhara, επικεφαλής σχεδιασµού αυτοκινήτων σε Ασία-Ωκεανία. «Μαζί µε την έκρηξη του µπλε, η οικογένεια των πράσινων χρωµάτων διευρύνεται. Από το τυρκουάζ στο χακί και στο λαδί, αυτά δεν είναι τα συνηθισµένα πράσινα, ιδιαίτερα για τα οχήµατα SUV».
Βόρεια Αµερική – Οι χρωµατικές προτιµήσεις αλλάζουν ταχύτατα σε ολόκληρη την Αµερική
Το µπλε φαίνεται να ξεπερνιέται στη Βόρεια Αµερική. Το µερίδιό του παρουσίασε µείωση κατά 4%, σε σύγκριση µε πέρσι, φτάνοντας στα επίπεδα του 2017. Οι αχρωµατικές επιλογές, συµπεριλαµβανοµένου του λευκού, παρουσίασαν απότοµη άνοδο στη Βόρεια Αµερική ενώ µειώθηκαν σε παγκόσµια κλίµακα, κάτι που δεν συνέβη µε το ασηµί και το γκρι, που βρίσκονται χαµηλά στις επιλογές. Μεταξύ των χρωµατικών επιλογών, το κόκκινο είχε αύξηση της τάξης του 1%. Το κόκκινο και το µπλε αποτελούν σήµερα τις δηµοφιλέστερες χρωµατικές επιλογές.
Οι ελλείψεις πρώτων υλών το 2021 ανάγκασαν τους αυτοκινητοβιοµήχανους να προχωρήσουν σε δύσκολες επιλογές κατά τη διανοµή των λιγοστών πόρων. Αυτό µάλλον ευνόησε τις µεγαλύτερες και δηµοφιλέστερες πλατφόρµες κατά τη διάρκεια της ύφεσης.
«Η Βόρεια Αµερική φαίνεται πως αλλάζει κατεύθυνση γρηγορότερα. Με υψηλή ζήτηση για αγορά αυτοκινήτων και περιορισµένη προσφορά, οι αγοραστές ίσως στραφούν προς πιο ρεαλιστικές και λιγότερες συναισθηµατικές επιλογές. Οι καταναλωτές στράφηκαν ταχύτατα προς πιο οικείες αποχρώσεις του αχρωµατικού χώρου», τόνισε ο Paul Czornij, επικεφαλής σχεδιασµού αυτοκινήτων σε ολόκληρη την Αµερική.
Νότια Αµερική – Ακολουθώντας την παγκόσµια τάση
Καταγράφηκε αύξηση στη ζήτηση για το µπλε χρώµα. Στη Νότια Αµερική το µπλε αυξήθηκε κατά 3% το 2021, κερδίζοντας µερίδιο αγοράς από το κόκκινο. Ενώ οι αγοραστές αυτοκινήτων σε αυτήν την περιοχή τείνουν να είναι συντηρητικοί, κάποιες νέες αποχρώσεις αρχίζουν να προσελκύουν τους αγοραστές.
Οι σχεδιαστές αυτοκινήτων συχνά βλέπουν 3-4 χρόνια µπροστά όταν αναπτύσσουν χρωµατικές προτάσεις. Τελικά, η αγορά εξελίχθηκε σύµφωνα µε τις προβλέψεις και η Νότια Αµερική δείχνει να υιοθετεί τις νέες χρωµατικές επιλογές µε αργότερους ρυθµούς από τον υπόλοιπο κόσµο.
«Με µια τόσο µεγάλη αύξηση, το µπλε πλέον καθιερώνεται στη Νότια Αµερική. Από το γαλάζιο του ουρανού µέχρι το σκούρο µπλε, ολοένα και περισσότεροι αγοραστές αυτοκινήτων επιλέγουν αυτή τη χρωµατική παλέτα. Χρησιµοποιούµε κάποια όµορφα εφέ και χρωστικές, ιδιαίτερα µεταλλικές, που εξελίσσουν αυτόν τον σηµαντικό χώρο σχεδιασµού», δήλωσε ο Marcos Fernandes, διευθυντής της BASF Coatings στη Νότια Αµερική.
Η Έκθεση BASF Color Report για το 2021, που αφορά στις εργοστασιακές βαφές αυτοκινήτων αποτελεί µια ανάλυση δεδοµένων από το τµήµα Coatings της BASF, που βασίζεται στην παγκόσµια παραγωγή αυτοκινήτων και την εφαρµογή βαφών σε ελαφρά οχήµατα το 2021.
https://www.rmpaint.com/gb/product-offer#technical-data-sheets/