BASF: Ευρύτερη γκάµα χρωµάτων στα αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν παγκοσµίως το 2020

• Η επέκταση των χρωµατικών επιλογών καθιστά το συνολικό φάσµα ευρύτερο σε σχέση µε το 2019
• Διαφορετικές αποχρώσεις του µπλε, του κόκκινου, του κίτρινου και του βιολετί κερδίζουν έδαφος σε ορισµένες περιοχές
• Παρά τη µεταβολή των χρωµάτων, το λευκό, το µαύρο, το ασηµί και το γκρι ακολουθούν ένα γνώριµο µοτίβο, καλύπτοντας την πλειονότητα των παραγόµενων οχηµάτων
Η συλλογή χρωµατικών τάσεων για την αυτοκινητοβιοµηχανία Automotive Color Trends 2020 της BASF δείχνει τη χρωµατική της παλέτα να αλλάζει µε µη συµβατικούς τρόπους, αποκαλύπτοντας ένα ευρύτερο φάσµα χρωµάτων που ξεκινούν από τα εργοστάσια κατασκευής παγκοσµίως.
Οι διάφορες αποχρώσεις, όπως το µπλε και το κίτρινο, κερδίζουν έδαφος σε ορισµένες περιοχές, ενώ το κόκκινο και το βιολετί αρχίζουν να µειώνουν την πρωτοκαθεδρία των «αχρωµατικών» χρώµατων σε άλλες περιοχές του κόσµου. Οι νέες χρωµατικές επιλογές κατέστησαν το συνολικό φάσµα ευρύτερο από το 2019 και πρόσθεσαν µια πινελιά λάµψης.
Παρά τις µεταβολές στις τάσεις των χρωµάτων, τα «αχρωµατικά» χρώµατα – λευκό, µαύρο, ασηµί και γκρι – ακολουθούσαν ένα γνώριµο µοτίβο, αφού χρησιµοποιήθηκαν στην πλειονότητα των αυτοκινήτων που κατασκευάστηκαν. Όπως συµβαίνει εδώ και αρκετά χρόνια, το λευκό εξακολουθεί να είναι το δηµοφιλέστερο χρώµα αυτοκινήτων σε όλο τον κόσµο. Διαθέτει κλασική, διαχρονική οµορφιά και συνδέεται τόσο µε το περιβάλλον όσο και µε την υψηλή τεχνολογία.
Τα στοιχεία που παρουσιάζονται στην παρούσα έκθεση δείχνουν µείωση στη συνολική παραγωγή οχηµάτων σε σχέση µε τα προηγούµενα έτη. Περιλαµβάνει επίσης τα χρονικά διαστήµατα διακοπής λειτουργίας των αυτοκινητοβιοµηχανιών λόγω της πανδηµίας COVID-19. Η παγκόσµια πανδηµία έχει πλήξει σοβαρά την οικονοµική δραστηριότητα της αγοράς οχηµάτων και ολόκληρο τον κόσµο.
Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική (EMEA): Μεγαλύτερη ποικιλία χρωµατικών προτάσεων και αποχρώσεω
ν
Η Ευρώπη, η Μέση Ανατολή και η Αφρική (EMEA) ακολουθούν την παγκόσµια τάση των χρωµατικών προτάσεων. Το 2020, περίπου το 11 % των νέων οχηµάτων στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική ήταν µπλε χρώµατος, καθιστώντας το, τη δηµοφιλέστερη χρωµατική πρόταση. Το βιολετί είναι ένα νέο προϊόν στην αγορά, αυξάνοντας ακόµη περισσότερο την ποικιλοµορφία. Άλλες χρωµατικές προτάσεις γίνονται επίσης δηµοφιλείς, ειδικά σε µικρότερα SUV, καθώς αυξάνεται το µερίδιο αγοράς για τον συγκεκριµένο τύπο αυτοκινήτου.
Μέρος της ποικιλίας προέρχεται από την ποικιλοµορφία των αποχρώσεων. Οι αυτοκινητοβιοµηχανίες χρησιµοποίησαν περισσότερες από 160 διακριτές αποχρώσεις του µπλε το 2020 σε οχήµατα στην περιοχή της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής. Το γκρι ερχόταν δεύτερο µε 140 αποχρώσεις. Και τα δύο χρώµατα ήταν πιο διαφορετικά από το λευκό, το οποίο είχε µόνο 70 διακριτές αποχρώσεις.
Στο «αχρωµατικό» φάσµα, το λευκό παραµένει στην κορυφή κατέχοντας το 28% της αγοράς, ακολουθούµενο από το γκρι και το µαύρο.
Η ποικιλία χρωµάτων αλλάζει ανάλογα µε το µέγεθος. Για παράδειγµα, το βιολετί χρησιµοποιείται αποκλειστικά σε SUV µεσαίου µεγέθους, αλλά δεν το συναντά κανείς σε µικρότερα ή µεγαλύτερα SUV», δήλωσε ο Mark Gutjahr, επικεφαλής της χρωµατικής σχεδίασης αυτοκινήτου, της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής. «Το αντίθετο συµβαίνει µε το κίτρινο, το οποίο εµφανίζεται τόσο σε πολύ µικρά όσο και σε πολύ µεγάλα οχήµατα, αλλά όχι σε µεσαίου µεγέθους. Πρόκειται για συγκεκριµένες και µοναδικές θέσεις χρωµάτων που εµφανίζονται και εξαφανίζονται ανάλογα µε τον τύπο αυτοκινήτου».
Βόρεια Αµερική: Περισσότερο µπλε, ακριβώς όπως αναµενόταν
Οι αγοραστές αυτοκινήτων της Βόρειας Αµερικής έχουν λιγότερες επιλογές χρωµάτων, αλλά αυτό δεν σηµαίνει ότι επιλέγουν λιγότερα αυτοκίνητα, φορτηγά ή SUV σε χρωµατικές αποχρώσεις. Το µπλε έγινε πιο δηµοφιλές ως χρώµα αυτοκινήτου στην Βόρεια Αµερική, υπερισχύοντας οριακά του κόκκινου, ενώ το µπεζ και το καφέ έχουν διαγραφεί από τη λίστα, γεγονός που καθιστά το πράσινο ως τη µοναδική εναλλακτική χρωµατική πρόταση σε σηµαντικούς αριθµούς στην περιοχή.
Οι αποχρώσεις του µπλε φαίνονται πιο κοµψές και οι αγοραστές που είχαν επιλέξει το µπεζ ή το καφέ στο παρελθόν φαίνεται ότι έχουν περάσει πλέον σε αποχρώσεις του µπλε ή του γκρι. Οι σχεδιαστές της BASF το είχαν προβλέψει. Ήδη από το 2016, χαρακτήρισαν το µπλε ως «σηµαντική χρωµατική κατεύθυνση για την αυτοκινητοβιοµηχανία, η οποία θα κερδίσει µερίδιο αγοράς τα προσεχή έτη». Οι σχεδιαστές αυτοκινήτων συχνά βλέπουν 3-4 χρόνια µπροστά όταν αναπτύσσουν χρωµατικές προτάσεις και τελικά η αγορά εξελίχθηκε σύµφωνα µε τις προβλέψεις.
Υπάρχουν πολλοί λόγοι για να ενθουσιαστούµε µε τις φωτεινές αποχρώσεις», δήλωσε ο Paul Czornij, επικεφαλής σχεδιασµού για την Αµερική. «Όπως προβλέψαµε πριν από τρία ή τέσσερα χρόνια, το µπλε διανύει τη φωτεινή του περίοδο και χρησιµοποιούµε µερικά όµορφα εφέ και χρωστικές που αναδεικνύουν τις δυνατότητες της χροιάς και της υφής σε αυτόν τον σηµαντικό χώρο σχεδίασης».
Ασία-Ωκεανία: Το µαύρο και το γκρι αυξάνονται, ενώ εµφανίζονται φωτεινότερες αποχρώσεις
Οι περιοχές Ασίας-Ωκεανίας φιλοξενούν τον µεγαλύτερο όγκο παραγωγής αυτοκινήτων στον κόσµο και έναν µικρόκοσµο δηµοφιλών χρωµάτων σε παγκόσµιο επίπεδο. Αν και κάθε περιοχή είναι διαφορετική, οι προτιµήσεις στην περιοχή της Ασίας-Ωκεανίας αντανακλούν τα παγκόσµια δεδοµένα και οι φωτεινές αποχρώσεις αντικατοπτρίζουν την αφύπνιση που βιώνουν οι χρωµατικές αποχρώσεις σε άλλα µέρη.
Το λευκό εξακολουθεί να είναι το πιο δηµοφιλές χρώµα στην περιοχή, µε χρήση περίπου 48% επί των παραγόµενων οχηµάτων. Το µαύρο και το γκρι συνεχίζουν να βελτιώνονται, µετά από µια τριετή τάση που παραγκωνίζεται αισθητά από την κυριαρχία του λευκού.
Αν και οι συνολικοί αριθµοί δεν είναι τεράστιοι, το καφέ, το πράσινο και το βιολετί είναι σταθερά στη δηµοτικότητα των χρωµατικών προτάσεων. Θα περάσει πολύς καιρός µέχρι να αυξήσουν το µερίδιο τους έναντι του λευκού ως της πιο δηµοφιλέστερης απόχρωσης, αλλά προς το παρόν προστίθεται στην τεράστια ποικιλία χρωµάτων στην Ασία-Ωκεανία.
Οι άνθρωποι στην Ασία και την Ωκεανία απολαµβάνουν πραγµατικά την επιλογή αποχρώσεων για τα οχήµατά τους. Οι αποχρώσεις είναι πολύ ανθρώπινες, ευέλικτες και ελεύθερες, δείχνοντας την ποικιλοµορφία της περιοχής και του λαού της», δήλωσε ο Chiharu Matsuhara, επικεφαλής σχεδιασµού των περιοχών Ασίας-Ωκεανίας.
Νότια Αµερική: Οι συντηρητικοί αγοραστές επιλέγουν πιο συντηρητικές αποχρώσεις
Χρώµατα όπως το κόκκινο και το µπλε, τα οποία είναι τόσο δηµοφιλή σε άλλες περιοχές του κόσµου, εξακολουθούν να είναι στις προτιµήσεις και της Νότιας Αµερικής, ιδίως µεταξύ των αγοραστών αυτοκινήτων που προσπαθούν να εκφράσουν την ατοµικότητά τους µε σπορ αυτοκίνητα. Το πιο σηµαντικό είναι η αγάπη της αγοράς για τα «αχρωµατικά» χρώµατα.
Ιστορικά, οι αγοραστές αυτοκινήτων της Νότιας Αµερικής έχουν επιλέξει πιο παραδοσιακά, λιγότερο εντυπωσιακά χρώµατα. Όπως και σε άλλες περιοχές, το λευκό είναι µακράν το πιο αγαπηµένο, καλύπτοντας περίπου το 39% των οχηµάτων µε εργοστασιακά χρώµατα. Η δηµοτικότητα του γκρι και του ασηµί είναι υψηλότερη από ότι σε άλλες περιοχές, µε 18% για το καθένα.
Το µαύρο έχει τη µικρότερη προτίµηση ανάµεσα στα «αχρωµατικά» χρώµατα, µε 12%. Συνολικά, τα «αχρωµατικά» χρώµατα αποτελούν το 87% των προτιµήσεων.
Σε αντίθεση µε άλλες περιοχές, το κόκκινο χρώµα ξεχωρίζει ως η κορυφαία χρωµατική πρόταση µε 9%. Οι διάφορες αποχρώσεις του µπλε είναι σηµαντικές παγκοσµίως, ενώ στη Νότια Αµερική το µπλε κατέχει µόλις το 2% της αγοράς. Το πορτοκαλί θεωρείται νέο, το καφέ είναι σταθερό και το µπεζ έχει εξαφανιστεί.
Οι τάσεις που είναι δηµοφιλείς σε άλλα µέρη του κόσµου είναι πιο δύσκολο να καθιερωθούν στη Νότια Αµερική. Αν και πρόκειται για µια ήπειρο µε πολλές πολύχρωµες πτυχές του πολιτισµού της, οι άνθρωποι τείνουν να είναι πιο συντηρητικοί µε τα αυτοκίνητά τους, δήλωσε ο Marcos Fernandes, Director Regional Business Management, Automotive Coatings Νότιας Αµερικής.