AS-PL: Πώς να ελέγξετε τον εκκινητήρα χωρίς να τον αποσυναρµολογήσετε
Ο εκκινητήρας ή µίζα, τον οποίο όλοι χρησιµοποιούν τουλάχιστον µερικές φορές την ηµέρα, µπορεί να υποστεί για διάφορους λόγους βλάβη. Οι τεχνικοί της AS-PL, του κατασκευαστή εναλλακτήρων και εκκινητήρων (Μίζες) µε 29 χρόνια εµπειρίας, συµβουλεύουν µε ποιον τρόπο µπορείτε να διαγνώσετε την πηγή των προβληµάτων.
Τα σύγχρονα αυτοκίνητα γίνονται όλο και πιο άνετα και αξιόπιστα. Αναλογικά όργανα µέτρησης, κουµπιά και διακόπτες γίνονται παρωχηµένα και ξεπερασµένα προς όφελος, µεταξύ άλλων, των οθονών αφής. Είναι όλο και λιγότερο συνηθισµένο να ανοίγετε το καπό και να ενδιαφέρεστε για το τι βρίσκεται κάτω από αυτό.
Τι να κάνετε αν δεν µπορείτε να βάλετε µπροστά τον κινητήρα
Η πιο συνηθισµένη αιτία των προβληµάτων εκκίνησης του κινητήρα είναι η κατάσταση της µπαταρίας ή των σφιγκτήρων, δηλαδή των συνδέσεων των καλωδίων µε τους πόλους της µπαταρίας. Αν προσπαθήσετε να βάλετε µπροστά τον κινητήρα και τα φώτα σβήνουν ή εξασθενούν πολύ και η µίζα δεν λειτουργεί σωστά, µπορείτε να είστε αρκετά σίγουροι, ότι το πρόβληµα είναι στη µπαταρία. Μερικές φορές αρκεί να καθαρίσετε τις επαφές, να ελέγξετε τη µπαταρία και να τη φορτίσετε. Όταν χρειάζεται να βάλετε µπροστά τον κινητήρα, απλά χρησιµοποιήστε µια επιπλέον µπαταρία από άλλο όχηµα. Εάν τα συµπτώµατα της δυσλειτουργίας είναι τα ίδια µετά την εκτέλεση αυτών των βηµάτων, αυτό µπορεί να υποδηλώνει ελαττωµατική µίζα.
Η µίζα εκκινεί τον κινητήρα εσωτερικής καύσης
Οι πιο συνηθισµένες ηλεκτρικές µίζες είναι κινητήρες συνεχούς ρεύµατος που χρησιµοποιούνται για να περιστρέφουν τον στροφαλοφόρο άξονα του κινητήρα και να του δίνουν την κατάλληλη ταχύτητα. Αυτή η ταχύτητα επιτρέπει στον κινητήρα να αρχίσει να λειτουργεί από µόνος του. Η µίζα αντλεί το µεγαλύτερο µέρος της ηλεκτρικής της ενέργειας από τη µπαταρία κατά την εκκίνηση του κινητήρα. Αποτελείται µεταξύ άλλων, από την κεφαλή, το σύστηµα εµπλοκής Bendix (συµπεριλαµβανοµένης της διάταξης ασφαλείας και της βάσης της διάταξης ασφαλείας), το κιβώτιο υποπολλαπλασιασµού, το γρανάζι και το ελατήριό του, το κάλυµµα του κιβωτίου υποπολλαπλασιασµού, τον ρότορα, τον στάτη, το τερµατικό ψυκτρών και το πίσω κάλυµµα. Η όλη συναρµολόγηση ολοκληρώνεται µε τις κατάλληλες βίδες.
Η µίζα λειτουργεί σωστά, όταν οι παράµετροι της τροφοδοσίας της είναι σωστές
Εάν τα φώτα χαµηλώνουν κατά την προσπάθεια εκκίνησης και η µίζα «γυρίζει» τον κινητήρα µε δυσκολία, η αιτία µπορεί να είναι η κακή κατάσταση µιας από τις συνδέσεις τροφοδοσίας. Κατά τη διάρκεια της εκκίνησης, το ρεύµα ρέει από τη µπαταρία προς τη µίζα µε τιµή αρκετών εκατοντάδων αµπέρ. Με τόσο υψηλό ρεύµα, κάθε ηλεκτρική σύνδεση που γίνεται µε χοντρά καλώδια πρέπει να είναι πλήρως λειτουργική, καθώς µεταξύ της µπαταρίας και της µίζας υπάρχουν πολλές συνδέσεις και η βλάβη οποιασδήποτε από αυτές εµποδίζει τη σωστή λειτουργία της µίζας.
Τα ερωτηµατικά που υπάρχουν στο (διάγραµµα 1) καλωδίωσης µεταξύ της µπαταρίας και της µίζας προσδιορίζουν τα βασικά σηµεία που µπορεί να προκαλέσουν δυσκολίες στην εκκίνηση.
Συνδέσεις µεταξύ της µπαταρίας και της µίζας
Εάν δεν ακούτε την ανταπόκριση της µίζας όταν προσπαθείτε να βάλετε µπροστά τον κινητήρα, αυτό µπορεί να σηµαίνει ότι δεν υπάρχουν 12 βολτ στον ακροδέκτη εκκίνησης της µίζας (δυναµικό 50) για την εκκίνησή της. Μπορεί να υπάρχουν πολλοί λόγοι γι’ αυτό και η πρόσβαση στα ενδιάµεσα εξαρτήµατα είναι συχνά πολύ δύσκολη ή και αδύνατη. Ο εντοπισµός της αιτίας εδώ απαιτεί κατάλληλα εργαλεία. Αξίζει επίσης να κάνετε µια δοκιµή για την εκκίνηση της µίζας χωρίς όλα τα ενδιάµεσα εξαρτήµατα µεταξύ της ανάφλεξης και της µίζας.
Ακροδέκτες της µίζας
Για µια τέτοια δοκιµή, το µόνο που χρειάζεστε είναι ένα κοµµάτι µονωµένου καλωδίου (κατάλληλης διατοµής), µε τη βοήθεια του οποίου θα κάνετε µια σύντοµη σύνδεση στους ακροδέκτες της µίζας (όπως στο διάγραµµα 2 των ακροδεκτών της). Τοποθετήστε το ένα άκρο του καλωδίου στον υψηλότερο, παχύ ακροδέκτη (12 V – δυναµικό 30) και µε το άλλο άκρο ακουµπήστε για λίγο τον ακροδέκτη στον οποίο είναι συνδεδεµένο το λεπτό καλώδιο (εκκίνηση – δυναµικό 50). Εάν η µίζα δεν ανταποκρίνεται, είναι ελαττωµατική. Εάν ανταποκρίνεται, σηµαίνει ότι υπάρχει βλάβη στην εγκατάσταση µιας από τις ενδιάµεσες συσκευές, η οποία καθιστά αδύνατη την εκκίνηση.
Αξίζει να θυµόµαστε ότι τα σύγχρονα αυτοκίνητα διαθέτουν ένα εκτεταµένο σύστηµα ελέγχου ασφαλείας. Σε περίπτωση ορισµένων βλαβών, το σύστηµα αυτό µπορεί να σας επιτρέψει να φτάσετε στον προορισµό σας, αλλά θα εµποδίσει την εκ νέου εκκίνηση του κινητήρα.