AI on the Road: Πώς η Τεχνητή Νοηµοσύνη µεταµορφώνει της αυτοκινητοβιοµηχανία και το aftermarket

Στις 19 Νοεµβρίου, το Studio της Volvo στο Μιλάνο φιλοξένησε τη δεύτερη εκδήλωση Autopromotec Talks, αφιερωµένη στο θέµα της Τεχνητής Νοηµοσύνης που εφαρµόζεται στον κόσµο της αυτοκίνησης. Από την αυτόνοµη οδήγηση έως την προβλεπόµενη συντήρηση, η Τεχνητή Νοηµοσύνη επανακαθορίζει την εµπειρία της αυτοκινητοβιοµηχανίας και φέρνει επανάσταση σε ολόκληρο τον τοµέα της αγοράς µετά την πώληση. Το ταξίδι για την ανάδειξη του ρόλου που έχει ήδη και θα µπορούσε να έχει η Τεχνητή Νοηµοσύνη στον τοµέα της αυτοκινητοβιοµηχανίας έγινε µε επικεφαλής τον Alessio Jacona, Επιµελητή του Παρατηρητηρίου Τεχνητής Νοηµοσύνης του ANSA.it.
Για παράδειγµα, η τεχνητή νοηµοσύνη υποστηρίζει την αυτόνοµη οδήγηση και τα συστήµατα υποβοήθησης οδηγού (ADAS) και παίζει βασικό ρόλο στην προληπτική συντήρηση. Αναλύοντας δεδοµένα που συλλέγονται από αισθητήρες οχηµάτων, η AI µπορεί να προβλέψει πότε ένα εξάρτηµα µπορεί να αποτύχει και να προτείνει προληπτικές ενέργειες. Αυτό συµβάλλει στη µείωση του κόστους επισκευής και στη βελτίωση της αξιοπιστίας του οχήµατος.
Τα εργοστάσια χρησιµοποιούν την AI για τη βελτιστοποίηση της παραγωγικής διαδικασίας, τη βελτίωση της ποιότητας των προϊόντων και τη µείωση του χρόνου διακοπής λειτουργίας µέσω της παρακολούθησης των µηχανηµάτων και της προληπτικής συντήρησης αυτοκινήτων. Στο aftermarket, η τεχνητή νοηµοσύνη µπορεί να χρησιµοποιηθεί για προηγµένη διάγνωση: µε την ανάλυση των δεδοµένων του οχήµατος, µπορούν να εντοπιστούν προβλήµατα που δεν θα µπορούσαν να εντοπιστούν µε τα παραδοσιακά εργαλεία. Αυτό επιτρέπει τον ταχύτερο και ακριβέστερο εντοπισµό των βλαβών.
Επιπλέον, η τεχνητή νοηµοσύνη µπορεί να αναλύσει τις συνήθειες οδήγησης και το ιστορικό επισκευών προκειµένου να προτείνει συγκεκριµένες παρεµβάσεις ή κατάλληλα ανταλλακτικά. Αυτό το επίπεδο εξατοµίκευσης αυξάνει την ικανοποίηση των πελατών. Τέλος, οι έµποροι ανταλλακτικών µπορούν να χρησιµοποιήσουν την τεχνητή νοηµοσύνη για να προβλέψουν ποια ανταλλακτικά θα χρειαστούν στο µέλλον, βελτιστοποιώντας τα αποθέµατα και µειώνοντας το κόστος λειτουργίας.
Όλες αυτές οι εφαρµογές συµβάλλουν στη βελτίωση της επιχειρηµατικής απόδοσης, της ποιότητας των υπηρεσιών και στη µείωση του κόστους, δηµιουργώντας αξία τόσο για τις εταιρείες όσο και για τους πελάτες.
Ο Roberto Lonardi, Υπεύθυνος Δηµοσίων Σχέσεων της Volvo Car Italia, εξήγησε πώς το Volvo Studio µπόρεσε να φιλοξενήσει την Autopromotec Talk, αφιερωµένη στην τεχνητή νοηµοσύνη χάρη στην πραγµατικά κοινή αντίληψη του συγκεκριµένου θέµατος. Η Volvo χρησιµοποιεί εδώ και καιρό λειτουργίες τεχνητής νοηµοσύνης στον σχεδιασµό αυτοκινήτων και στον καθορισµό των χαρακτηριστικών των προϊόντων, ιδίως όσον αφορά την ασφάλεια, αλλά και στην αλληλεπίδραση µε τους πελάτες.
Ένα παράδειγµα είναι αυτό του EX90 και της τεχνολογίας Driver Understanding, η οποία καθιστά το αυτοκίνητο ικανό να κατανοεί την ψυχοσωµατική κατάσταση του οδηγού και να αποτρέπει τυχόν επικίνδυνες καταστάσεις. Αυτό δηµιουργεί ένα νέο επίπεδο αλληλεπίδρασης µεταξύ ανθρώπου και µηχανής που µετατρέπεται σε επικοινωνία. Η χρήση της τεχνητής νοηµοσύνης δείχνει τα πρώτα αποτελέσµατα αποδοτικότητας ήδη από τη φάση του σχεδιασµού. Έχοντας τις αρχικές πληροφορίες, η τεχνητή νοηµοσύνη είναι σε θέση να δώσει µια λύση σε έως και 5 φορές λιγότερο χρόνο από ότι µια οµάδα εµπειρογνωµόνων. Πρόκειται για εναλλακτικές λύσεις που µπορούν δικαίως να χαρακτηριστούν ως παραδείγµατα δηµιουργικότητας.
Όπως εξήγησε ο Francesco Ricciardi, Αντιπρόεδρος της Οµάδας Σχεδιασµού και Μηχανικής Αυτοκινήτων της ANFIA, γνωρίζουµε ότι η τεχνητή νοηµοσύνη ίσως µερικές φορές να έχει δυσκολίες στην κατανόηση του περιβάλλοντος και αυτό µπορεί να οδηγήσει σε λανθασµένες ερµηνείες των δεδοµένων. Αυτό εξηγεί τη σηµασία του ανθρώπινου παράγοντα στην παρακολούθηση των αποτελεσµάτων, προκειµένου να αναγνωρίζονται τα λάθη και να γίνονται ενέργειες στα δεδοµένα, στους αλγορίθµους ή σε τυχόν προβλήµατα κωδικοποίησης και υλοποίησης, προκειµένου να αποφεύγεται η επανάληψή τους. Συνεπώς, υπάρχει ανάγκη για εξειδικευµένους επαγγελµατίες τόσο για την καθοδήγηση όσο και για την τελειοποίηση των διαδικασιών.
Η αυτοκινητοβιοµηχανία είναι ένας διαρκώς εξελισσόµενος τοµέας και είναι σηµαντικό για τις εταιρείες της αλυσίδας εφοδιασµού να υιοθετήσουν αυτές τις τεχνολογίες προκειµένου να παραµείνουν ανταγωνιστικές. Το 2022, οι 2.167 εταιρείες που απαρτίζουν τον τοµέα της αυτοκινητοβιοµηχανίας στην Ιταλία απασχολούσαν περίπου 167.000 άτοµα και πραγµατοποίησαν κύκλο εργασιών 55,9 δισεκατοµµυρίων ευρώ (στοιχεία του Παρατηρητηρίου Anfia).
Η ανθρώπινη φύση δυσκολεύεται να δεχτεί, να κατανοήσει και να αγκαλιάσει τις καινοτοµίες που προσφέρει αυτή η τεχνολογία, η οποία αντίθετα έχει – από τη φύση της – την τάση να εξελίσσεται συνεχώς µε εκθετική καµπύλη µάθησης, η οποία διαφέρει σηµαντικά από τη γραµµική καµπύλη µάθησης της ανθρώπινης νοηµοσύνης. Ο κίνδυνος είναι να θεωρηθεί η τεχνητή νοηµοσύνη ως µια τεχνολογία που «ανταγωνίζεται» τις ανθρώπινες δραστηριότητες, ενώ θα έπρεπε να εφαρµοστεί ως µια τεχνολογία που ενισχύει την ανθρώπινη δραστηριότητα.
Η Cinzia Carbone, Επικεφαλής Πωλήσεων της Solera, επεσήµανε ότι «ως καταναλωτές είµαστε έτοιµοι να δεχτούµε την καινοτοµία αυτής της τεχνολογίας προκειµένου να αποκτήσουµε αξία, όπως εξοικονόµηση χρηµάτων ή χρόνου». Αυτή η τάση αντιστρέφεται δραµατικά όταν αρχίζουµε να λαµβάνουµε αποφάσεις ως οργανισµός. Στον τοµέα της αγοράς µετά την πώληση, βλέπουµε µια διαφορετική τάση µεταξύ των διαφόρων παραγόντων της αγοράς που ανήκουν σε εταιρείες διαφορετικού µεγέθους.
Μεγάλοι οργανισµοί, όπως οι ασφαλιστικές εταιρείες, έχουν ήδη αρχίσει να χρησιµοποιούν συστήµατα υποστηριζόµενα από τεχνητή νοηµοσύνη, για παράδειγµα, για την αυτόµατη σύνταξη εγγράφων ή στη διαχείριση των κέντρων επαφής ή των τιµών των συµβολαίων. Από την άλλη πλευρά, αν εξετάσουµε τον τοµέα της επισκευής αποζηµιώσεων εξακολουθεί να υπάρχει έλλειψη πραγµατικής εφαρµογής συστηµάτων AI.
Τα συστήµατα υπάρχουν και είναι ήδη διαθέσιµα στην Ιταλία. Για παράδειγµα, σε περίπτωση ατυχήµατος, µια εταιρεία ή ένας στόλος οχηµάτων µπορεί να χρησιµοποιήσει µια διαδικτυακή εφαρµογή για να ζητήσει µια ελεγχόµενη συλλογή φωτογραφιών ζηµιών από τον πελάτη και µε AI σε λίγα δευτερόλεπτα να καθορίσει τη σοβαρότητα, την τοποθεσία τον τύπο της ζηµιάς και τον τρόπο αντιµετώπισής της αναλόγως. Μπορεί να στείλει τον πελάτη σε επαγγελµατία επισκευαστή ή σε περίπτωση µικρής ζηµιάς, να προσφέρει άµεσο διακανονισµό ή να φέρει έναν εµπειρογνώµονα. Από την άλλη πλευρά, εάν το σύστηµα προειδοποιήσει ότι ένα όχηµα δεν µπορεί να επισκευαστεί, το όχηµα δεν θα σταλεί στον επισκευαστή, µε οφέλη επίσης όσον αφορά την εξοικονόµηση CO2 από τη µη µετακίνηση στο συνεργείο και την εξοικονόµηση χιλιοµέτρων.
Σε πολλές περιπτώσεις, η εφαρµογή της τεχνητής νοηµοσύνης επιβραδύνεται από τις απαραίτητες ενσωµατώσεις συστηµάτων και το σχετικό κόστος, αλλά υπάρχει µια σχετική απροθυµία από την πλευρά του τοµέα επισκευής αυτοκινήτων να την υιοθετήσει. Για τη Solera, η Τεχνητή Νοηµοσύνη δεν είναι κάτι µακρινό και δεν πρέπει να παραµείνει πεδίο των λίγων και κυρίως, δεν πρέπει να περιορίζει τις ανθρώπινες αποφάσεις, αντίθετα πρέπει να τις ενισχύει.
Μια πτυχή που παρουσιάζει πρωταρχικό ενδιαφέρον είναι η αύξηση της παραγωγικότητας χάρη στη GenIA», δήλωσε ο Riccardo Sesini, Επικεφαλής του Τµήµατος Ψηφιακού Μετασχηµατισµού στη VHIT SpA της Bosch, σηµειώνοντας ότι στον τοµέα της µεταποίησης, οι βοηθοί AI χρησιµοποιούνται όλο και περισσότερο για την υποστήριξη της συντήρησης και την ανάλυση των απαιτήσεων των πελατών. Αυτά τα προηγµένα εργαλεία, σχεδιασµένα για να κατανοούν και να παράγουν φέρνουν επανάσταση στον τρόπο µε τον οποίο οι εταιρείες διαχειρίζονται τις διαδικασίες συντήρησης και ανταποκρίνονται στις ειδικές ανάγκες των πελατών. Σχεδιασµένα να αλληλοεπιδρούν σε φυσική γλώσσα, οι βοηθοί AI είναι σε θέση να αναλύουν την τεχνική τεκµηρίωση, τα εγχειρίδια συντήρησης και το ιστορικό υπηρεσιών σε πραγµατικό χρόνο, παρέχοντας στους χειριστές άµεσες προτάσεις για την επίλυση προβληµάτων.
Χάρη στην ικανότητά τους να µαθαίνουν από τα δεδοµένα λειτουργίας και να προσαρµόζονται στις ειδικές ανάγκες κάθε συστήµατος, τα εργαλεία αυτά παρέχουν στις οµάδες συντήρησης γρήγορη πρόσβαση σε εξειδικευµένες πληροφορίες και συµβουλές που σχετίζονται µε το περιεχόµενο, βελτιώνοντας την αποτελεσµατικότητα και µειώνοντας το χρόνο αντιµετώπισης προβληµάτων.
Επιπλέον, τα συστήµατα αυτά µαθαίνουν συνεχώς από νέες περιπτώσεις και δηµιουργούν µια ολοένα και πιο λεπτοµερή βάση γνώσεων που εξυπηρετεί και ενισχύει την τεχνογνωσία της εταιρείας. Αυτοί οι αλγόριθµοι µπορούν να αξιολογήσουν αυτόµατα έως και το 70% των παρεχόµενων προδιαγραφών, µε ποσοστό ακρίβειας άνω του 94%. Αυτό το επίπεδο αυτοµατοποίησης µειώνει σηµαντικά τον χειροκίνητο φόρτο εργασίας, εξασφαλίζοντας ταχύτερες και ακριβέστερες απαντήσεις στα αιτήµατα των πελατών και αυξάνοντας την ικανοποίηση και την αποδοτικότητα της λειτουργίας. Τέτοια πρακτικά παραδείγµατα σε βιοµηχανικές διαδικασίες δείχνουν πώς ανοίγονται νέα σύνορα στην ευφυή αυτοµατοποίηση, καθιστώντας δυνατή την αποτελεσµατική διαχείριση πολύπλοκων εργασιών που παραδοσιακά απαιτούσαν µόνο ανθρώπινη παρέµβαση.
Σύµφωνα µε τον Marco Bettin, Εµπορικό Διευθυντή της Launch Italy, «η πρόληψη είναι καλύτερη από τη θεραπεία» και η τεχνητή νοηµοσύνη βοηθάει σε αυτό. Χάρη στους αλγορίθµους µηχανικής µάθησης και τα µεγάλα δεδοµένα, είναι πλέον δυνατό να περάσουµε από την απλή ανάγνωση κωδικών βλαβών στην ακριβή πρόβλεψη βλαβών. Η προγνωστική διάγνωση αναλύει όχι µόνο τους κωδικούς σφαλµάτων, αλλά και στα δεδοµένα πραγµατικού χρόνου που συλλέγονται από αισθητήρες, ηλεκτρονικές µονάδες ελέγχου και συνδεδεµένες συσκευές.
Η τεχνητή νοηµοσύνη ανιχνεύει σφάλµατα που θα µπορούσαν να προβλέψουν µια δυσλειτουργία, επιτρέποντας την πρόληψη των προβληµάτων και τη µείωση του κόστους επισκευής. Η επανάσταση της πρόβλεψης σηµατοδοτεί ένα αποφασιστικό βήµα προς την έξυπνη διαχείριση των οχηµάτων, επιτρέποντας βελτιστοποιηµένη απόδοση, προγραµµατισµένη συντήρηση και αυξηµένη µακροπρόθεσµη αξιοπιστία.
Αλλά οι άνθρωποι δεν θα χάσουν τον κεντρικό τους ρόλο, υπογράµµισε ο Franco Benati, Διευθυντής Πωλήσεων της Sipav, στην εταιρεία του Οµίλου CEMB. Σήµερα, η παραλαβή οχηµάτων από το συνεργείο γίνεται µε όργανα ακριβείας που υπό την επίβλεψη του τεχνικού, ελέγχουν κάθε παράµετρο που είναι απαραίτητη για την ασφάλεια του οχήµατος, αλλά δεν είναι επιστηµονική φαντασία να φανταστεί κανείς ότι ένα ροµπότ εξοπλισµένο µε τεχνητή νοηµοσύνη µε µια απλή σάρωση της πινακίδας κυκλοφορίας, θα µπορούσε να συλλέξει όλες τις πληροφορίες και ότι ο ρόλος του τεχνικού στην παραλαβή οχηµάτων θα µπορούσε να αλλάξει.
Από τεχνικός στην υποδοχή οχηµάτων εξελίσσεται σε προγραµµατιστή και διαχειριστή δεδοµένων, σε έναν ειδικό ικανό να ερµηνεύει πολύπλοκα αποτελέσµατα, να διαµορφώνει το σύστηµα και πάνω απ’ όλα, να δηµιουργεί σχέση εµπιστοσύνης µε τον πελάτη. Μια τεχνολογική και ανθρώπινη επανάσταση που υπόσχεται όχι µόνο µεγαλύτερη αποτελεσµατικότητα και ακρίβεια, αλλά και µια ανανεωµένη κεντρική θέση της ανθρώπινης σχέσης στην ψηφιακή εποχή. Το συνεργείο του αύριο δεν είναι µόνο πιο έξυπνο: είναι πιο κοντά στον πελάτη, µε µια υπηρεσία που συµβαδίζει µε την εποχή.
Ο Renzo Servadei, Διευθύνων Σύµβουλος της Autopromotec ολοκληρώνει σχολιάζοντας ότι επανάσταση στο aftermarket έχει ξεκινήσει: η τεχνητή νοηµοσύνη µετατρέπει τη συντήρηση σε µια εµπειρία που είναι προσαρµοσµένη στα µέτρα του χρήστη. Φαντάζοµαι µια κατάσταση στην οποία σύντοµα θα µπορούµε να παρουσιάσουµε ένα τύπο συντήρησης που θα µπορεί να συλλέγει πληροφορίες για τα µηχανικά µέρη, τα ελαστικά και το αµάξωµα και χάρη στα προηγµένα συστήµατα διάγνωσης, όχι µόνο θα επισηµαίνονται οι απαραίτητες επεµβάσεις αλλά θα προβλέπονται, αναλύοντας τα δεδοµένα σε πραγµατικό χρόνο προσφέροντας εξατοµικευµένες λύσεις. Όλα αυτά θα παρουσιαστούν στο εκθεσιακό κέντρο της Μπολόνια από τις 21 έως τις 24 Μαΐου 2025.
Στην εξηνταετή ιστορία της, η Autopromotec επεκτείνεται και συγκεντρώνει όλες τις οµάδες προϊόντων after-market κάτω από µια στέγη: από ελαστικά έως service αυτοκινήτου, εξοπλισµό συνεργείου και ανταλλακτικά. Η τεχνητή νοηµοσύνη δεν είναι πλέον απλώς ένας τεχνολογικός σύµµαχος, αλλά µια επανάσταση στη σχέση µεταξύ οδηγού και αυτοκινήτου, κάνοντας κάθε ταξίδι πιο ασφαλές, πιο αποτελεσµατικό και πιο προσωπικό.
Η χρήση της AI για προσαρµοσµένη συντήρηση προσφέρει πολλά πλεονεκτήµατα για τους οδηγούς. Γι’ αυτό είναι µια θετική αλλαγή:
1. Πρόληψη βλαβών: Χάρη στην προληπτική διάγνωση, η τεχνητή νοηµοσύνη εντοπίζει σηµάδια φθοράς ή βλαβών προτού γίνουν σοβαρά προβλήµατα. Έτσι αποφεύγονται ξαφνικές ακριβές επισκευές και ταλαιπωρίες.
2. Εξοικονόµηση χρόνου: Προγραµµατίζει τη συντήρηση µε βάση τις συνήθειες οδήγησης και το πρόγραµµα του ιδιοκτήτη, προτείνοντας ραντεβού στις πιο κατάλληλες ώρες.
3. Μείωση κόστους: Με την παρέµβαση µόνο όταν είναι απαραίτητο και τη βελτιστοποίηση της αντικατάστασης εξαρτηµάτων, αποφεύγεται η επιπλέον δαπάνη για περιττούς ελέγχους ή ανταλλακτικά.
4. Προσαρµοσµένη εµπειρία: Κάθε οδηγός είναι διαφορετικός και η τεχνητή νοηµοσύνη το γνωρίζει αυτό. Αναλύει δεδοµένα όπως το στυλ οδήγησης και τον τύπο των πιο συχνών ταξιδιών, προκειµένου να προτείνει εξατοµικευµένη συντήρηση.
5. Αυξηµένη ασφάλεια: Με την πρόβλεψη των προβληµάτων και την υπόδειξη στοχευµένων παρεµβάσεων, το αυτοκίνητο βρίσκεται πάντα στην καλύτερη δυνατή κατάσταση, ώστε να εξασφαλίζονται ασφαλείς µετακινήσεις.
6. Αξία µε την πάροδο του χρόνου: Η καλά προγραµµατισµένη και ενηµερωµένη συντήρηση διατηρεί το αυτοκίνητο σε άριστη κατάσταση, αυξάνοντας την αγοραία του αξία.
Εν ολίγοις, η τεχνητή νοηµοσύνη προσφέρει άνεση, ασφάλεια και εξοικονόµηση πόρων, µετατρέποντας την οδηγική εµπειρία σε κάτι πιο απλό και απολαυστικό. Το αυτοκίνητο γίνεται ενεργός συνεργάτης, όχι απλώς µεταφορικό µέσο.