Basf Color Report: Tα ουδέτερα χρώµατα και οι αλλαγές τους

Το λευκό εξακολουθεί να είναι στην κορυφή αλλά το µαύρο κερδίζει έδαφος και µερίδιο αγοράς.
Στην έρευνα τάσεων που δηµοσιεύθηκε το περασµένο φθινόπωρο, η BASF ανέφερε ότι η κλασική παλέτα χρωµάτων για το αυτοκίνητο έχει αρχίσει να αλλάζει. Η πρόσφατα δηµοσιευµένη έκθεση BASF Color Report για τις εργοστασιακές βαφές αυτοκινήτων παρέχει ακριβή δεδοµένα που επαληθεύει αυτή την τάση.
Τα ουδέτερα χρώµατα που πάντα αποτελούσαν τα κύρια χρώµατα των αυτοκινήτων, αλλάζουν σηµαντικά. Ενώ το λευκό συνεχίζει να διατηρεί τη θέση του ως το δηµοφιλέστερο χρώµα για τα επιβατικά αυτοκίνητα, το µερίδιό του στην αγορά έχει µειωθεί σηµαντικά. Αντιθέτως, το µαύρο έχει αυξήσει τη δηµοτικότητά του και κερδίζει µερίδιο αγοράς έναντι του λευκού.
Οι προτιµήσεις των καταναλωτών ποικίλλουν επίσης ανάλογα µε την περιοχή. Για παράδειγµα, στη Βόρεια Αµερική υπάρχει µια αυξανόµενη προτίµηση για τις πιο ανοιχτές αποχρώσεις του ασηµί χρώµατος έναντι των πιο σκούρων γκρι, ενώ στις χώρες της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής (ΕΜΕΑ) αναδεικνύεται µια τάση προς τις πιο σκούρες αποχρώσεις.
Αυτές οι κατά τόπους διαφοροποιήσεις προσθέτουν µια ενδιαφέρουσα διάσταση στο εξελισσόµενο χρωµατικό τοπίο. Στο µεταξύ, τα µη ουδέτερα χρώµατα παρέµειναν σταθερά, χωρίς σηµαντικές αλλαγές στο συνολικό µερίδιό τους στην αγορά (19%). Αυτή η κατηγορία περιλαµβάνει µια σειρά χρωµάτων όπως το µπλε, το κόκκινο, το καφέ και το µπεζ, τα οποία συνεχίζουν να διατηρούν τη δηµοτικότητά τους µεταξύ των πελατών.
EMEA: Διαφορετικές χρωµατικές προτιµήσεις ανά κράτος – οι ουδέτεροι τόνοι κυριαρχούν αλλά άλλαξαν οι προτιµήσεις των αγοραστών
Tα ουδέτερα χρώµατα -λευκό, µαύρο, γκρι και ασηµί- κέρδισαν δύο ποσοστιαίες µονάδες σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική (ΕΜΕΑ). Οι αγοραστές αυτοκινήτων αποµακρύνθηκαν από τους πιο ανοιχτούς τόνους του λευκού και του ασηµί χρώµατος και κατευθύνθηκαν προς πιο σκούρες αποχρώσεις του µαύρου και του γκρι. Τα πολυτελή αυτοκίνητα είχαν περισσότερες έντονες χρωστικές (εφέ) από εκείνες των αυτοκίνητων χαµηλού και µεσαίου κόστους, αναδεικνύοντας έτσι το βάθος και την εφευρετικότητα του χρώµατος.
Όταν οι Ευρωπαίοι καταναλωτές επέλεξαν χρώµατα, εµφανίστηκαν προτιµήσεις που συνδέονταν µε την κάθε χώρα. Η Γερµανία λατρεύει το µπλε (11%), η Ισπανία και το Ηνωµένο Βασίλειο προτιµούν το κόκκινο και το πορτοκαλί (περίπου 9%), η Γαλλία προτιµά το πράσινο (6%), ενώ την αγάπη της για όλα τα χρώµατα δείχνει η Ιταλία, όπου το µερίδιο των χρωµάτων είναι το µεγαλύτερο µεταξύ των πέντε αυτών χωρών (30%).
«Ενώ τα ουδέτερα χρώµατα εξακολουθούν να είναι τα πιο δηµοφιλή, κάθε χώρα φαίνεται ότι καταλαµβάνει την αγαπηµένη της θέση στο χρωµατικό πεδίο. Διαφορετική κατανοµή χρωµάτων παρατηρήθηκε σε κάθε µία από τις µεγάλες χώρες της περιοχής EMEA, αλλά και γενικότερα. Οι πελάτες µας, έχουν αφήσει πλέον πολύ χώρο στις αντιπροσωπείες αυτοκινήτων για προσωπικές προτιµήσεις και δηµιουργικότητα και οι αγοραστές αυτοκινήτων το εκµεταλλεύονται δήλωσε», ο Mark Gutjahr, παγκόσµιος επικεφαλής σχεδιασµού χρωµάτων αυτοκινήτων της BASF.
Βόρεια Αµερική: Φωτεινότερα ουδέτερα χρώµατα και περισσότεροι έντονοι χρωµατικοί τόνοι
Όπως συνέβη στις χώρες EMEA, η επιλογή των ουδέτερων χρωµάτων -λευκό, µαύρο, ασηµί και γκρι- αυξήθηκε συνολικά και στη Βόρεια Αµερική κατά δύο ποσοστιαίες µονάδες. Οι καταναλωτές κατευθύνθηκαν προς πιο ανοιχτούς τόνους όταν οι αυτοκινητοβιοµηχανίες απέσυραν αρκετές αποχρώσεις του γκρι, που αντικαταστάθηκαν µε αποχρώσεις του ασηµί. Η Βόρεια Αµερική είχε επίσης το µεγαλύτερο ποσοστό κόκκινων αυτοκινήτων σε σύγκριση µε άλλες περιοχές το 2023. Ωστόσο, το κόκκινο δεν κατάφερε να νικήσει το µπλε ως το δηµοφιλέστερο χρώµα στη Βόρεια Αµερική.
«Βλέπουµε την ίδια µεταστροφή που παρατηρείται και σε άλλες περιοχές. Η παλιά, γνωστή χρωµατική παλέτα δεν ισχύει πλέον. Οι πιο ανοιχτές αποχρώσεις γίνονται ολοένα και δηµοφιλέστερες, κερδίζοντας µερίδιο αγοράς από το γκρι. Ολοένα και περισσότερες επιλογές περιέχουν έντονα χρώµατα, που προσδίδουν ένταση και ενθουσιασµό δήλωσε», η Elizabeth M. Hoffmann, σχεδιάστρια χρωµάτων στη Βόρεια Αµερική.
Ασία-Ωκεανία: Αύξηση µη ουδέτερων χρωµάτων µε περισσότερες παραλλαγές στα εφέ
Διατηρώντας την ηγετική τους θέση στη νέα χρωµατική παλέτα των αυτοκινήτων τα µη ουδέτερα χρώµατα στην περιοχή Ασίας-Ωκεανίας το µερίδιο τους ήταν ελαφρώς υψηλότερο από το 2022. Η δηµοτικότητα των φυσικών χρωµάτων αυξήθηκε, ιδιαίτερα του πράσινου. Τα ανοιχτότερα χρώµατα έγιναν πιο δηµοφιλή, ειδικότερα τα ανοιχτά γκριζωπά και το ασηµί. Αυτή η µεγαλύτερη ποικιλία χρωµάτων στην περιοχή Ασίας-Ωκεανίας οφείλεται εν µέρει στη µεγάλη ποικιλία των αµαξωµάτων. Νέες αποχρώσεις έχουν υιοθετηθεί από τα Νέα Ενεργειακά Οχήµατα (NEV) και ειδικότερα αποχρώσεις µε επιρροές του πράσινου και του µοβ.
«Καθώς διάφορα νέα αυτοκίνητα κυκλοφορούν είναι φυσικό να εµφανιστεί µια πιο ζωντανή χρωµατική παλέτα. Επιπλέον οι νέες αυτοκινητοβιοµηχανίες δηµιουργούν νέα σχέδια στην Ασία, αναζητώντας κάτι περισσότερο από τον συνηθισµένο χρωµατικό δίσκο. Θέλουν κάτι τολµηρό και δηµιουργικό στα νέα τους σχέδια και οι νεαροί καταναλωτές εκτιµούν αυτά τα χρώµατα», δήλωσε η Chiharu Matsuhara, επικεφαλής σχεδιασµού χρωµάτων αυτοκινήτων για την περιοχή Ασίας-Ωκεανίας.
Νότια Αµερική: Συνεχίζει να είναι η περιοχή µε το µεγαλύτερο µερίδιο ουδέτερων χρωµάτων
Η Νότια Αµερική παρουσιάζει ιστορικά µια συντηρητική προσέγγιση στα χρώµατα, µε τα ουδέτερα χρώµατα να κατέχουν τεράστιο µερίδιο το 2023. Συνολικά το 86% των νέων αυτοκινήτων που συναρµολογήθηκαν στη Νότια Αµερική είχαν λευκό, µαύρο, ασηµί ή γκρι αµάξωµα – τα περισσότερα από όλες τις περιοχές. Το ποσοστό του ασηµί χρώµατος στη Νότια Αµερική είναι επίσης το υψηλότερο. Με µια τέτοια µορφή αγοράς, ολοένα και περισσότερες αυτοκινητοβιοµηχανίες επιλέγουν έντονες χρωστικές (εφέ) για να κάνουν τα ουδέτερα χρώµατα να ξεχωρίζουν. Σε σύγκριση µε το 2022, παραδόθηκαν περισσότερα αυτοκίνητα µε έντονες χρωστικές σε όλα τα µεγέθη αµαξώµατος.
«Τα χρώµατα δεν είναι πια µόνο χρώµατα, «είναι εµπειρίες». Είτε πρόκειται για πέρλα, είτε για ένα φύλλο µετάλλου, οι έντονες χρωστικές (εφέ) κάνουν το χρώµα να ξεχωρίζει, προσφέροντας µια συγκεκριµένη αίσθηση που γίνεται ολοένα και πιο δηµοφιλής», δήλωσε ο Marcos Fernandes, διευθυντής της BASF Coatings στη Νότια Αµερική.
Η έκθεση BASF Color Report για τις εργοστασιακές βαφές αυτοκινήτων το 2023 (Automotive OEM Coatings) είναι µια ανάλυση δεδοµένων από το τµήµα Coatings της BASF που βασίζεται στην παγκόσµια παραγωγή αυτοκινήτων και στην εφαρµογή της βαφής σε αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης.