Τα 7 µεγαλύτερα λάθη των µικρών επιχειρήσεων και πώς να τα αποφύγετε

Ποιες είναι οι πιο συνηθισµένες παγίδες που πέφτουν οι ιδιοκτήτες των µικρών επιχειρήσεων και πως αποφεύγοντας τα πιο συχνά λάθη θα καταφέρετε να µεγαλώσετε την επιχείρησή σας και να αναπτυχθείτε!
1. Η έλλειψη πλάνου. Το πιο συχνό λάθος των µικρών επιχειρήσεων είναι η έλλειψη πλάνου. Ιδιαίτερα αν πρόκειται για µια µικρή οικογενειακή επιχείρηση όπου όλοι γνωρίζουν εµπειρικά τους ρόλους τους και τις αρµοδιότητες τους, δεν περνάει η σκέψη για ένα σωστό και οργανωµένο πλάνο. Όσο περιττό ή αυτονόητο και αν σας φαίνεται το πλάνο είναι αυτό που ξεχωρίζει τις µικρές επιχειρήσεις που µεγαλώνουν, από αυτές που παραµένουν µικρές.
Πως να το αποφύγετε: Ανοίξτε τώρα ένα αρχείο και γράψετε το πλάνο σας. Ποιος είναι ο στόχος σας για την επόµενη εβδοµάδα, µήνα, χρόνο και 5 χρόνια µετά. Ποια είναι τα δυνατά σηµεία σας και ποια τα αδύνατα που θέλετε να βελτιώσετε. Ποιες είναι οι ευκαιρίες που έχει η επιχείρησή σας αυτό το διάστηµα και από τι απειλείται.
Σκιαγραφήστε το προφίλ του ιδανικού πελάτη και καταγράψτε τα σηµεία (φυσικά και ηλεκτρονικά) που θα τον βρείτε. Σκεφθείτε το όραµα της επιχείρησής σας, σε ποιες αγορές θα θέλατε να επεκταθείτε. Το όραµα “µεγαλώνει” µια µικρή επιχείρηση και της δίνει φτερά.
2. Μηδενική ή µικρή επένδυση στο marketing. Ίσως ένα από τα πιο σπουδαία λάθη των ελληνικών επιχειρήσεων. Πολλές επιχειρήσεις δεν επενδύουν χρήµατα, επενδύουν σποραδικά ή ασήµαντα κεφάλαια στην ανάπτυξη και προώθηση της επιχείρησής τους.
Η επένδυση και µάλιστα η συστηµατική επένδυση ενός σηµαντικού budget στο marketing είναι αυτή που θα σας ξεχωρίσει από τον ανταγωνισµό. Θα προβάλλει το προϊόν ή την υπηρεσία σας, θα ενισχύσει την φήµη σας και φυσικά θα αυξήσει τις πωλήσεις σας και το µερίδιο σας στην αγορά.
Πως να το αποφύγετε: Ψάξετε για µια καλή εταιρεία marketing και προχωρήστε µαζί δουλεύοντας πάνω στους στόχους σας. Μην ψάχνεται για κάποιον που απλά χειρίζεται τα social media ή το website σας, αλλά για κάποιον που θα καταλάβει το όραµά σας και θα δουλέψει για να φτάσετε ψηλά. Επίσης να είστε έτοιµοι να επενδύσετε ένα καλό ποσό χρηµάτων γιατί κανείς δεν θα σας δει σοβαρά, αν δεν το δείτε εσείς σοβαρά.
Για να ξεχωρίσετε από τον ανταγωνισµό και να αυξήσετε το µερίδιό σας στην αγορά, πρέπει να επενδύσετε περισσότερα χρήµατα και µε πιο έξυπνο τρόπο από τον ανταγωνιστή σας. Στο Marketing δεν υπάρχουν θαύµατα. Τα αποτελέσµατα επιτυγχάνονται µε την σωστή στρατηγική και την επένδυση.
3. Το χτίσιµο µιας λάθος οµάδας. Ο πιο σίγουρος τρόπος για να καταστραφεί µια επιχείρηση είναι τα λάθος άτοµα ή η λάθος σύνθεση µιας οµάδας. Πολλοί συµβιβάζονται µε το προσωπικό τους χωρίς να είναι ευχαριστηµένοι και πιστεύουν ότι δεν είναι τόσο σηµαντική η επιλογή των ατόµων, αρκεί “να βγαίνει η δουλειά”.
Η οµάδα σας, οι υπάλληλοι, οι συνεργάτες και όλοι οι άνθρωποι που στελεχώνουν την επιχείρησή σας είναι ο βασικότερος παράγοντας που καθορίζει το µέλλον σας. Το προσωπικό σας αντιπροσωπεύει την εικόνα σας, ακτινοβολεί τους στόχους σας και σας οδηγεί στην επιτυχία ή την αποτυχία.
Είναι σηµαντικό να πιστεύετε στην εταιρική κουλτούρα και αυτοί να πρεσβεύουν τις ίδιες αξίες. Αν δεν ταυτίζονται µε αυτά και έχουν άλλες πεποιθήσεις, στόχους και στάση ζωής, δεν σηµαίνει ότι είναι κακοί άνθρωποι αλλά είναι άκρως ακατάλληλοι για την επιχείρησή σας.
Πως να το αποφύγετε: Δηµιουργήστε µια δυνατή και ξεκάθαρη κουλτούρα στην επιχείρησή σας. Χρησιµοποιήστε συστήµατα και µηχανισµούς ώστε να µπορούν να τα ακολουθήσουν, ξεκαθαρίστε αρµοδιότητες, κάντε διακριτούς τους ρόλους, και µιλήστε για τους στόχους της εταιρείας και τους δικούς τους. Αναλύστε τους τις προσδοκίες που έχετε από αυτούς.
Όταν προσλαµβάνετε ένα νέο µέλος, δώσε µεγαλύτερη προσοχή στον χαρακτήρα του, παρά στα πτυχία και την εµπειρία του. Μπορεί να µάθει αρκετά πράγµατα στην δουλειά, αλλά δεν θα µπορέσει ποτέ να αλλάξει την νοοτροπία του. Το σηµαντικότερο κριτήριο όταν προσλαµβάνετε ένα νέο µέλος φροντίστε να είναι ο χαρακτήρας του.
Μια προσωπική εµπειρία: Οι υπάλληλοι που δεν σέβονται τους συναδέλφους τους, πιστεύουν ότι η γνώµη τους είναι σηµαντικότερη από την κατεύθυνση της οµάδας, θεωρούν τον εαυτό τους ανώτερο ή επιθυµούν ιδιαίτερη µεταχείριση, πρέπει να αποµακρύνονται το συντοµότερο. Όποια και αν είναι η θέση τους στην εταιρεία και όσο αναντικατάστατοι αν πιστεύετε πως είναι, το κακό που κάνουν στην εταιρεία είναι τεράστιο! Σκεφθείτε την επιχείρησή σας σαν ένα αερόστατο που µόλις πετάξει αυτά τα βαρίδια θα ανεβαίνει πιο ψηλά!
4. Δεν βελτιώνετε ή δεν αναπτύσσετε την επιχείρησή σας. Κάθε επιχείρηση οφείλει να ανακαλύπτει τρόπους και να βελτιώνεται καθηµερινά. Και κάθε µικρή επιχείρηση πρέπει να µεγαλώνει λίγο – λίγο κάθε µέρα.
Η στασιµότητα δεν αρέσει σε κανέναν και φυσικά αν σταµατήσετε να ενδιαφέρεστε για το πως µπορείτε να γίνετε καλύτερος και να προσφέρετε το “κάτι” παραπάνω, τότε οι πελάτες σας θα ψάξουν να βρουν την επιχείρηση που το κάνει. Η συνεχής βελτίωση είναι το κλειδί για την επιτυχία.
Πως να το αποφύγετε: Βεβαιωθείτε πως εσείς και η οµάδα σας θα βρίσκετε κάθε µέρα από κάτι µικρό που θα συναρπάσει τους πελάτες σας. Και µην ξεχνάτε πως η βελτίωση ξεκινά από εσάς. Ένα σεµινάριο που θα κάνετε εσείς, ένα βιβλίο που θα διαβάσετε ή ένα νέος τρόπος που θα κάνετε µια καθηµερινή πράξη θα σας δώσει νέα πνοή. Φροντίστε να κρατάτε και την οµάδα σας σε αυτούς τους ρυθµούς, δίνοντας τους κίνητρα να βελτιώνονται κάθε µέρα και φυσικά… Δώστε το καλό παράδειγµα!
5. Δεν καταλαβαίνετε τι είναι αυτό που θέλουν οι πελάτες σας. Όταν δεν µπορείτε να καταλάβετε ποια υπηρεσία ή ποιο προϊόν θέλουν οι πελάτες σας, τότε δεν µπορείτε να τους εξυπηρετήσετε. Και αν δεν έχετε πελάτες, δεν έχετε και επιχείρηση. Πολλές φορές οι µικρές επιχειρήσεις αποτυγχάνουν στο να παρέχουν στον πελάτη τους αυτό που ζητά.
Και τις περισσότερες φορές αυτό δεν οφείλεται στον οικονοµικό παράγοντα αλλά στην αδυναµία του επιχειρηµατία να ακούσει και να αντιληφθεί τις επιθυµίες των πελατών του.
Πως να το αποφύγετε: Ρωτήστε τους! Ακούστε προσεκτικά τα παράπονα των πελατών σας γιατί ακριβώς εκεί βρίσκονται οι αδυναµίες της επιχείρησης σας και τα σηµεία που πρέπει να διορθώσετε. Κάθε δυσαρεστηµένος πελάτης είναι µια αφορµή για να βελτιώσετε την επιχείρηση σας. Το µεγαλύτερο µυστικό για την απόλυτη επιτυχία µια επιχείρησης: Ψάξτε προϊόντα και υπηρεσίες για τους πελάτες σας, µην ψάχνετε πελάτες για τα προϊόντα σας.
6. Αγνοείτε τα νούµερά σας. Το να αγνοείτε τα νούµερα και τα στοιχεία που σας δίνει η επιχείρηση σας είναι σαν να οδηγείτε µε κλειστά τα µάτια.
Πόσοι πελάτες σταµάτησαν να σας επιλέγουν, πόσα χρήµατα χρειάζεται να επενδύσετε για να αποκτήσετε έναν νέο πελάτη, πόσο κοστίζει ακριβώς το προϊόν σας, πόσους νέους πελάτες χρειάζεστε για να πετύχετε τον στόχο σας, είναι κάποιες από τις ερωτήσεις των οποίων τα αποτελέσµατα είναι ιδιαίτερα σηµαντικά για την πορεία της επιχείρησή σας.
Η συλλογή και η ανάλυση δεδοµένων σας βοηθάνε να βελτιώσετε την εταιρεία σας και να χρησιµοποιήσετε πιο αποτελεσµατικούς µηχανισµούς.
Πως να το αποφύγετε: Ορίστε µια µέρα στην εβδοµάδα που θα ασχολείστε 1 ή 2 ώρες µε την συλλογή και επεξεργασία των αριθµών σας. Δεν χρειάζεται να κρατάτε δύσκολα ή πολύπλοκα αρχεία, αρκεί να µπορείτε να απαντήσετε στις παραπάνω ερωτήσεις για να µπορέσετε να κάνετε πιο κερδοφόρα την επιχείρησή σας. Αν δεν γνωρίζετε πόσα χρήµατα πρέπει να επενδύσετε για να αποκτήσετε έναν νέο πελάτη δεν θα µπορέσετε να υπολογίσετε πόσα χρήµατα χρειάζεστε για να διπλασιάσετε τον κύκλο εργασιών σας.
7. Επιπλέον… Μερικά επιπλέον λάθη που συχνά κάνουν οι ιδιοκτήτες µικρών επιχειρήσεων τα οποία τους εµποδίζουν από την ανάπτυξη και την κερδοφορία είναι:
* Να προσπαθούν να τα κάνουν όλα µόνοι τους και να αργούν πολύ να προσλάβουν προσωπικό ή να «χτίσουν» µια οµάδα.
* Να µην έχουν ένα ξεκάθαρο όραµα για την επιχείρησή τους, το οποίο είναι εύκολα διακριτό από όλους (συνεργάτες, προσωπικό, πελάτες, προµηθευτές, κοινωνία).
* Να µην µελετούν τον ανταγωνισµό και να µην αναδεικνύουν το σηµείο που τους κάνει να ξεχωρίζουν.
Σίγουρα για να διαβάσετε αυτό το άρθρο γνωρίζετε πως µπορείτε να βελτιώσετε κοµµάτια στην επιχείρησή σας, που θα σας οδηγήσουν στο επόµενο βήµα. Και αυτό είναι το µυστικό για την συνεχή άνοδο, την αύξηση των πωλήσεων και την ανάπτυξη σας. Να βρίσκετε έναν καλύτερο και αποδοτικότερο τρόπο για να κάνετε τα πράγµατα που κάνατε µέχρι τώρα, ή να δοκιµάσετε να ενσωµατώσετε µια νέα διαδικασία στην επιχείρησή σας για να φτάσετε εκεί όπου ονειρεύεστε.
Μάρα Βενιέρη