Ευρωπαϊκή Ένωση: Ένα εκατοµµύριο δηµόσιοι φορτιστές EV ως το 2024

Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, οι περιβαλλοντολόγοι και οι οµάδες καταναλωτών καλούν την ΕΕ να θέσει φιλόδοξους στόχους ανά χώρα για την ανάπτυξη σηµείων φόρτισης ηλεκτρικών οχηµάτων, σύµφωνα µε τον νόµο περί υποδοµών, ο οποίος απαιτεί 1 εκατοµµύριο δηµόσια σηµεία φόρτισης το 2024 και 3 εκατοµµύρια το 2029.
Σε µια κοινή επιστολή τους, η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), οι Μεταφορές και το Περιβάλλον (T&E) και ο Ευρωπαϊκός Οργανισµός Καταναλωτών (BEUC) ζήτησαν από τους επιτρόπους για το κλίµα, τις µεταφορές, τη βιοµηχανία και την ενέργεια της ΕΕ να χρησιµοποιήσουν τη φετινή αναθεώρηση των εναλλακτικών καυσίµων.
Ο νόµος περί υποδοµών απαιτεί 1 εκατοµµύριο δηµόσια σηµεία φόρτισης το 2024 και 3 εκατοµµύρια το 2029. Ο καθορισµός στόχων θα στείλει ένα ισχυρό µήνυµα στους καταναλωτές ότι ο αριθµός των δηµόσιων σηµείων φόρτισης θα συµβαδίσει µε τις αυξανόµενες πωλήσεις ηλεκτρικών οχηµάτων που παρακολουθεί η Ευρώπη, ανέφερε η επιστολή.
Αυτό θα επιβράβευε την αυτοκινητοβιοµηχανία, αλλά και τους φορείς εκµετάλλευσης δικτύων, επαναφόρτισης των υποδοµών και τις εταιρείες µεταφορών. Η πρόταση θα συµβάλει επίσης στη δηµιουργία ενός εκατοµµυρίου θέσεων εργασίας σε ολόκληρη την ήπειρο και θα βοηθήσει την ΕΕ να επιτύχει τους κλιµατικούς της στόχους.
Ο William Todts, εκτελεστικός διευθυντής της T&E, δήλωσε: «Εάν είµαστε σοβαροί για την υπερθέρµανση του πλανήτη, πρέπει να πάµε γρήγορα ηλεκτρικά. Για να επιταχύνουµε τη µετάβαση χρειαζόµαστε πανταχού παρούσα και εύκολη χρέωση όχι µόνο στην Νορβηγία και τις Κάτω Χώρες αλλά σε όλη την Ευρώπη. Οι στόχοι χρέωσης EV ανά χώρα είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να επιτευχθεί αυτό και η Επιτροπή πρέπει να σταµατήσει να χρονοτριβεί σε αυτό το ζήτηµα».
Ο Oliver Zipse, πρόεδρος και διευθύνων σύµβουλος της BMW, δήλωσε: «Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιοµηχανίες οδηγούν τη µετάβαση στην ηλεκτρονική κινητικότητα και κυριολεκτικά ξεπερνούν ο ένας τον άλλον στην κυκλοφορία νέων ηλεκτρικών οχηµάτων. Ωστόσο, η επιτυχία αυτής της τεράστιας προσπάθειας απειλείται σοβαρά από την καθυστερηµένη εγκατάσταση υποδοµής φόρτισης στην ΕΕ.
Η Επιτροπή της ΕΕ πρέπει γρήγορα να αναλάβει δράση και να θέσει δεσµευτικούς στόχους για την αύξηση της υποδοµής και χρέωσης στα κράτη µέλη. Διαφορετικά, ακόµη και οι τρέχοντες στόχοι µείωσης για την καταπολέµηση της κλιµατικής αλλαγής βρίσκονται σε κίνδυνο. Εκτός από τη δηµόσια υποδοµή χρέωσης, πρέπει επίσης να δώσουµε µεγαλύτερη έµφαση στη φόρτιση στον χώρο εργασίας και στο σπίτι».
Ο Monique Goyens, γενικός διευθυντής της BEUC, δήλωσε: «Πρέπει να είναι τόσο εύκολο να φορτίζεις ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο όσο και να τροφοδοτείς ένα µε βενζίνη. Έχοντας επαρκή και βολική υποδοµή φόρτισης είναι η οδός για την εµπιστοσύνη των καταναλωτών και την πώληση ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής θα πρέπει εποµένως να αντιµετωπίσουν πρακτικές όπως η τιµολόγηση χρέωσης ανά κιλοβατώρα και η δυνατότητα κοινών διαθέσιµων µεθόδων πληρωµής».
Οι στόχοι πρέπει να κατανεµηθούν σε κάθε χώρα µε βάση µια απλή και δίκαιη µεθοδολογία που να λαµβάνει υπόψη παράγοντες όπως, ποια θα είναι η χρέωση, ανέφερε η επιστολή. Ο αριθµός των προσβάσιµων φορτιστών πρέπει να αυξηθεί ανάλογα µε τον αριθµό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον δρόµο, πρότειναν επίσης οι οµάδες.
Η ΕΕ θα πρέπει επίσης να αντιµετωπίσει τις αυξανόµενες ανάγκες των οδηγών EV µε ελάχιστη πρόσβαση ή καθόλου σε ιδιωτικές χρεώσεις, καθώς και ηλεκτρικά ταξί και υπηρεσίες οδήγησης, καθορίζοντας στόχους για γρήγορους φορτιστές σε αστικές περιοχές.
Ο νόµος θα πρέπει επίσης να θέσει στόχο περίπου 1.000 σταθµούς υδρογόνου έως το 2029. Οι οµάδες ζήτησαν επίσης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προτείνει την αντικατάσταση της οδηγίας µε έναν κανονισµό, καθώς θα συµβάλει στην εναρµόνιση των προτύπων επαναφόρτισης, των µεθόδων πληρωµής για τους καταναλωτές, της διαφάνειας των τιµολογίων, της συντήρησης και άλλων θεµάτων σε ολόκληρη την κοινή αγορά της ΕΕ.
Ένας κανονισµός θα επέτρεπε επίσης την ταχεία εφαρµογή των νέων στόχων, ενώ µια οδηγία θα απαιτούσε τη µεταφορά τους στο εθνικό δίκαιο, το οποίο µπορεί να διαρκέσει χρόνια.