Autopromotec-Stefano Belfiore: Έτσι οι νέες τεχνολογίες θα µεταµορφώσουν τις υπηρεσίες επισκευής αυτοκινήτων

Για να διατηρηθεί η ανταγωνιστικότητα στην επιχείρηση, οι µηχανικοί της νέας γενιάς (4.0*) πρέπει να αποκτήσουν νέες δεξιότητες, διοικητική ικανότητα και εξοπλισµό τελευταίας τεχνολογίας για να προσελκύσουν νέους πελάτες και να ασχοληθούν µε τα «έξυπνα οχήµατα».
Η αυτόνοµη οδήγηση, τα ηλεκτρικά οχήµατα και η ψηφιοποίηση ανεβάζουν πιο ψηλά τον τεχνολογικό πήχη, µε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασµού της ελεύθερης αγοράς της αυτοκινητοβιοµηχανίας να βρίσκεται αντιµέτωπη µε την πραγµατική διάσταση των καταστάσεων. Κανείς δεν συγχωρείται. Ούτε και οι µηχανικοί (ή µηχατρονικοί, όπως συχνά ονοµάζονται σήµερα) οι οποίοι πρέπει να αποκτήσουν µια πληθώρα νέων δεξιοτήτων για να αντιµετωπίσουν τις µελλοντικές διαδικασίες επισκευής και συντήρησης των αυτοκινήτων.
Για παράδειγµα, σε αυτό το νέο σενάριο κινητικότητας οι µεταπωλητές ανταλλακτικών καλούνται να επανεξετάσουν τις επενδύσεις στον τοµέα της αποθήκευσης και του εφοδιασµού, αντιθέτως, οι επισκευαστές αυτοκινήτων καλούνται να αντιµετωπίσουν την ανάγκη να αποκτήσουν νέες δεξιότητες τεχνικού, διοικητικού ή επικοινωνιακού χαρακτήρα.
Ωστόσο, ένα πράγµα είναι βέβαιο: η εξειδίκευση δεν µπορεί πλέον να θεωρηθεί ως επιλογή, αλλά ως υποχρέωση. Επίσης, κρίσιµης σηµασίας είναι η απόφαση σχετικά µε την επιλογή της κατεύθυνσης που πρέπει να ακολουθήσουµε ή την µελλοντική στρατηγική που πρέπει να υιοθετήσουµε έτσι ώστε να αντιµετωπίσουµε τις µεταβολές που συµβαίνουν αυτή την στιγµή που αλλάζει η εποχή του αυτοκινήτου. Με λίγα λόγια, σήµερα παρουσιάζεται µια ευκαιρία που δεν πρέπει να χαθεί.
Αλλάζουν οι καιροί και οι δεξιότητες
Είναι ξεκάθαρο ότι κατά τα τελευταία δέκα χρόνια η αγορά των αυτοκινήτων έχει εξελιχθεί. Εποµένως, οι επισκευαστές αυτοκινήτων χρειάζονται ένα ευρύ φάσµα δεξιοτήτων για να είναι σε θέση να αντιµετωπίσουν οποιοδήποτε είδος οχήµατος µπαίνει µέσα στο συνεργείο. Αυτή ήταν η αρχή της εισήγησης του Alessandro Angelone Προέδρου της Ιταλικής Οµοσπονδίας Τεχνιτών Επισκευής Αυτοκινήτων, ο οποίος στην συνέχεια είπε: «Πρέπει πάντα να είµαστε προετοιµασµένοι και έτοιµοι να µελετήσουµε και να κατανοήσουµε τη λογική που βρίσκεται πίσω από τα οχήµατα του σήµερα και του αύριο.
Οι ειδικοί επισκευαστές των αυτοκινήτων πρέπει να γνωρίζουν (και ευτυχώς αυτό είναι κάτι που συµβαίνει ήδη σε ένα µεγάλο αριθµό περιπτώσεων που αυξάνεται διαρκώς) ότι η κατάρτιση δεν πρέπει να θεωρείται µόνο ως δαπάνη και έξοδο, αλλά ως µια επένδυση που απαιτείται για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας».
Ο εξοπλισµός έχει µεγάλη σηµασία
Όσο σηµαντική και να είναι η εµπειρία που έχει αποκτηθεί µέχρι στιγµής στο συνεργείο, αυτή αν και είναι απαραίτητη για την άσκηση της επιχείρησης, δεν µπορεί πλέον από µόνη της να θεωρηθεί επαρκής. Εξίσου απαραίτητα ως µοχλοί ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας είναι ο σύγχρονος εξοπλισµός και τα εργαλεία. Ξεχάστε την παραδοσιακή εικόνα του µηχανικού που κρατάει τα κλειδιά µε τα λαδωµένα χέρια του. Η ενασχόληση µε τα σύγχρονα και πολύπλοκα οχήµατα και κινητήρες ή µε τις υπερσύγχρονες συσκευές ADAS (όπως είναι το σύστηµα αυτόµατης διεύθυνσης και πέδησης) δεν είναι καθόλου απλή και απαιτεί, όπως ήδη αναφέρθηκε, νέες δεξιότητες. Η εξειδίκευση και η τεχνογνωσία αφενός, και ο ειδικός εξοπλισµός βαθµονόµησης όπως τα διαγνωστικά αιχµής και τα εργαλεία προληπτικής συντήρησης αφετέρου, µπορούν να µειώσουν τον χρόνο ακινητοποίησης του οχήµατος λόγω µηχανικής βλάβης.
Όχι µόνο υλικός εξοπλισµός
Η έγκαιρη αντικατάσταση εξαρτηµάτων συνεπάγεται, πλέον περισσότερο από ποτέ, τη διαθεσιµότητα µιας αποτελεσµατικής βάσης δεδοµένων στο συνεργείο (πάντα ενηµερωµένη) ικανή να παρέχει στους ειδικούς όλες τις απαιτούµενες τεχνικές πληροφορίες και όλα τα στοιχεία για την γρήγορη και ακριβή αναγνώριση των τµηµάτων που πρέπει να αντικατασταθούν. «Μιλάµε για µια πληθώρα πληροφοριών – συνεχίζει ο Angelone – που ακόµη και πριν ξεκινήσει µια δουλειά, θα έχει βοηθήσει τον τεχνικό να εντοπίσει µε ακρίβεια σε ποιο µέρος και µε ποιον τρόπο πρέπει να παρέµβει». Ένα µεγάλο εργαλείο υποστήριξης για όλους τους επισκευαστές αυτοκινήτων (δεδοµένης της σπουδαιότητας αυτού του λογισµικού διαχείρισης) σε ένα σενάριο στο οποίο η Figiefa (Η Ευρωπαϊκή Οµοσπονδία των Μεταπωλητών Ανταλλακτικών) πραγµατοποιεί επί του παρόντος µια εκστρατεία ευαισθητοποίησης υπέρ της ελεύθερης πρόσβασης στα δεδοµένα των οχηµάτων που να είναι διαθέσιµα και για τους φορείς εξυπηρέτησης µετά την πώληση.
Συνεργείο 2.0: γνώση του τρόπου επικοινωνίας
Εκτός από τις παλαιές και νέες δεξιότητες και τον εξοπλισµό, αξίζει να ληφθεί υπόψη ένα άλλο βασικό σηµείο. Το πρώτο αξίωµα της επικοινωνίας αναφέρει: «Η έλλειψη επικοινωνίας πρέπει να αποφευχθεί µε κάθε κόστος». Μια αποτελεσµατική πλατφόρµα πολλαπλών καναλιών επικοινωνίας αντιπροσωπεύει ένα πολύτιµο πλεονέκτηµα για κάθε συνεργείο το οποίο, πρέπει να θεωρηθεί ως µια ολοκληρωµένη επιχείρηση.
Σήµερα, περισσότερο από ποτέ, µια επιτυχηµένη επικοινωνιακή στρατηγική δεν µπορεί να παραβλέψει µια ζωτικής σηµασίας ψηφιακή στρατηγική. Ένα συνεργείο πρέπει να έχει παρουσία σε απευθείας σύνδεση που θα επιτυγχάνεται µε τη διαρθρωµένη παρουσία του στο διαδίκτυο, που είναι το ιδανικό µέρος για την προβολή των δεξιοτήτων και την παροχή πολύτιµων συµβουλών στον αυτοκινητιστή εν όψει της ανάπτυξης ενός µοντέλου µάρκετινγκ µε γνώµονα τον καταναλωτή ή του καναλιού της αγοράς.
Το ιδανικό σηµείο εκκίνησης αποτελεί ένας ελκυστικός ιστότοπος ή blog, όπου για παράδειγµα θα µπορούν δίνονται χρήσιµες συµβουλές σχετικά µε τον τρόπο διατήρησης της αποτελεσµατικότητας του οχήµατος. Για να µην αναφέρουµε τα κοινωνικά δίκτυα, το τέλειο κανάλι ψηφιακής περιγραφής, µέσα από το οποίο µπορεί κάποιος να παρουσιάσει την επιχείρησή του στις σωστές επιχειρηµατικές πλατφόρµες 2.0. Επιπλέον, είναι αυτονόητο ότι εκτός από την παρουσία στο διαδίκτυο, δεν πρέπει να παραµελείται η επικοινωνία µε συµβατικό τρόπο εκτός σύνδεσης. Ένα παράδειγµα αυτού είναι εµφάνιση του συνεργείου, η οποία πρέπει να είναι ελκυστική ώστε να καλωσορίζει κάθε δυνητικό πελάτη. Μην κάνετε το λάθος να αγνοήσετε ότι οι πρώτες εντυπώσεις µετράνε!
Ειδικός µηχανοτρονικός – διαχειριστής
Εκτός του ότι ο σηµερινός µηχανικός (ο οποίος παρακολουθεί τακτικά τα τελευταία νέα και τάσεις) είναι ένας καλός τεχνίτης µε ικανότητες επικοινωνίας, πρέπει να γίνει ένας ικανός διευθυντής. Ο σηµερινός επισκευαστής, δεν πρέπει να είναι πλέον µόνο ένας καλός τεχνικός, αλλά και ένας επιχειρηµατίας ο οποίος µπορεί να «κουµαντάρει» µια επιχείρηση από οικονοµική άποψη και να ασχολείται µε βασικές πτυχές της διαχείρισης , όπως είναι η κερδοφορία.
Service: Η λέξη κλειδί
Ένα άλλο στοιχείο που πρέπει να εξεταστεί. «Η δηµιουργία των σωστών συνεργειών στον τοµέα θα αποδειχθεί ότι είναι ο παράγοντας που θα κρίνει τον νικητή», επισηµαίνει ο Angelone.
«Το συνεργείο πρέπει να γίνει ολοένα και πιο πολύπλευρο, αφού δεν µπορεί κάποιος να κάνει τα πάντα. Είναι απαραίτητο να επικεντρωθούµε σε µεµονωµένες ειδικότητες, ενσωµατώνοντάς τες µε σύνεση. Οι κάτοχοι των αυτοκινήτων θα βρουν έτσι ένα µέρος που θα µπορεί να τους προσφέρει και να τους παρέχει όλα όσα χρειάζονται»
Αναζητώντας απελπισµένα µηχανικούς
Σε ένα τέτοιο ταχέως εξελισσόµενο σενάριο – όπου τα αυτοκίνητα µε τα ηλεκτρικά οχήµατα αναδύονται στον ορίζοντα – χρειάζονται ειδικές εργασίες συντήρησης και επισκευής, οι παραδοσιακοί µηχανικοί φαίνεται να χάνουν την «αίγλη» τους. Και εδώ δεν µιλάµε για διαδοχή γενεών, αλλά για µια δουλειά που δεν είναι πλέον σε θέση να προσελκύσει νέους µετά την υποχρεωτική σχολική εκπαίδευση.
Η τελευταία προβολή του συστήµατος πληροφοριών Excelsior, που πραγµατοποιήθηκε από την Ένωση Επιµελητηρίων της Ιταλίας σε συνεργασία µε την Anpal, δείχνει ότι οι µηχανικοί (µαζί µε τους τεχνίτες µετάλλου, τους συγκολλητές, τους συναρµολογητές και τους χειριστές µηχανηµάτων) συγκαταλέγονται µεταξύ των ατόµων µε τις πιο εξειδικευµένες ειδικότητες που βρέθηκαν δύσκολα στην αγορά εργασίας κατά τη διάρκεια του Αυγούστου. Έλλειψη ενδιαφέροντος εκ µέρους των νέων ατόµων; Μπορεί. Ωστόσο, αυτή η τάση φαίνεται να έρχεται σε σύγκρουση µε µια αγορά (εξουσιοδοτηµένα ή ανεξάρτητα δίκτυα) που συνεχίζουν να αναζητούν εξειδικευµένο και εκπαιδευµένο εργατικό δυναµικό.
*Η βιοµηχανία 4.0 είναι ο ψηφιακός µετασχηµατισµός των βιοµηχανικών αγορών (βιοµηχανικός µετασχηµατισµός) µε την έξυπνη κατασκευή που βρίσκεται επί του παρόντος στο προσκήνιο. Η βιοµηχανία 4.0 αντιπροσωπεύει την αποκαλούµενη τέταρτη βιοµηχανική επανάσταση στην διαδικασία παραγωγής, την εφοδιαστική αλυσίδα – Logistics (4.0), την χηµική βιοµηχανία, την ενέργεια (4.0), τις µεταφορές, τις επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας, το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, τα ορυχεία και τα µέταλλα και άλλα τµήµατα, συµπεριλαµβανοµένων των βιοµηχανικών πόρων, της υγειονοµικής περίθαλψης, και ακόµη και των έξυπνων πόλεων.