Denso: Γιατί είναι τόσο σηµαντική η ακριβής ροπή για τα µπουζί;

Τα µπουζί παίζουν κρίσιµο ρόλο στο σύστηµα ανάφλεξης των βενζινοκίνητων οχηµάτων µε δύο βασικές λειτουργίες: η πρώτη είναι, να πυροδοτούν την καύση για να τεθεί σε λειτουργία ο κινητήρας και η δεύτερη να αποµακρύνουν τη θερµότητα µακριά από τον θάλαµο καύσης. Ενώ η εγκατάσταση των µπουζί πρέπει να είναι µια σχετικά απλή εργασία για κάθε εξειδικευµένο τεχνικό, η εφαρµογή της σωστής ροπής δεν είναι τόσο απλή και απαιτεί ιδιαίτερη φροντίδα και προσοχή. Αυτό το άρθρο περιγράφει τον προτεινόµενο τρόπο για την εφαρµογή ροπής κατά την εγκατάσταση των µπουζί καθώς και τις συνέπειες της µειωµένης ή της υπερβολικής ροπής.
Τι είναι η ροπή εγκατάστασης;
Η ροπή εγκατάστασης είναι ένα µέγεθος δύναµης που δρα σε ένα αντικείµενο προκαλώντας την περιστροφή του, κατά την τοποθέτηση. Η εφαρµογή της σωστής ροπής είναι κρίσιµη για την εξασφάλιση ασφαλούς στερέωσης και η DENSO συνιστά πάντα τη χρήση ροπόκλειδου για να επιτευχθεί η σωστή ρύθµιση της ροπής τοποθέτησης. Μια ασφαλής στερέωση, όπου τα µπουζί εφαρµόζουν πλήρως στην κυλινδροκεφαλή είναι απαραίτητη για την ικανότητα των µπουζί, να µεταφέρουν θερµότητα έξω από τον θάλαµο καύσης.
Πώς τοποθετούνται µε επιτυχία τα µπουζί
Είναι σηµαντικό οι τεχνικοί να συµβουλευτούν το εγχειρίδιο του κατασκευαστή ή το φύλλο προδιαγραφών για να κατανοήσουν την ακριβή ροπή που απαιτείται για την εγκατάσταση. Όταν ακολουθούνται προσεκτικά οι οδηγίες του κατασκευαστή, τα µπουζί θα λειτουργούν σωστά, µεταφέροντας µε επιτυχία τη θερµότητα στο κάλυµµα και την κυλινδροκεφαλή. Η απαιτούµενη ροπή µπορεί να διαφέρει από τον ένα κατασκευαστή στον άλλο, οπότε είναι σηµαντικό να µην τοποθετούνται όλα τα µπουζί µε τον ίδιο ακριβώς τρόπο. Η εικόνα 1. δείχνει πώς µεταφέρεται η θερµότητα σε ένα µπουζί τοποθετηµένο µε τη σωστή ροπή.
Τι συµβαίνει όταν δεν εφαρµόζεται επαρκής ροπή;
Εάν τα µπουζί είναι εγκατεστηµένα κάτω από τα συνιστώµενα επίπεδα ροπής, δεν θα εφαρµόζουν πλήρως στην κυλινδροκεφαλή και αυτό θα καθυστερεί τον ρυθµό απαγωγής της θερµότητας. Στις περισσότερες περιπτώσεις χαµηλής ροπής, οι δονήσεις στο εσωτερικό των µπουζί προκαλούν βλάβη στο ηλεκτρόδιο γείωσης, προκαλώντας σοβαρή ζηµιά. Αυτό περιορίζει την ικανότητα µεταφοράς θερµότητας στο κάλυµµα και την κυλινδροκεφαλή, προκαλώντας υπερθέρµανση του άκρου του µονωτή και έναρξη της προανάφλεξης, πράγµα που µπορεί να προκαλέσει σοβαρή ζηµιά στον κινητήρα.
Τι συµβαίνει όταν εφαρµόζεται υπερβολική ροπή;
Εάν τα µπουζί έχουν εγκατασταθεί µε ροπή µεγαλύτερη από τη συνιστώµενη, θα υπόκεινται σε υψηλά φορτία τάσης, κάτι που µπορεί να προκαλέσει πολλά προβλήµατα. Το πιο ορατό αποτέλεσµα θα είναι η ζηµιά στα µπουζί, ειδικότερα η παραµόρφωση στο µεταλλικό περίβληµα, η οποία µπορεί να οδηγήσει σε ζηµιά και σπάσιµο του σπειρώµατος. Ένα µπουζί που έχει υποστεί ζηµιά λόγω υπερβολικής ροπής τοποθέτησης δεν θα λειτουργήσει όπως προορίζεται και πρέπει να αντικατασταθεί αµέσως για να αποφευχθεί ζηµιά στον κινητήρα.
Μερικές από τις συνέπειες της υπερβολικής ροπής στα µπουζί µπορεί να είναι:
• Αποτυχία µεταφοράς θερµότητας
Η υπερβολική ροπή προκαλεί υπερθέρµανση του άκρου του µονωτή και έναρξη της προανάφλεξης. Το θερµικό φορτίο και τα κύµατα προανάφλεξης και έκρηξης µπορούν να καταστρέψουν γρήγορα τα ηλεκτρόδια ενός µπουζί ή να προκαλέσουν µια τρύπα στην κορόνα του εµβόλου. Προκαλεί επίσης τη δηµιουργία αυξηµένου διάκενου από το άνω ελατήριο του εµβόλου. Η εικόνα 2. δείχνει τα αποτελέσµατα του αυξηµένου διάκενου στο επάνω ελατήριο του εµβόλου.
• Παραµορφωµένο περίβληµα µπουζί
Το περίβληµα και το σπείρωµα του µπουζί συνδέει το µπουζί µε την κυλινδροκεφαλή. Η οπτική επιθεώρηση θα καθορίσει εάν έχει υποστεί οποιαδήποτε µορφή παραµόρφωσης. Η εικόνα 3. δείχνει ένα µπουζί µε παραµορφωµένο περίβληµα.
• Ραγισµένος µονωτής
Ένας ραγισµένος µονωτής είναι συχνά το αποτέλεσµα της υπερβολικής ροπής κατά την εγκατάσταση του µπουζί. Εάν ένα όχηµα έρθει στο συνεργείο µε ήδη εγκατεστηµένο µπουζί µε ραγισµένο µονωτή, αυτό θα µπορούσε να είναι µια προειδοποιητική ένδειξη για πρόβληµα χρονισµού ή χρήση καυσίµου µε πολύ χαµηλά οκτάνια. Ένας ραγισµένος µονωτής µπορεί να εντοπιστεί κατά την οπτική επιθεώρηση. Η εικόνα 4. δείχνει ένα µπουζί που έχει ραγισµένο µονωτήρα εξαιτίας της υπερβολικής ροπής.
• Ραγισµένο σπείρωµα
Η ροπή εγκατάστασης ενός µπουζί εξαρτάται από τη διάµετρο του σπειρώµατος του. Εάν το µπουζί είναι σφιγµένο µε υπερβολική ροπή, αυτό θα «τεντώσει» το σπείρωµα και µπορεί να το κάνει να σπάσει, όπως φαίνεται στην εικόνα 5.
Η γκάµα υψηλής ποιότητας µπουζί της DENSO
Με 93% κάλυψη των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν, η DENSO είναι ένας από τους πρωτοπόρους στον κόσµο στην τεχνολογία των µπουζί ποιότητας OEM και παρέχει µπουζί υψηλής ποιότητας στην αγορά aftermarket από το 1959. Με µια ασυναγώνιστη γκάµα που προσφέρει µπουζί νικελίου, πλατίνας και ιριδίου για µια ποικιλία µοντέλων οχηµάτων, η DENSO διαθέτει τα σωστά ανταλλακτικά και τις οδηγίες ροπής προκειµένου να εξασφαλίσει την επιτυχία της πρώτης εφαρµογής κάθε φορά. Επιπλέον, η DENSO προσφέρει µια εκτεταµένη βάση γνώσεων, µαζί µε εκπαιδευτική υποστήριξη για να διασφαλίσει ότι οι τεχνικοί λαµβάνουν όλες τις συµβουλές και την υποστήριξη που χρειάζονται για να τοποθετούν µε αξιοπιστία τα µπουζί.