Το νέο pickup Ford F-150 κάνει στροφή στο αµάξωµα από αλουµίνιο

Ξεφορτώνεται… 317 κιλά, και µε τη χρήση 2 νέων δύο “µικρών” κινητήρων ecobust, βελτιώνει τη κατανάλωση καυσίµων
Το νέο pickup Ford F-150 του 2015, διαθέτει αµάξωµα από κράµα αλουµινίου υψηλής εξέλασης, ενώ διατηρεί το πλαίσιο από χάλυβα υψηλής αντοχής, έχει βάρος 317 κιλά λιγότερο, και η Ford δηλώνει ότι είναι πιο δύσκολο να «βουλιάξει» από το ατσάλι.
Η µεταµόρφωση αυτή, κόστισε αρκετά στη Ford, και πολλοί οικονοµικοί αναλυτές αµφισβητούν την επιτυχία της επένδυσης, η οποία θα εξελιχθεί σε ένα πονοκέφαλο για τους αµερικάνους φανοποιούς.
Τα µέρη αµαξώµατος από αλουµίνιο, είναι γνωστά εδώ και αρκετά χρόνια στους Έλληνες φανοποιούς, όπως επίσης είναι γνωστές, από λίγο έως πολύ, οι δυσκολίες επισκευής τους.
Εµείς, είµαστε το µοναδικό περιοδικό, που εδώ και χρόνια έχουµε ασχοληθεί κατ΄ επανάληψη µε το αυτοκίνητο-αλουµίνιο από τεχνικής πλευράς, δηµοσιεύοντας εµπεριστατωµένα άρθρα, ενηµερώνοντας έτσι τους Έλληνες επισκευαστές και δη τους φανοποιούς, για τη νέα τεχνολογία επισκευής, που αναµένεται να µπει για τα καλά στην αγορά, φέρνοντας µαζί της και τις δυσκολίες της.
Βέβαια αναφερόµασταν στα επιβατικά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στην Ευρώπη και δη στη χώρα µας, όπως το ΑUDI Α2, το πρώτο σύγχρονο αυτοκίνητο µαζικής παραγωγής µε σώµα κατασκευασµένο εξ ολοκλήρου από αλουµίνιο, το οποίο απευθυνόταν -γιατί σταµάτησε η παραγωγή του!- στο µέσο αγοραστή, και όχι σε ένα… φορτηγό, έστω και µικρό (pickup), που είναι το νέο FORD F 150.
Αυτό το µικρό φορτηγό λοιπόν, µε αµάξωµα (και καρότσα) εξ ολοκλήρου από αλουµίνιο, πού παρουσιάστηκε πέρυσι, στην έκθεση του Ditroit, κάνοντας πάταγο στην Αµερικάνικη αγορά, στην οποία άλλωστε και απευθύνεται, άρχισε να διατίθενται στις ΗΠΑ, από τις αρχές του χρόνου.
Όµως, τους τελευταίους µήνες του 2014, η αναµενόµενη έλευσή του, προκάλεσε πολλές αλλαγές σε πολλαπλά επίπεδα, µε πολλά θετικά σχόλια στο αµερικάνικο Τύπο, αλλά και επιφυλάξεις -κυρίως- οικονοµικού περιεχοµένου, για την έκβαση των πωλήσεών του.
Τα δηµοσιεύµατα αυτά επικεντρώνονταν, στο υψηλό κόστος κατασκευής του, στις επιφυλάξεις του αγοραστικού κοινού για το αµάξωµα-καρότσα αλουµινίου, στο ύψος των ασφαλίστρων(!), και στις δυσκολίες-κόστος επισκευής, µετά από ένα µικρό κτύπηµα ή σύγκρουση, που εξέφρασαν κάποιοι επισκευαστές.
Βασικά Σηµεία
Το πιο σηµαντικό µοντέλο της Ford Motor, το φορτηγάκι F-150, τελικά βγαίνει στους δρόµους, και γίνεται το πρώτο pickup κατασκευασµένο από αλουµίνιο, καθώς η Ford το ελαφρώνει κατά 317 κιλά από το βάρος του κλασικού F-150, στην προσπάθεια να εξοικονοµήσει καύσιµα.
Αυτή, η µεγάλη µείωση του βάρους του, δεν προέρχεται µόνο από τη χρήση του αλουµινίου, αλλά και από τους δύο νέους «µικρούς» µε τα δεδοµένα της Αµερικής, σύγχρονους κινητήρες Ford ecobust, των 2,7 και 3,5 λίτρων, έναντι του V8, 6,2 λίτρων του προηγούµενου µοντέλου.
Το 2015 F-150, είναι σηµαντικά ανανεωµένο στο στυλ, έχει αρκετές τεχνικές εξελίξεις και µεταφέρει το µήνυµα προς τους υποψήφιους αγοραστές, ότι «δεν πρόκειται για αλουµίνιο µε το οποίο κατασκευάζονται κουτάκια µπύρας, αλλά για αλουµίνιο στρατιωτικών προδιαγραφών, όπως το Humvee».
Μάλιστα η Ford ισχυρίζεται, ότι συγκριτικά µε τον προκάτοχό του µε αµάξωµα-καρότσα χάλυβα, θα είναι πιο δύσκολο να προκληθεί βαθούλωµα από κάποιο κτύπηµα στο δάπεδο φόρτωσης, ή να «βουλιάξει» η πόρτα από ένα κτύπηµα στο πάρκινγκ.
Το πλαίσιο του νέου F-150 είναι κατασκευασµένο από χάλυβα βαρέως τύπου, και παρά την ονοµασία του, είναι στη πραγµατικότητα ελαφρύτερο και ισχυρότερο από ό,τι αντίστοιχο µε συµβατικό χάλυβα.
Αυτό σε συνδυασµό µε τη νέα δοµή του αµαξώµατος από κράµα αλουµινίου, έχει σαν αποτέλεσµα το πλαίσιο να επιβαρύνεται µε µικρότερο βάρος, έτσι ώστε να µπορεί να µεταφέρει περισσότερο φορτίο.Η χαλυβουργία, εν τω µεταξύ, έχει αναπτύξει νέα, υψηλής – και υπερυψηλής αντοχής κράµατα που κάνουν η επιχειρηµατική προσέγγιση της χρήσης αλουµινίου πιο δύσκολο να δικαιολογηθεί.
Επίσης, το αλουµίνιο αντιµετωπίζει ανταγωνισµό όχι µόνο από τη νέα κράµατα χάλυβα αλλά και από άλλα εναλλακτικά υλικά, όπως είναι τα ανθρακονήµατα βιοµηχανικής παραγωγής, των οποίων διάφορες παραλλαγές, έχουν φαινοµενικά ακριβό κόστος παραγωγής για χρήση σε οχήµατα, µε αποτέλεσµα να περιορίζεται σε µεγάλο βαθµό η εφαρµογή τους, σε αγωνιστικά αυτοκίνητα και εξαιρετικά εξωτικά οχήµατα όπως είναι η Ferrari, η Lamborghini κ.λπ.
Η σηµασία του µικρότερου βάρους
Η µείωση του βάρους του φορτηγού, σηµαίνει ότι µπορεί να κινηθεί από µικρότερους, λιγότερο ενεργοβόρους κινητήρες, και υπό αυτή την έννοια, οι δύο νέοι κινητήρες είναι σχετικά µικροί, ενώ ο µεγάλος, κορυφαίος της σειράς των 6.2-λίτρων V-8, δεν θα τοποθετείται, τουλάχιστον προσωρινά.
Επίσης, επειδή το φορτηγό έχει ελαφρώσει αρκετά, θα έχει µεγαλύτερους συντελεστές ωφέλιµου φορτίου και ρυµούλκησης, χωρίς να «ζορίζεται» ιδιαίτερα ο κινητήρας του.
Πρόκειται για έναν κρίσιµο επανασχεδιασµό, όχι µόνο για τη Ford αλλά και για το σύνολο της αγοράς φορτηγών πλήρους µεγέθους διότι µπαίνουµε σε µια εποχή µε ραγδαία αυξανόµενα πρότυπα απόδοσης καυσίµων, δήλωσε ο Karl Brauer, ανώτερος αναλυτής της Kelley Blue Book.
Η Ford πρέπει να κατοχυρώσει το F150 ως ένα φιλικό για το µέλλον µοντέλο που θα συµβαδίζει µε τους κρατικούς κανονισµούς για το περιβάλλον, ενώ θα εξακολουθεί να πληροί τις απαιτήσεις των σοβαρών αγοραστών φορτηγών.
Οι αγοραστές φορτηγών, µάλλον θα πειστούν εύκολα, και ειδικά οι διανοµείς και οι επισκευαστές, λέει ο Raj Nair, ο αντιπρόεδρος του οµίλου, αρµόδιος για την παγκόσµια ανάπτυξη των προϊόντων της Ford.
Για τους τελευταίους, η χρήση αλουµινίου δεν είναι και κάτι πρωτάκουστο. Χρησιµοποιούν ήδη εργαλεία αλουµινίου, και τα συνεργεία όπου εργάζονται κάνουν χρήση υλικών αλουµινίου. Δεν ανησυχούν ιδιαίτερα, εφ’ όσον αυτά πληρούν τις προδιαγραφές µας.
Η Ford, δεν είναι πρωτάρα στο αλουµίνιο. Διεξήγαγε µεγάλο µέρος του έργου εξέλιξης που επέτρεψε στη Jaguar και τη Land Rover – που τότε ανήκαν στη Ford – να κατασκευάσουν οχήµατα µε αµάξωµα αλουµινίου.
Ταυτόχρονα όµως η Ford, κρατά µυστικό τι διαφορά κόστους του 2015 F-150 από αλουµίνιο, από το προηγούµενο «συµβατικό» µοντέλο. Ακριβώς, αυτό είναι ένα σηµείο, όπου Αµερικανοί οικονοµικοί αναλυτές, διατηρούν τις επιφυλάξεις τους, για την επιτυχία του εγχειρήµατος.
Για την ακρίβεια, ορισµένοι αναλυτές της Wall Street -όπως της γνωστής Golden Sachs- αµφιβάλλουν για το αν το λανσάρισµα αυτό θα κυλήσει οµαλά, ακριβώς λόγω των ιδιαιτεροτήτων του αλουµινίου, λέγοντας ότι αν οι καταναλωτές δεν θεωρήσουν το φορτηγό του αλουµινίου τόσο «σκληροτράχηλο» όσο ο προκάτοχός του από χάλυβα, και αυτό θα µπορούσε να είναι µια καταστροφή για την εταιρεία.
Άξιο αναφοράς είναι, ότι F-150 αντιπροσωπεύει το 20% των συνολικών πωλήσεων της Ford στη Β. Αµερική και τα τελευταία 37 χρόνια είναι το καλύτερο σε πωλήσεις όχηµα στις ΗΠΑ!
Η Ford, έριξε λάδι στη φωτιά σχετικά µε το θέµα αυτό, ανακοινώνοντας τον περασµένο Δεκέµβριο, ότι µείωσε τις προβλέψεις των κερδών της για το τρέχον έτος σε 7 από 8 δισεκατοµµύρια δολάρια, αυξάνοντας τις παρουσιάσεις του νέου µοντέλου για το 2014 σε 23, αντί για 11 το 2013.
Η πρόβλεψη της Ford έκανε τους αναλυτές να αναρωτιούνται σε πιο βαθµό αυτό θα οφείλεται σε µια βιαστική έναρξη µετάβασης στο αλουµινένιο F-150.
Πονοκέφαλος για τους φανοποιούς;
Το αλουµίνιο, όπως είναι γνωστό, είναι ένα µέταλλο διαφορετικό από το χάλυβα και έχει τις δικές του µηχανικές ιδιότητες. Είναι δυσκολότερο στην επαναφορά-τράβηγµα, κάνει εύκολα ρωγµές και θέλει ιδιαίτερη προσοχή στη θέρµανσή του, γιατί δεν αλλάζει χρώµα (κοκκινίζει) προειδοποιώντας έτσι ότι αρχίζει να υπερθερµαίνεται-λειώνει.
Επίσης, τα εργαλεία που χρησιµοποιούνται στην επισκευαστική διαδικασία του αλουµινίου, απαγορεύεται -αυστηρώς και διά ροπάλου- να χρησιµοποιούνται σε επισκευές χάλυβα, γιατί «µολύνονται», µε αποτέλεσµα να γίνονται αιτία αρχής οξείδωσης στα σηµεία που αυτά ήλθαν σε επαφή µε το αλουµίνιο.
Για τον παραπάνω λόγο, απαιτείται ένας ξεχωριστός χώρος µέσα στο φανοποιείο, ο οποίος θα έχει τα δικά του αποκλειστικά εργαλεία, για χρήση σε αµαξώµατα ή ανταλλακτικά από αλουµίνιο! Επίσης, απαιτούνται και τεχνικοί, οι οποίοι έχουν υποστεί ειδική εκπαίδευση. Όλα αυτά, έχουν σαν αποτέλεσµα να απαιτείται µια επιπλέον επένδυση, και διαφοροποιούν αυξητικά το κόστος επισκευής των αυτοκινήτων µε αµάξωµα αλουµινίου, σε σχέση µε τα συµβατικά αυτοκίνητα από χάλυβα.
Εν τω µεταξύ λιγότερο από 10% των φανοποιείων στις Ηνωµένες Πολιτείες είναι πιστοποιηµένα για να πραγµατοποιούν επισκευές αλουµινίου, σύµφωνα µε γνώστες της αυτοκινητοβιοµηχανίας.
Στα παραπάνω, πρέπει να υπολογιστούν και τα αυξηµένα ασφάλιστρα, υπολογίζονται σε 10% περίπου, καθώς οι υπολειµµατικές αξίες των οχηµάτων από αλουµίνιο και βέβαια οι αντιδράσεις των αγοραστών.
Όλα αυτά λοιπόν, έχουν τοποθετηθεί στη ζυγαριά της αµερικάνικης αγοράς, µε τη Ford να είναι αισιόδοξη ότι τελικά θα πείσει τους Αµερικανούς υποψήφιους αγοραστές, και ότι το F 150 µε αµάξωµα αλουµινίου, είναι µια καλή αγορά.
Για να µπορέσει να αποδείξει ότι το φορτηγό µπορεί να αντέξει σχεδόν οτιδήποτε, η Ford θα δανείσει οχήµατα F-150 του 2015 σε ανθρώπους “που έχουν επαγγέλµατα, ή ψυχαγωγικές χρήσεις, που πραγµατικά θα απαιτήσουν να δουν τι µπορεί να κάνει το όχηµα – θα το τεστάρουν βασανιστικά οι ίδιοι” για αρκετές εβδοµάδες, λέει ο Doug Scott, διευθυντής µάρκετινγκ του Οµίλου φορτηγών της Ford.
Και όλα αυτά συµβαίνουν στις ΗΠΑ, γιατί η αντοχή, η αξιοπιστία και το κόστος συντήρησης, είναι τρεις κρίσιµοι παράγοντες για πολλούς αγοραστές pickup, και ειδικά εκείνους που χρησιµοποιούν τα αυτοκίνητά τους για εργασία.
Το 2015 -150 είναι µόνο η αρχή της επανάστασης του αλουµινίου.