Spotmechanic: Επιτόπιος έλεγχος αυτοκινήτων σε 180 σημεία

Η αγορά του αυτοκινήτου φαίνεται να εξελίσσεται με νέες επιχειρήσεις να εμφανίζονται και να αναπτύσσονται, σε πείσμα της κρίσης που πλήττει ολόκληρη την ελληνική αγορά.
Παράδειγμα προς μίμηση, η εταιρεία Spotmechanic, που άρχισε να λειτουργεί τον Απρίλιο του 2015, η οποία αναλαμβάνει έναντι 45 ευρώ, να ελέγξει –μέσα, έξω, πάνω, κάτω κλπ- κατά πόσο είναι σωστό ή που «υποφέρει» ένα αυτοκίνητο, το οποίο είναι προς πώληση ή αγορά στή περιοχή της Αττικής.
Για τον σκοπό αυτό διαθέτει μηχανικούς οι οποίοι πηγαίνουν όπου ζητήσει ο πελάτης, ανεξάρτητα αν αυτός μπορεί να είναι παρόν ή όχι, διεξάγουν επιτόπιο έλεγχο 180 σημείων με τη βοήθεια της τεχνολογίας (ράμπες, ηλεκτρονικούς ανιχνευτές και μετρητές) και εντός 24 ωρών, λαμβάνει αναφορά 10 σελίδων στο e-mail του, με βούλα και υπογραφές, συνοδευόμενα και από φωτογραφίες.
Σύμφωνα με την εταιρεία, οι μηχανικοί της εργάζονται αποκλειστικά για αυτήν και δεν έχουν, καμία σχέση, ούτε με αντιπροσωπείες, ούτε με συνεργεία, μάντρες κ.λπ.
Διεξάγουν τον ίδιο ακριβώς έλεγχο σε όλα τα αυτοκίνητα, ανεξαρτήτως μάρκας ή κυβικών, ενώ η γραπτή αναφορά τους, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ευρέως από τον πελάτη, δηλαδή να συνοδεύει την αγγελία πώλησης του αυτοκινήτου, να δημοσιοποιηθεί σε ιστοσελίδα, κοινωνικά δίκτυα κλπ.
Κάθε έλεγχος διαρκεί μία ώρα, περιλαμβάνει εκτός του στατικού ελέγχου του αυτοκινήτου και έλεγχο εγγράφων (άδεια, ασφάλεια) και ακόμη test drive.
Μάλιστα ο ενδιαφερόμενος μπορεί να είναι παρόν και να παρακολουθήσει στενά και με ερωτήσεις, όλη τη διαδικασία ελέγχου.
Η υπηρεσία αυτή φαίνεται ότι είναι όχι μόνο καινοτομική αλλά και ποιοτική, αφού από τον Απρίλιο που ξεκίνησε έχει μαθευτεί και πάει πολύ καλά, με τους τεχνικούς της να επιμένουν ότι βγάζουν στη φόρα όλο το παρελθόν του αυτοκινήτου, χωρίς να τους ξεφεύγει σχεδόν τίποτα. Με δυο λόγια ο πελάτης «δεν αγοράζει γουρούνι στο σακί».
Ο έλεγχος γίνεται κατόπιν ραντεβού, προς το παρόν για οχήματα που βρίσκονται μόνο εντός Αττικής, αλλά σύντομα θα μπορούν να εξυπηρετούνται και άλλες πόλεις (Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Πάτρα).
Ακόμα, στην περίπτωση που κάποιος είναι π.χ. στη Σπάρτη και δει στην εφημερίδα ένα αυτοκίνητο που τον ενδιαφέρει, στην Αθήνα, μπορεί να στείλει την Spotmechanic να το ελέγξει και να του στείλει αναφορά, χωρίς να χρειαστεί να ξεσηκωθεί από την πόλη του και να ταξιδέψει τόσα χιλιόμετρα, πολλές φορές χωρίς αποτέλεσμα.
Ο τεχνικός έλεγχος μεταχειρισμένου αυτοκινήτου έχει ανέκαθεν περιορισμούς ως προς τα ευρήματα που μπορεί να διαγνώσει ο τεχνικός μέσα σε συγκεκριμένο χρόνο, αλλά η εταιρεία παρέχει τη σιγουριά-εγγύηση στο πελάτη, ότι τουλάχιστον και τα 180 σημεία ελέγχτηκαν προσεκτικά, από τους έμπειρους τεχνικούς της, με ανεξάρτητη οπτική, για κάθε αυτοκίνητο.
Με δυο λόγια, μετά τον έλεγχο, ο πελάτης δεν παίρνει «γουρούνι στο σακί».
Άξιο αναφοράς είναι, ότι το πρώτο εξάμηνο λειτουργίας (Απρ.-Σεπ.) η εταιρία έχει διενεργήσει πάνω από 1650 ελέγχους και στο 45% των περιπτώσεων, ο πελάτης αγόρασε το αυτοκίνητο μόνο από την αναφορά της spotmechanic, ενώ το 35% των πελατών της βρίσκεται εκτός Αθηνών.
Τι είναι το πλαίσιο:


• Άδεια κυκλοφορίας
• Αμάξωμα (3-5 σημεία, χαραγμένα στο μέταλλο ή σε ταμπελάκι/αυτοκόλλητο).
• Εγκέφαλος (κάποια μοντέλα αποθηκεύουν τον αριθμό πλαισίου ως δεδομένο).
• Έγγραφα (έλεγχοι ΚΤΕΟ, χαρτιά εισαγωγής κτλ).
Όποιος που έχει στη κατοχή του παρανόμως ένα όχημα, πρέπει να το νομιμοποιήσει προκειμένου να μπορέσει να το «σπρώξει» στην αγορά. Αγοράζει λοιπόν ένα όχημα τρακαρισμένο (με πολύ μικρό κόστος) του ίδιου τύπου, το οποίο έχει όλα τα νόμιμα τα χαρτιά του (άδεια κτλ), κόβει τον αριθμό πλαισίου του, τον βάζει στο όχημα το οποίο έχει παράνομα στη κατοχή του, το νομιμοποιεί και το πουλά.
2) Μεταπώληση σημαντικά τρακαρισμένου οχήματος
Κάποιος άλλος, που έχει ένα τρακαρισμένο όχημα (με άδεια, χαρτιά κτλ) το οποίο δεν επισκευάζεται ή είναι ασύμφορο προς επισκευή, αγοράζει ένα κλεμμένο όχημα, κόβει τον αριθμό πλαισίου από το τρακαρισμένο, τον βάζει στο όχημα το οποίο έχει αγοράσει, το νομιμοποιεί και το πουλά. Έτσι πιάνει τιμή κανονικού αυτοκινήτου και όχι τρακαρισμένου, οπότε και καρπώνεται την διαφορά.
Σε περίπτωση διαφοράς χρώματος, η συνήθης πρακτική είναι ένα ολικό βάψιμο σε όλα τα εσωτερικά/εξωτερικά μεταλλικά μέρη του αυτοκινήτου.
3) Επισκευή βαριά τρακαρισμένου οχήματος
Ένα επίσης συχνό φαινόμενο είναι, η περίπτωση ενός «επιτηδείου» να επιχειρήσει να επισκευάσει ένα βαριά τρακαρισμένο Ελληνικό όχημα (με κατεστραμμένο το εμπρός ή πίσω μέρος) το οποίο αγόρασε σε εξευτελιστική τιμή, με όλα όμως τα χαρτιά του.
Η βασική κίνηση είναι η εισαγωγή ενός κομμένου στη μέση αυτοκινήτου από το εξωτερικό (το λεγόμενο «τροπέτο») χωρίς δασμούς (λόγω του ότι καταχωρείται από το τελωνείο ως ανταλλακτικό), και η επανακόλλησή του με το όχημα που χρειάζεται επισκευή.
Το αποτέλεσμα είναι ένα «οπτικά άρτιο» αυτοκίνητο και ως έτσι θα πουληθεί, έχοντας όμως σοβαρά θέματα ασφάλειας, λόγω της σοβαρότατης «κοπτοραπτικής» που έγινε στο πλαίσιό του.
Έχει τύχει αρκετές φορές, το ίδιο αμάξωμα, να εμφανίζει 2 διαφορετικούς αριθμούς πλαισίου σε διάφορα σημεία του, που είναι συνήθως αποτέλεσμα της τακτικής που μόλις περιγράψαμε.
Ο σωστός τεχνικός έλεγχος είναι η βάση όλων, καθώς τα ευρήματά του είναι αδιαμφισβήτητα, ειδικά όταν συνοδεύονται από αποδεικτικά φωτογραφιών.
Ένα κακό σε κατάσταση αυτοκίνητο πρέπει να δικαιολογεί και τα χιλιόμετρά του. Ξεκινώντας από εκεί και λαμβάνοντας υπόψιν τις παραπάνω συμβουλές, σίγουρα θα κάθε ενδιαφερόμενος, πλησιάζει πολύ την αλήθεια!
Αυτή λοιπόν είναι η Spotmechanik και οι υπηρεσίες που προσφέρει όσον αφορά τη φανοποιεία βαφή του αυτοκινήτου. Τα παραπάνω βέβαια, τα γνωρίζουν οι επαγγελματίες φανοβαφείς και αποτελούν ένα «επαγγελματικό» μυστικό, το οποίο όμως τώρα γίνεται πλέον κοινό, με ότι και να σημαίνει αυτό.
Οι υπόλοιπες υπηρεσίες που αφορούν τον έλεγχο των μηχανικών μερών, δημοσιεύονται στο περιοδικό autoSERVICE, ενώ όλες μαζί μπορείτε να τις βρεί όποιος επιθυμεί στο site μας www.autoservce.com.gr ή στο site της Spotmechanic www.spotmechanick.gr.
Το autoSERVICE ερωτά και η Spotmechanic απαντά
Ψάχνοντας το site www.spotmechanik.gr, μάθαμε αρκετά πράγματα για αυτήν. Εκείνο που μας έκανε εντύπωση, είναι η σφαιρική ενημέρωση που προσφέρει η εταιρεία στους ενδιαφερόμενους και ιδιαίτερα οι λεπτομερείς τεχνικές πληροφορίες που δίνει για το ρόλο που παίζει, κάθε τμήμα του αυτοκινήτου, που η ίδια ελέγχει.
Με δυο λόγια… ανοίγει τα μάτια του υποψήφιου -κυρίως- αγοραστή ενός αυτοκινήτου και τον πονηρεύει, με ότι και να σημαίνει αυτό, για το τι μπορεί να του συμβεί, αγοράζοντας «γουρούνι στο σακί» και όχι μόνον!
Αυτονόητο λοιπόν είναι, ότι οι γνώσεις αυτές, μπορεί να χρησιμοποιηθούν από τον καθένα σε κάθε περίσταση… και όχι αποκλειστικά και μόνον κατά την αγοραπωλησία ενός αυτοκινήτου.
Με δυο λόγια, θα επηρεασθεί σίγουρα η αγορά των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Όμως το θέμα θα σταματήσει εκεί ή θα επηρεασθεί και η υπόλοιπη αγορά; Ο κάθε ένας μπορεί να δώσει την απάντησή του…
Εμείς πάντως ψάξαμε το θέμα και πήραμε την παρακάτω συνέντευξη από τον κ. Χρ. Ζή, υπεύθυνο για τους τεχνικούς της εταιρείας
ΕΡ. Οι τεχνικοί που απασχολεί η εταιρεία, ποια τυπικά προσόντα πρέπει να πληρούν και πως πιστοποιούνται;
ΑΠ. Τα τυπικά προσόντα των μηχανικών της Spotmechanic είναι η πολυετή εμπειρία τους σε εξειδικευμένα συνεργεία/αντιπροσωπείες, καθώς και η ικανότητα συνδυαστικής σκέψης.
Η πιστοποίηση γίνεται από την ίδια την Spotmechanic, μετά από εκπαίδευση ενός μηνός και παρακολούθηση της απόδοσής του (ο μηχανικός κατά την εκπαίδευση ελέγχει πάνω από 100 αυτοκίνητα σε πρώτο χρόνο και κανονικές συνθήκες).
ΕΡ. Εκτός από μηχανικούς, προσλαμβάνετε και ηλεκτρολόγους ή φανοποιούς;
ΑΠ. Δεν χρησιμοποιούμε ηλεκτρολόγους ή φανοποιούς για τους επιτόπιους ελέγχους, αλλά συνεργαζόμαστε με κορυφαίους επαγγελματίες για την βελτίωση της ελεγκτικής μας διαδικασίας.
Οι έλεγχοι διενεργούνται από μηχανικούς, οι οποίοι εκπαιδεύονται πάνω και σε θέματα φανοποιείας/ηλεκτρολογικά, παράλληλα με τη χρήση του ενδεδειγμένου από τη Spotmechanic εξοπλισμού.
ΕΡ. Οι μηχανικοί σας, έχουν άδεια ασκήσεως επαγγέλματος ή μόνο ένα πτυχίο;
ΑΠ. Η άδεια ασκήσεως επαγγέλματος δεν είναι απαραίτητη, γιατί το πτυχίο, η εμπειρία, η συνδυαστική σκέψη και η ικανότητά τους να περάσουν την εκπαίδευση και να πιστοποιηθούν από τη Spotmechanic έχουν μεγαλύτερη βαρύτητα για εμάς.
ΕΡ. Τους εκπαιδεύετε επιπλέον και τους πιστοποιείτε σε κάποιο φορέα π.χ. ΕΟΠΠΕΠ, ή όχι;
ΑΠ. Δεν υπάρχει δυστυχώς φορέας που να μπορεί να πιστοποιήσει πλήρως τον έλεγχο της Spotmechanic ως προς την αποδοτικότητά του, ακριβώς επειδή πρόκειται για μια νέα υπηρεσία με νέο τρόπο ελέγχου. Οι μηχανικοί πιστοποιούνται από τη Spotmechanic, η οποία λειτουργεί με ISO πλαίσια, όσων αφορά τη διαδικασία που ακολουθεί και εγγυάται το αποτέλεσμα προς τους ίδιους της τους πελάτες.
ΕΡ. Ποια είναι η εργασιακή τους σχέση (υπάλληλοι, παροχή υπηρεσιών με δελτίο) με την εταιρία;
ΑΠ. Οι μηχανικοί εργάζονται ως υπάλληλοι πλήρους απασχόλησης στη Spotmechanic.
ΕΡ. Τι όργανα ελέγχου έχει στη διάθεσή του κάθε τεχνικός;
ΑΠ. Επειδή ο έλεγχος γίνεται στο «δρόμο», διαθέτουν μετρητή πάχους βαφής, μετρητή πέλματος ελαστικών, μετρητή τάσης δυναμό/μπαταρίας, μετρητή λειτουργίας εσωτερικών παροχών ρεύματος και ράμπες ανύψωσης.
ΕΡ. Ο κινητήρας και ειδικότερα τα ηλεκτρονικά του αυτοκινήτου ελέγχονται (;) με ένα απλό διαγνωστικό ή με κάποιο ειδικό που διαθέτει το πρόγραμμα της κατασκευάστριας εταιρείας του αυτοκινήτου;
ΑΠ. Για τα ηλεκτρονικά του αυτοκινήτου προς το παρόν, βασιζόμαστε στις ενδείξεις των λυχνιών του ταμπλό, καθώς και στη δοκιμαστική λειτουργία όλων των ηλεκτρικών λειτουργιών. Σύντομα θα προστεθεί και πλήρης διαγνωστικός έλεγχος μέσω κορυφαίου εξοπλισμού που θα περιλαμβάνει όλα τα επίσημα πρωτόκολλα βλαβών-διάγνωσης της κάθε κατασκευάστριας εταιρίας.
ΕΡ. Τα καυσαέρια τα μετράτε με αναλυτή καυσαερίων;
ΑΠ. Όχι, προς το παρόν τα ελέγχουμε μόνο, οπτικά. Είμαστε όμως σε διαδικασία διερεύνησης της μέτρησης καυσαερίων ως μέσο για να έχουμε μια καλύτερη, και πάνω από όλα αντικειμενική εικόνα για τη λειτουργία του κινητήρα.
ΕΡ. Εκτός του κοντέρ, που όπως γράφετε στο site σας είναι δύσκολο να ελεγχθεί, τι δεν ελέγχετε (δεν μπορεί να ελεγχθεί 100%) για αντικειμενικούς λόγους;
ΑΠ. Ο τεχνικός έλεγχος από τη φύση του έχει περιορισμούς, τόσο από θέμα χρόνου -διαρκεί μια ώρα- όσο και τύπου ελέγχων. Κατ’ επέκταση δεν ελέγχουμε οποιοδήποτε μέρος του αυτοκινήτου -μηχανικό ή μη- χρειάζεται “λύσιμο” για περαιτέρω διερεύνηση. Επικεντρωνόμαστε σε ενδείξεις που το αυτοκίνητο δίνει από μόνο του, είτε μέσω του εξοπλισμού μας και των μετρήσεων που κάνουμε, ώστε να κατευθύνουμε και τον πελάτη αναλόγως στο επόμενο βήμα.
ΕΡ. Έχετε περιπτώσεις “αστοχίας” ελέγχων και τι γίνεται στη περίπτωση που μια αγοραπωλησία παρουσιάσει πρόβλημα, μετά από ένα επανέλεγχο, σε κάποιο συνεργείο;
ΑΠ. Στους πρώτους 1.300 ελέγχους που έχουμε πραγματοποιήσει, έχει υπάρξει μία και μοναδική αστοχία, με κάποια προβληματική κρεμαγιέρα, Αιτία ήταν, πως όλο το αυτοκίνητο είχε σημαντικά προβλήματα, οπότε ήταν πρακτικά αδύνατο για το μηχανικό μας να εστιάσει στο συγκεκριμένο σημείο. Παρόλα αυτά, ο πελάτης αποζημιώθηκε πλήρως, καθώς ήταν κάτι που έπρεπε να έχουμε «πιάσει» από την αρχή. Εμείς από τη μεριά μας, προσαρμόσαμε τον έλεγχό μας καταλλήλως, για να μειώσουμε ακόμα περισσότερο, τις πιθανότητες τέτοιων συμβάντων.
ΕΡ. H Spotmechanic κάνει ή πρόκειται να κάνει πραγματογνωμοσύνες τρακαρισμένων αυτοκινήτων πριν ή (το ρεαλιστικότερο) μετά την επισκευή τους;
ΑΠ. Τέτοιου είδους πραγματογνωμοσύνες, όπως και άλλες παρεμφερείς του τεχνικού ελέγχου υπηρεσίες. δεν προσφέρουμε προς το παρόν, αλλά όμως το εξετάζουμε.
Του Θ. Στούρα