BASF και αυτοκινητοβιοµηχανία

Λευκό και µαύρο επικρατούν, αλλά τα χρωµατικά χρώµατα κερδίζουν συνεχώς έδαφος σε όλο τον κόσµο
Όπως συµβαίνει εδώ και αρκετά χρόνια, τα αχρωµατικά χρώµατα κυριάρχησαν στην παγκόσµια αγορά οχηµάτων και το 2022. Όµως, σύµφωνα µε την έκθεση BASF Color Report για τις εργοστασιακές βαφές των οχηµάτων, το χρωµατικό φάσµα διευρύνεται έτσι ώστε χρώµατα όπως το κίτρινο, το πορτοκαλί, το πράσινο και το βιολετί έχουν αρχίσει να κερδίζουν έδαφος στην αγορά.
Παρά τη στροφή αυτή προς τα χρώµατα, τα αχρωµατικά χρώµατα -λευκό, µαύρο, ασηµί και γκρι- είναι τα πλέον διαδεδοµένα και κάλυψαν την πλειονότητα των µη εµπορικών οχηµάτων που κατασκευάστηκαν το 2022. Όπως συµβαίνει εδώ και αρκετά χρόνια, το λευκό εξακολουθεί να είναι το δηµοφιλέστερο χρώµα στα οχήµατα σε όλον τον κόσµο χάρη στην κλασική, διαχρονική οµορφιά του και στην υψηλή αξία µεταπώλησης.
Στις περιπτώσεις που οι αγοραστές δεν προτίµησαν αχρωµατικό χρώµα, συχνά επέλεξαν το µπλε και το κόκκινο. Ενώ αυτοί οι δύο χρωµατικοί χώροι εξακολουθούν να είναι πολύ δηµοφιλείς, κάποια άλλα χρωµατικά χρώµατα όπως το κίτρινο, το πορτοκαλί, το πράσινο και το βιολετί, κερδίζουν µερίδιο στις περισσότερες αγορές στον κόσµο. Αυτό δείχνει ότι οι πελάτες της BASF (αυτοκινητοβιοµηχανίες), υιοθετούν µια µεγαλύτερη γκάµα ποικιλοµορφίας και χρωµατικού εύρους σε σύγκριση µε το παρελθόν.
Τα δεδοµένα που παρατίθενται σε όλη την έκθεση δείχνουν επίσης ότι οι αυτοκινητοβιοµηχανίες παρήγαγαν περισσότερα οχήµατα, επειδή ανέκαµψαν από τις επιπτώσεις της παγκόσµιας πανδηµίας και τις δυσκολίες που αντιµετώπιζαν οι περιφερειακές αλυσίδες εφοδιασµού.
Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική (EMEA): Περισσότερο χρώµα, παρόλο που τα οχήµατα στα δύο πιο αγαπηµένα χρώµατα (λευκό και µαύρο) αυξήθηκαν
Σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική (EMEA) τα δύο δηµοφιλέστερα χρώµατα λευκό και µαύρο παρουσίασαν αύξηση, ενώ το γκρι και το ασηµί παρουσίασαν απώλειες. Την ίδια στιγµή, ολόκληρη η περιοχή ΕΜΕΑ έγινε ακόµη πιο πολύχρωµη. Το µπλε εξακολουθεί να κατέχει ηγετική θέση µεταξύ των χρωµατικών χρωµάτων στην περιοχή, αλλά τόσο το µπλε, όσο και το κόκκινο, έχασαν µερίδιο αγοράς. Το πορτοκαλί άρχισε να εµφανίζεται στις προτιµήσεις των αγοραστών και το ποσοστό του κίτρινου, του καφέ και του πράσινου αυξήθηκε λίγο.
«Το λευκό και το µαύρο αυξήθηκαν φέτος, αλλά το σηµαντικό γεγονός είναι η ποικιλοµορφία στα χρωµατικά χρώµατα. Όταν προσθέτετε το µερίδιο αγοράς του κίτρινου, του πορτοκαλί, του καφέ και του πράσινου, θα διαπιστώσετε την ύπαρξη περισσότερων αποχρώσεων και ποικιλοµορφίας, που αντανακλούν µια πιο εµπλουτισµένη χρωµατική παλέτα και ένα βάθος και εύρος χρώµατος που αναπτύχθηκε τα τελευταία δύο χρόνια», δήλωσε ο Mark Gutjahr, επικεφαλής του τµήµατος Automotive Color Design, EMEA.
Βόρεια Αµερική: Περισσότερα χρωµατικά χρώµατα, όπως το βιολετί, κάνουν την εµφάνισή τους
Οι αγοραστές οχηµάτων στη Βόρεια Αµερική έχουν λιγότερες επιλογές χρωµατικών χρωµάτων, αλλά αυτό δεν σηµαίνει ότι αγοράζουν λιγότερα χρωµατικά αυτοκίνητα, φορτηγά ή SUV. Το µπλε και το κόκκινο εξακολουθούν να κυριαρχούν, αλλά η περιοχή είναι πιο χρωµατιστή από παλιότερα αφού εµφανίζονται συχνότερα το πράσινο, το κίτρινο, το βιολετί και το µπεζ. Το µπλε βρίσκεται πάντα στην κορυφή, ενώ η απόστασή του από το κόκκινο αυξάνει. Τα αχρωµατικά χρώµατα, όπως το µαύρο, το γκρι και το ασηµί έχασαν ένα µέρος της αγοράς, ιδιαίτερα στα µεγαλύτερα οχήµατα. Αυτό επέτρεψε την αύξηση των γήινων τόνων του µπεζ, του καφέ και του πράσινου, όπως ακριβώς συνέβη και µε το βιολετί, αφού οι προτιµήσεις των αγοραστών οχηµάτων αλλάζουν.
«Το µπλε και το κόκκινο βρίσκονται στην κορυφή των χρωµατικών χρωµάτων. Αλλά καθώς οι άνθρωποι στρέφονται περισσότερο προς τη φύση, τα χρώµατα της φύσης όπως το πράσινο, το κίτρινο, το βιολετί και το µπεζ κερδίζουν έδαφος. Οι αγοραστές οχηµάτων αναζητούν επίσης ένα χρώµα που εκφράζει τη θετική τους διάθεση», δήλωσε είπε η Liz Hoffman, επικεφαλής σχεδιασµού σε Βόρεια και Νότια Αµερική.
Ασία-Ωκεανία: Η αύξηση των γκρι αποχρώσεων εκτίναξε το ποσοστό των αχρωµατικών χρωµάτων
Όπως παρατήρησαν οι σχεδιαστές της BASF -ότι συµβαίνει και σε άλλες περιοχές του κόσµου- το λευκό ήταν το δηµοφιλέστερο χρώµα και στην περιοχή Ασίας – Ωκεανίας. Ο πραγµατικός στόχος φέτος είναι η αύξηση των αποχρώσεων του γκρι, γεγονός που υποδηλώνει µια νέα εποχή στην αυτοκινητοβιοµηχανία και αλλαγή στις αξίες και τις συνήθειες των αγοραστών οχηµάτων.
Αν και οι συνολικοί αριθµοί δεν είναι τεράστιοι, το καφέ, το πράσινο και το βιολετί παρουσιάζουν παρόµοια δηµοτικότητα µεταξύ των χρωµάτων. Θα περάσει πολύς καιρός µέχρι να αµφισβητηθεί η κορυφαία δηµοτικότητα του λευκού, αλλά προς το παρόν, ενισχύεται η τεράστια ποικιλία χρωµάτων σε Ασία-Ωκεανία. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τα µικρά οχήµατα και τα NEV, τα οποία πωλούνται σε µεγαλύτερη γκάµα χρωµάτων. Το γκρι κέρδισε περίπου έξι εκατοστιαίες µονάδες σε δηµοτικότητα, αποσπώντας µερίδιο της αγοράς από το µπλε, το κόκκινο, το χρυσό και το καφέ.
«Το γκρι είναι πιο ελκυστικό και πιο δηµοφιλές από ποτέ. Οι χρήστες δεν σταµατάνε ποτέ να κυνηγάνε τη µοναδικότητα και την ιδιαιτερότητα στα αχρωµατικά χρώµατα. Κάποιες αποχρώσεις του γκρι µε µπλε ή βιολετί τόνους, εισέρχονται στην αγορά µε εφέ που µοιάζουν συµπαγή αλλά και µε πρόσθετα περλέ εφέ, παρουσιάζοντας µεγάλη ποικιλοµορφία στο χρωµατικό χώρο», σχολίασε η Chiharu Matsuhara, επικεφαλής σχεδιασµού της περιφέρειας Ασίας – Ωκεανίας.
Νότια Αµερική: Η πιο ανοιχτόχρωµη αγορά αφού επικρατούν το λευκό, το ασηµί και το µπεζ
Από ιστορική άποψη, οι αγοραστές οχηµάτων στη Νότια Αµερική επέλεξαν πιο παραδοσιακά και λιγότερο φανταχτερά χρώµατα. Όπως και στις άλλες περιοχές, το λευκό είναι το δηµοφιλέστερο χρώµα, ενώ το γκρι υπερτερεί του µαύρου στην αγορά των αχρωµατικών χρωµάτων. Όσον αφορά στα χρωµατικά χρώµατα, το κόκκινο και το µπλε ήταν σταθερά, ενώ το καφέ αύξησε κάπως το µερίδιό του στην αγορά. Αυτά τα χρώµατα επιλέχθηκαν κυρίως για µικρότερα οχήµατα. Στα µεγαλύτερα οχήµατα και στα SUV επικράτησαν κυρίως τα αχρωµατικά χρώµατα, στα οποία περιλαµβάνονται και τα νέα και ποικίλα εφέ του γκρι στα µεγαλύτερα οχήµατα.
«Η Νότια Αµερική εξακολουθεί να είναι µια συντηρητική περιοχή. Η αγορά ενός οχήµατος στη Νότια Αµερική σηµαίνει ότι µπορεί να µην έχει την ίδια ποικιλία χρωµάτων, αλλά µέσα σε κάθε χρωµατικό χώρο, υπάρχουν µερικά πραγµατικά συναρπαστικά και διαφορετικά εφέ», ανέφερε ο Marcos Fernandes, Διευθυντής Περιφερειακής Διοίκησης Επιχειρήσεων, Automotive Coatings South America.
Η έκθεση BASF Color Report για τις εργοστασιακές βαφές των οχηµάτων αποτελεί µια ανάλυση δεδοµένων που διεξάγεται από το τµήµα Coatings της BASF και βασίζεται στην παγκόσµια παραγωγή οχηµάτων και στην εφαρµογή χρωµάτων σε οχήµατα ιδιωτικής χρήσης το 2022.