Πως θα αλλάξει το aftermarket έως το 2030;

Το µέλλον του aftermarket και ιδιαίτερα του συνεργείου, για τους περισσότερους ανθρώπους του κλάδου είναι η ηλεκτρική κινητικότητα και η ψηφιοποίηση. Στην πραγµατικότητα, αυτές οι δύο τάσεις παρουσιάζουν ήδη µεγάλες προκλήσεις για τις εταιρείες αυτοκινήτων καθώς έως το 2030 θα ενταθούν και θα προστεθούν νέες. Μια τρέχουσα µελέτη ερεύνησε τις τάσεις του µέλλοντος και τα αποτελέσµατά της είναι σηµαντικά.
Για τη µελέτη αυτή, η εταιρεία συµβούλων Boston Consulting Group σε συνεργασία µε την Ευρωπαϊκή Ένωση Προµηθευτών Αυτοκινήτων (CLEPA) και την Wolk Aftersales Experts, µια εταιρεία συµβούλων για την αγορά αυτοκινήτων, πραγµατοποίησαν έρευνα σε 600 συνεργεία σε όλη την Ευρώπη. Οι διοργανωτές της µελέτης πραγµατοποίησαν επίσης 30 συνεντεύξεις σε βάθος, µε στελέχη του κλάδου της δευτερογενούς αγοράς. Το αποτέλεσµα ήταν µια πολύ περιεκτική µελέτη, στην οποία περιγράφονται όλες σχεδόν οι σηµαντικές αλλαγές στην αγορά.
Τα καλά νέα: η αγορά θα συνεχίσει να αναπτύσσεται. Σύµφωνα µε τον Antti Wolk, Διευθύνοντα Σύµβουλο της Wolk Aftersales Experts, είναι σαφές ότι η τρέχουσα δεκαετία θα φέρει ακόµη περισσότερες αλλαγές στην αγορά αυτοκινήτων. Η ηλεκτροδότηση και η ψηφιοποίηση εξακολουθούν να είναι δύο από τις αιτίες που επιταχύνουν την αλλαγή. Αυτή η τάση θα συνεχιστεί και «Το aftermarket γίνεται πιο ποικίλο και περίπλοκο».
Η ηλικία των οχηµάτων στους δρόµους µεγαλώνει
Στη Δυτική Ευρώπη, το ποσοστό των οχηµάτων ηλικίας άνω των οκτώ ετών αυξήθηκε από 50% το 2011 σε 65% το 2019. Ο κλάδος αναµένει ότι η τάση θα συνεχιστεί: µέχρι το 2030, το ποσοστό των επιβατικών αυτοκινήτων άνω των οκτώ ετών θα µπορούσε ακόµη και να φτάσει το 75% . Αυτό, φυσικά, είναι θετικό για τα ανεξάρτητα συνεργεία και τη βιοµηχανία ανταλλακτικών, καθώς τα παλαιότερα οχήµατα τείνουν να απαιτούν συντήρηση και ανταλλακτικά. Επιπλέον, όσο µεγαλύτερης ηλικίας είναι τα αυτοκίνητα, τόσο µικρότερος είναι ο αριθµός των ιδιοκτητών που πηγαίνουν το αυτοκίνητο στον εξουσιοδοτηµένο συνεργείο της αντιπροσωπείας για εργασίες συντήρησης.
Περαιτέρω αυξανόµενη πολυπλοκότητα στα ανταλλακτικά
Σύµφωνα µε τη µελέτη, η πολυπλοκότητα στον τοµέα των ανταλλακτικών θα συνεχίσει να αυξάνεται. Όλο και περισσότερα οχήµατα είναι επίσης εξοπλισµένα µε νέα τεχνολογία, όπως είναι οι αισθητήρες και άλλα ηλεκτρονικά συστήµατα και τα ανταλλακτικά είναι όλο και περισσότερο δικτυωµένα. Αυτό δεν θα αυξήσει µόνο τις τιµές των ανταλλακτικών. Σύµφωνα µε τους διοργανωτές της µελέτης, η αυξανόµενη πολυπλοκότητα «απαιτεί πρόσθετες διεπαφές και αυξάνει την πολυπλοκότητα των υπηρεσιών επισκευής, η οποία συµβάλλει στην αύξηση του κόστους εργασίας των συνεργείων».
Συστήµατα υποστήριξης οδηγού
Ταυτόχρονα, οι σύγχρονες τεχνολογίες ασφάλειας και τα συστήµατα υποβοήθησης οδηγού θα συνεχίσουν να µειώνουν τον αριθµό των ατυχηµάτων. Η µελέτη προβλέπει 15% λιγότερα ατυχήµατα έως το 2030. Αυτό, φυσικά, έχει άµεσο αντίκτυπο στους φανοβαφείς αυτοκινήτων και στα καταστήµατα χρωµάτων.
Ηλεκτρική κινητικότητα
Η µελέτη προβλέπει ότι περίπου το 20% του ευρωπαϊκού στόλου οχηµάτων θα ηλεκτροδοτηθεί έως το τέλος της δεκαετίας. Τα ηλεκτρικά οχήµατα µε µπαταρία (BEV) θα αποτελούν περίπου το 6% του υπάρχοντος αποθέµατος. «Τα ηλεκτρικά οχήµατα µε µπαταρία έχουν περίπου 20% λιγότερο κόστος για ανταλλακτικά από συγκρίσιµα οχήµατα που χρησιµοποιούν ορυκτά καύσιµα. Η µεγαλύτερη µείωση – 50% – αφορά το κόστος συντήρησης λόγω του χαµηλότερου αριθµού εξαρτηµάτων κινητήρα σε ένα BEV. Όταν ανταλλακτικά, όπως µπουζί ή ακροφύσια είναι περιττά, άλλα εξαρτήµατα, όπως τα τακάκια φρένων, για παράδειγµα, έχουν µεγαλύτερη διάρκεια ζωής, χάρη στα αναγεννητικά συστήµατα φρένων.
Δεδοµένα οχήµατος
Δεν είναι µυστικό ότι τα σύγχρονα αυτοκίνητα όλο και περισσότερο δικτυώνονται. Σύµφωνα µε τη µελέτη, περίπου το 50% των οχηµάτων θα διαθέτει είτε βασικά είτε προηγµένα συστήµατα συνδεσιµότητας, τα οποία περιλαµβάνουν άµεση ροή δεδοµένων, επεξεργασία και επικοινωνία έως το 2030. Αυτό θέτει τους κατασκευαστές αυτοκινήτων σε ιδανική θέση. Έχουν άµεση πρόσβαση στα δεδοµένα του οχήµατος και, ως εκ τούτου, µπορούν να παρέχουν αποµακρυσµένη διάγνωση και να υποδεικνύουν ότι απαιτείται αντικατάσταση πριν ακόµη συµβεί η αποτυχία και προτείνουν ραντεβού σε εξουσιοδοτηµένο συνεργείο. Αυτό δίνει στους ΟΕΜ ένα σαφές πλεονέκτηµα έναντι της ανεξάρτητης δευτερογενούς αγοράς, η οποία ζητά ισότιµη πρόσβαση στα δεδοµένα του οχήµατος εδώ και χρόνια.
Οι ΟΕΜ θα πιέσουν για µεγαλύτερη διείσδυση στην αγορά ανταλλακτικών
Σε συνδυασµό µε αυτό, η µελέτη αναφέρει ότι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα πιέσουν για µια ισχυρότερη διείσδυση στην αγορά ανταλλακτικών, πράγµα που σηµαίνει πρόσθετο κύκλο εργασιών και κέρδη για τους ΟΕΜ.
Περαιτέρω τάσεις
– Η απόσταση που διανύονταν µε οχήµατα µειώνεται, µε την εργασία από το σπίτι και το ηλεκτρονικό εµπόριο. Οι άνθρωποι διανύουν λιγότερα χιλιόµετρα, γεγονός που µειώνει την ανάγκη για ανταλλακτικά.
– Οι στόλοι αυτοκινήτων και οι ασφαλιστές θα ελέγχουν ένα µεγαλύτερο µέρος του στόλου οχηµάτων και στη συνέχεια, θα αναθέσουν εργασίες επισκευής σε εταιρείες µε τις οποίες έχουν συµφωνήσει να µειώσουν τις τιµές τους.
Τα παραπάνω, λίγο πολύ γνωστά στους αναγνώστες του περιοδικού επιβεβαιώνει η µελέτη των ειδικών, κτυπώντας διακριτικά το καµπανάκι κινδύνου για τους ανεξάρτητους εµπόρους ανταλλακτικών και επισκευαστές του aftermarket.