Νέα έκθεση της THATCHAM υπογραµµίζει τους κινδύνους για την υιοθέτηση των ΕVs
Νέα έκθεση της THATCHAM υπογραµµίζει τους κινδύνους για την υιοθέτηση των ΕVs, εάν δεν αντιµετωπιστούν τα προβλήµατα επισκευών και αποζηµιώσεων.
Η πολυαναµενόµενη έκθεση της Thatcham Research και της Innovate UK «Impact of BEV Adoption on the Repair and Insurance Sectors report» διαπιστώνει ότι όλα τα εµπλεκόµενα µέρη της διαδικασίας αποζηµίωσης στην ασφάλιση αυτοκινήτων, θα πρέπει να προσαρµοστούν για να υποστηρίξουν τη µετάβαση στα Ηλεκτρικά Οχήµατα µε Μπαταρίες (BEV).
Οι επιπτώσεις, παραµένουν µη ποσοτικοποιηµένες στην ικανότητα επισκευής, την κατάρτιση και τις δεξιότητες, το κόστος και τη βιωσιµότητα των BEV κατά τη διάρκεια της ζωής τους.
Αν και υπάρχουν λύσεις για τις περισσότερες, προκλήσεις που επισηµαίνονται στην έκθεση, ο ρυθµός υιοθέτησης των BEV µπορεί να επηρεαστεί, εκτός εάν «εφαρµοστούν επειγόντως αξιόπιστα βιοµηχανικά προγράµµατα.
Η εταιρεία Thatcham Research, η οποία παρέχει πληροφορίες σχετικά µε τους κινδύνους στον τοµέα της αυτοκινητοβιοµηχανίας, δηµοσιοποίησε πρόσφατα µια έκθεση, η οποία χρηµατοδοτήθηκε από τον οργανισµό καινοτοµίας της βρετανικής κυβέρνησης (Innovate UK) στην οποία επισηµαίνονται οι τεχνικές και πρακτικές διαφορές µεταξύ των διαδικασιών ασφαλιστικών αποζηµιώσεων για αυτοκίνητα BEV (ηλεκτρικά) και ICE (Internal Combustion Engine – κινητήρα εσωτερικής καύσης). Η έκθεση εξετάζει τις δυνητικά σηµαντικές επιπτώσεις για τις ασφαλιστικές εταιρείες, τις αλυσίδες εφοδιασµού τους και µε τη σειρά τους, την αποδοχή των καταναλωτών.
Παρά το γεγονός ότι τα νεότερα BEV διαθέτουν υψηλά επίπεδα εξοπλισµού ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) και τεχνολογίες παθητικής ασφάλειας, δεν είναι απαλλαγµένα από κινδύνους.
Λόγω του πρωτοεµφανιζόµενου χαρακτήρα του κλάδου, οι αποζηµιώσεις για ατυχήµατα µε BEV είναι επί του παρόντος έως και 25,5% ακριβότερες από τις αντίστοιχες µε ICE και η επισκευή τους µπορεί να διαρκέσει ως και 14% περισσότερο χρόνο. Οι συγκρούσεις στις οποίες εµπλέκεται ένα BEV µπορεί να είναι καταστροφικές για το αυτοκίνητο, καθώς η µη κατανόηση και η ικανότητα αποκατάστασης της ζηµιάς συνεχίζει να εξελίσσεται.
Αξιολόγηση και επισκευασιµότητα της µπαταρίας
Οι σηµαντικότερες προκλήσεις που εντοπίστηκαν στην έκθεση προέρχονται από τις µπαταρίες υψηλής τάσης (HV), οι οποίες αντιπροσωπεύουν ένα σηµαντικό ποσοστό της αρχικής αξίας του αυτοκινήτου και ως εκ τούτου, παρουσιάζουν ταχέως αρνητικές επιπτώσεις στο οικονοµοτεχνικό µοντέλο επισκευής αυτοκινήτων. Αν και κυκλοφορεί σχετικά µικρός αριθµός BEV στην αγορά, υπάρχει µια κατανοητή αλλά ανησυχητική έλλειψη προσιτών ή διαθέσιµων λύσεων επισκευής και διαγνωστικών ελέγχων µετά από ατύχηµα.
Η µοντελοποίηση της Thatcham Research µε βάση τα δεδοµένα καταδεικνύει ότι το 2022, 9.400 ΕV οχήµατα ενδέχεται να ενεπλάκησαν σε συγκρούσεις µε αποτέλεσµα την ενσωµάτωση της µπαταρίας στην επισκευή. Ο αριθµός αυτός εκτιµάται ότι θα φθάσει τα 260.000 οχήµατα ετησίως, έως το 2035.
Ο Adrian Watson, επικεφαλής της τεχνικής έρευνας της Thatcham Rese-arch σχολιάζει, «Χωρίς ουσιαστική αλλαγή, υπάρχει µεγάλη πιθανότητα το κόστος των αποζηµιώσεων να συνεχίσει να αυξάνεται δυσανάλογα. Μεγάλο µέρος της ασφαλιστικής βιοµηχανίας αυτοκινήτων δεν έχει ακόµη προσαρµοστεί στις προκλήσεις της µαζικής υιοθέτησης των BEV και οι επιπτώσεις παραµένουν µη ποσοτικοποιηµένες στην ικανότητα επισκευής, στην εκπαίδευση και τις δεξιότητες, στο κόστος και στη βιωσιµότητα κατά τη διάρκεια της ζωής τους. Αυτή η έλλειψη ευαισθητοποίησης σηµαίνει, ότι πολλά BEV θεωρούνται συχνά µη επισκευάσιµα, οδηγώντας τα σε αποσύρσεις, λόγω του υψηλού κόστους της µπαταρίας και της έλλειψης αξίας που µπορεί να αποκοµίσει το Ηνωµένο Βασίλειο από αυτά. Επί του παρόντος, το κόστος αντικατάστασης µιας µπαταρίας HV προκαλεί σηµαντική αύξηση του κινδύνου «ολικής απώλειας» ή απόσυρσης. Το κόστος των µπαταριών HV ποικίλλει σε µεγάλο βαθµό από τα αυτοκίνητα υψηλής τεχνολογίας, που σήµερα κοστίζουν 29.500 λίρες (44.240 ευρώ), έως τα χαµηλής τεχνολογίας που κοστίζουν 14.200 λίρες (21.300 ευρώ)».
Η «καµπύλη απόσβεσης» του κόστους της µπαταρίας σε σχέση µε τη µέση αξία του µεταχειρισµένου οχήµατος, δείχνει ότι το κόστος µιας µπαταρίας αντικατάστασης είναι µεγαλύτερο από τη τιµή του αυτοκινήτου µετά από ένα µόνο έτος.
Αυτές οι αυξήσεις του κόστους αποτελούν σηµαντικό κίνδυνο για την υιοθέτηση των BEV, µειώνοντας τα πιθανά οικονοµικά οφέλη και τα κέρδη βιωσιµότητας. Υπάρχουν τεχνικές λύσεις για τις περισσότερες, αν όχι για όλες αυτές τις προκλήσεις. Ωστόσο, είναι ζωτικής σηµασίας να τεθούν επειγόντως σε εφαρµογή αξιόπιστα προγράµµατα που θα επικεντρώνονται στην αντιµετώπιση του κόστους των µπαταριών, στη διάγνωση και στη δηµιουργία ενός βιώσιµου οικοσυστήµατος για την επισκευή των µπαταριών.
Άλλες εκτιµήσεις για την επισκευασιµότητα των BEV
Οι κυβερνητικές κατευθυντήριες γραµµές του Ηνωµένου Βασιλείου αναφέρουν ότι λόγω του πιθανού κινδύνου πυρκαγιάς, τα κατεστραµµένα BEV που περιµένουν να επισκευασθούν, πρέπει να αποθηκεύονται σε εξωτερικό χώρο «καραντίνας» και σε ασφαλή απόσταση 15 µέτρων από άλλα κοντινά αντικείµενα. Ως εκ τούτου, ένας εξωτερικός αποθηκευτικός χώρος µε χωρητικότητα για 100 αυτοκίνητα ICE θα επέτρεπε την ασφαλή «καραντίνα» µόλις δύο BEV, γεγονός που αντιπροσωπεύει πιθανή µείωση της επισκευαστικής ικανότητας κατά 98%. Το κόστος που προκύπτει από την τήρηση των συνιστώµενων πρωτοκόλλων «καραντίνας» των 48 ωρών θα προσθέσει τουλάχιστον 60 λίρες (90 ευρώ) σε κάθε απαίτηση, αναφέρει η έκθεση.
Εάν το αυτοκίνητο δεν µπορεί να αποθηκευτεί µε ασφάλεια στο κέντρο επισκευής, θα υπάρξουν περαιτέρω έξοδα που σχετίζονται µε τη µεταφορά από και προς ένα εναλλακτικό χώρο, την αποθήκευση, µαζί µε µια µεγαλύτερη διάρκεια του χώρου.
Σύµφωνα πάντα µε τον Watson, αυτό θα µπορούσε να οδηγήσει σε µετρήσιµη αύξηση του κόστους και της διάρκειας των σχετικών απαιτήσεων, επηρεάζοντας αρνητικά την εµπειρία της ιδιοκτησίας BEV. Αυτή η υποτιθέµενη αύξηση του κόστους είναι αποτέλεσµα ενός µόνο στοιχείου της διαδικασίας διεκδίκησης απαιτήσεων BEV. Ωστόσο, υπάρχουν πολλοί άλλοι παράγοντες που µπορεί επίσης να οδηγήσουν σε περαιτέρω κόστος ασφαλίστρων, λόγω των διαφορετικών διαδικασιών που ακολουθεί µια σύγκρουση BEV.
Οι παράγοντες αυτοί κυµαίνονται από την περιορισµένη πρόσβαση σε διαγνωστικούς ελέγχους, που επιτρέπουν την καλύτερη κατανόηση της κατάστασης της µπαταρίας και των πιθανών επιλογών επισκευής, µέχρι το αυξηµένο βάρος ενός BEV και την απαίτηση από τα φανοποιεία, να προβούν σε δαπανηρές επενδύσεις σε εξειδικευµένες δεξιότητες και εξοπλισµό επισκευής. Είναι σηµαντικό να τονιστεί, ότι τα περισσότερα αν όχι όλα, από τα αποτελέσµατα που επισηµαίνονται στην έκθεση, θα µπορούσαν να αποφευχθούν µε τις σωστές λύσεις.
Οι συντάκτες της έκθεσης θα πρότειναν την επένδυση σε περαιτέρω προγράµµατα για τον εντοπισµό λεπτοµερέστερων λύσεων και την υποβολή άµεσων συστάσεων, σχετικά µε µια σειρά παρεµβάσεων ή υποστήριξης για την επιτάχυνση αυτών των λύσεων. Για παράδειγµα, µε την κατανόηση των αναγκών των κατασκευαστών αυτοκινήτων, των επισκευαστών, των ασφαλιστών και των φορέων διάσωσης για τη βελτιστοποίηση της προσφοράς νέων/ανακατασκευασµένων/ανακτηµένων µπαταριών, στην επισκευή.
Η Thatcham Research συνεχίζει να συνεργάζεται στενά µε την αγγλική κυβέρνηση και τους κατασκευαστές αυτοκινήτων για τον εντοπισµό λύσεων στα ζητήµατα που θίγονται στην έκθεση.
Σχόλιο της βιοµηχανίας
Ο Jonathan Fong, Ανώτερος Σύµβουλος Πολιτικής της Ένωσης Βρετανικών Ασφαλιστών (ABI), Γενικές Ασφαλίσεις, δήλωσε: «Ο ασφαλιστικός κλάδος υποστηρίζει πλήρως την εξάπλωση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και συνεργάζεται ενεργά µε την κυβέρνηση για να βοηθήσει στην επίτευξη των στόχων του 2035 για αυτοκίνητα µηδενικών εκποµπών. Με κάθε νέα τεχνολογία, υπάρχουν παράγοντες που πρέπει να εξεταστούν, συµπεριλαµβανοµένου ενός πλήθους εκτιµήσεων στην ασφαλιστική αλυσίδα και στην αλυσίδα εφοδιασµού επισκευής. Έχουµε ζητήσει περισσότερες επενδύσεις στην εκπαίδευση και την επανεκπαίδευση των τεχνικών, ώστε να βοηθήσουµε στην ανάπτυξη ενός ισχυρού και ανεξάρτητου δικτύου επισκευών που θα µπορεί να αντεπεξέλθει σε έναν ολοένα και περισσότερο ηλεκτροκίνητο στόλο».
Ο Chris Payne, Επικεφαλής Δικτύων και Μηχανικών της LV= General Insurance που υποστήριξε την έρευνα µε τη µοντελοποίηση των απαιτήσεων ασφάλισης αυτοκινήτων πρόσθεσε: «Στη General Insurance ως µία από τις µεγαλύτερες ασφαλιστικές εταιρείες στο Ηνωµένο Βασίλειο εργαζόµαστε σκληρά για να βρούµε λύσεις σε ορισµένες από τις τρέχουσες προκλήσεις γύρω από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Αυτό περιλαµβάνει την επιµόρφωση της επόµενης γενιάς τεχνικών και τον επανασχεδιασµό και την ανάπτυξη των νέων και υφιστάµενων επισκευαστικών µας εγκαταστάσεων. Ως κλάδος πρέπει επίσης να διασφαλίσουµε ότι υπάρχει συνεργασία µεταξύ των ασφαλιστών, των κατασκευαστών, των επισκευαστών και ολόκληρης της αλυσίδας εφοδιασµού. Αυτό θα µας βοηθήσει πολλαπλώς να εργαστούµε προς έναν κοινό στόχο που θα επιτρέπει την ασφαλή και αποτελεσµατική επισκευή της τελευταίας τεχνολογίας αυτοκινήτων µε τις κατάλληλες δεξιότητες, τα κατάλληλα εργαλεία και τον κατάλληλο εξοπλισµό για να διασφαλίσουµε ότι θα ανταποκριθούµε στις ανάγκες του µέλλοντος».
Ο Michael Hill, Διευθυντής Επιχειρήσεων της SYNETIQ, ειδικός στη διάσωση, αποσυναρµολόγηση και ανακύκλωση αυτοκινήτων, ο οποίος προσέφερε ουσιώδεις πληροφορίες στην έκθεση σχετικά µε την ετοιµότητα της αγοράς για την οικονοµικά και περιβαλλοντικά βιώσιµη επισκευή EV, δήλωσε: «Η έκθεση αναδεικνύει την ανάγκη του Ηνωµένου Βασιλείου, για µια ισχυρότερη υποδοµή για την υποστήριξη του κύκλου ζωής ενός BEV. Από την άποψη της ανακύκλωσης, χρειαζόµαστε περισσότερα δεδοµένα από τους κατασκευαστές για να µπορούµε να επεξεργαζόµαστε τα αυτοκίνητα µε ασφαλή, οικονοµικά αποδοτικό και βιώσιµο τρόπο. Μια συνδυασµένη προσέγγιση και περισσότερη ανταλλαγή γνώσεων σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασµού θα βοηθούσε στη διευκόλυνση του ασφαλούς χειρισµού και της επισκευής, καθώς και της ανακύκλωσης και επαναχρησιµοποίησης των BEV που έχουν υποστεί ζηµιές από σύγκρουση. Αυτό θα στήριζε τον κλάδο στη δηµιουργία ενός βιώσιµου, οικονοµικά αποδοτικού τρόπου χειρισµού των µπαταριών και των ηλεκτρικών εξαρτηµάτων».