Gear Tronic από τη Liqui Moly

Η αλλαγή λαδιού στο αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων είναι πιο δαπανηρή και πιο δύσκολη σε σύγκριση με την αλλαγή λαδιού του κινητήρα. Για τη διευκόλυνση της εργασίας αυτής στα συνεργεία, η γερμανική εξειδικευμένη εταιρεία λαδιών κινητήρων και προσθέτων LIQUI MOLY σχεδίασε το Gear Tronic, μια συσκευή υψηλής τεχνολογίας, η οποία μπορεί να κάνει κάτι παραπάνω από την απλή έκπλυση και συμπλήρωση.
Η συσκευή μαζί με τα ειδικά σχεδιασμένα πρόσθετα, επιτρέπουν στους επαγγελματίες να παρέχουν ολοκληρωμένο σέρβις λαδιού του κιβωτίου ταχυτήτων: καθαρισμός, αναρρόφηση, έκπλυση και εκ νέου πλήρωση. Έτσι, το λιπαντικό αντικαθίσταται πλήρως, κάτι το οποίο μέχρι τώρα δεν ήταν εφικτό: «Το ένα τρίτο της ποσότητας πλήρωσης μπορεί να αποστραγγιστεί μέσω του κάρτερ και η ίδια ποσότητα να συμπληρωθεί εκ νέου. Όχι παραπάνω», σημειώνει ο Markus Scherl, τεχνικός εφαρμογών της LIQUI MOLY. Τα δύο τρίτα του παλιού λαδιού και των ρύπων παραμένουν έτσι στο σύστημα.
Το Gear Tronic της LIQUI MOLY μπορεί να αντικαταστήσει πλήρως το λάδι του κιβωτίου ταχυτήτων, ενώ διαθέτει πολλαπλές δυνατότητες σύνδεσης, με αποτέλεσμα η πρόσβαση να είναι εφικτή σε τρία σημεία: μέσω του σωλήνα εισαγωγής του μετρητή στάθμης, μέσω των συνδέσεων εύκαμπτου σωλήνα στον ψύκτη του λαδιού του κιβωτίου και απευθείας στο κιβώτιο ταχυτήτων. Σε αντίθεση με το λάδι του κινητήρα, το λάδι του κιβωτίου ταχυτήτων δεν μπορεί να αναρροφηθεί εύκολα και έπειτα να εισαχθεί εκ νέου. Αντίθετα, η αλλαγή είναι μια δυναμική διεργασία: η ποσότητα πλήρωσης στο αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων πρέπει να παραμένει ίδια σε όλη τη διάρκεια της διαδικασίας. Διαφορετικά το ηλεκτρονικό σύστημα του οχήματος αναφέρει την ύπαρξη σφάλματος. Για τον λόγο αυτό, το Gear Tronic αντικαθιστά το υγρό. Η διεργασία ελέγχεται με δύο ψηφιακούς ζυγούς, οι οποίοι φροντίζουν ώστε η ποσότητα του φρέσκου λαδιού που εισέρχεται στο κιβώτιο να είναι ίση με την ποσότητα του παλιού λαδιού που εξέρχεται.
Καθώς δεν υπάρχει ένα λάδι κιβωτίου για όλα τα οχήματα, έτσι δεν υπάρχει και μία μοναδική σύνδεση στο κύκλωμα του λαδιού. Αυτή αλλάζει ανάλογα με το όχημα και το μοντέλο. Για τον λόγο αυτό, το συνεργείο χρειάζεται διαφορετικούς προσαρμογείς. Η LIQUIMOLY προσφέρει σετ προσαρμογέων τόσο γενικής χρήσης όσο και ειδικά σχεδιασμένους για κάθε όχημα.
Ένα ολοκληρωμένο πακέτο σέρβις μπορεί να συνδεθεί με το Gear Tronic, ώστε να επιτευχθεί όχι μόνο η εκ νέου πλήρωση του κιβωτίου ταχυτήτων, αλλά και ο καθαρισμός του. Στο πρώτο βήμα, το κιβώτιο ταχυτήτων καθαρίζεται από επικαθίσεις άνθρακα, νερό και λάσπη, με το νέο καθαριστικό αυτόματων κιβωτίων ταχυτήτων Pro-Line. Έπειτα, το κάρτερ αποσυναρμολογείται και, μαζί με το περίβλημα του μεταγωγέα, καθαρίζεται με το νέο καθαριστικό για το εσωτερικό του περιβλήματος του κιβωτίου Pro-Line. Ακολουθεί η αλλαγή του φίλτρου και, στη συνέχεια, το πιο δύσκολο μέρος: η αλλαγή του λαδιού του κιβωτίου.
Στον πίνακα ελέγχου του Gear Tronic,εισάγεται μόνο η ποσότητα του λαδιού. Τα υπόλοιπα υπολογίζονται από τη συσκευή. Χωρίς διακοπή, η αντλία λαδιού του κιβωτίου ταχυτήτων προωθεί το παλιό λάδι σε ένα δοχείο και εισάγει φρέσκο λιπαντικό της ίδιας ποσότητας. Μέσω ενός ξεχωριστού περιέκτη, εισάγεται έπειτα το πρόσθετο ATF. Αυτό βελτιώνει τη διαδικασία αλλαγής ταχυτήτων και φροντίζει τις στεγανοποιήσεις.
Πρέπει τα λάδια των κιβωτίων ταχυτήτων να αλλάζουν, παρόλο που ισχύει η πλήρωση εφ’ όρου ζωής; «Οπωσδήποτε», Σύμφωνα με το Scherl, μετά από 80.000 έως 120.000 χιλιόμετρα ή κάθε τέσσερα έως έξι χρόνια, το λιπαντικό πρέπει να αλλάζει. Οι κατασκευαστές κιβωτίων ταχυτήτων, όπως είναι η ZF, συστήνει επίσης μια αλλαγή. Το ίδιο κάνουν όλο και περισσότεροι κατασκευαστές οχημάτων πλέον. Διότι η διάρκεια ζωής του λαδιού διαφέρει ανάλογα με τον τρόπο οδήγησης. Επηρεάζεται επίσης από το πλήθος των επιπέδων ταχύτητας: Αυτό αυξάνεται, αλλά το μέγεθος του κιβωτίου παραμένει αμετάβλητο. Το λάδι πρέπει να κάνει χώρο, με άλλα λόγια, η ποσότητα πλήρωσης μειώνεται, ενώ οι απαιτήσεις ισχύος, όπως π.χ. οι θερμικές καταπονήσεις, αυξάνονται, παρόλο που πολλά κιβώτια ταχυτήτων συνδέονται με το ψυκτικό σύστημα του κινητήρα.
Αυτό προκαλεί νέα προβλήματα: Έτσι, σε περίπτωση βλάβης του ψυγείου, νερό και γλυκόλη ενδέχεται να εισχωρήσουν στο κύκλωμα του λαδιού. Η φθορά και οι ρύποι που προκύπτουν προκαλούν προβλήματα στο μηχανικό σύστημα, πράγμα που μπορεί να οδηγήσει σε μικρές υστερήσεις στις αλλαγές και να εξελιχθεί έως και σε αστοχία των σχέσεων ταχυτήτων. Για τον λόγο αυτό, η έγκαιρη αντικατάσταση του λαδιού του κιβωτίου ταχυτήτων από έναν τεχνικό, είναι εξαιρετικά σημαντική.