Αύξηση του κόστους ασφάλισης αυτοκινήτων και πώς η τεχνητή νοηµοσύνη (AI) µπορεί να βοηθήσει

Με τις τεράστιες αυξήσεις στα ασφάλιστρα και το κόστος επισκευής αυτοκινήτων, όλοι αισθάνονται την πίεση του υψηλού πληθωρισµού – τόσο οι ασφαλιστικοί φορείς όσο και οι πελάτες. Πώς ακριβώς φτάσαµε εδώ, λοιπόν, και πώς µπορούν οι ασφαλιστές να προχωρήσουν για να ελέγξουν το κόστος και να προσφέρουν πολύτιµες εµπειρίες στους πελάτες;
Υπάρχουν διάφοροι λόγοι για τους οποίους οι τιµές αυξάνονται, καθώς και ζητήµατα που παρουσιάζει ο υψηλός πληθωρισµός για τους ασφαλιστές και τον κλάδο αυτοκινήτου. Ας διερευνήσουµε τα γεγονότα που οδήγησαν σε αυτή την κατάσταση, γιατί το κόστος έχει αυξηθεί τόσο πολύ και τι µπορούν να κάνουν οι ασφαλιστές για να µετριάσουν τις επιπτώσεις του και να βελτιώσουν την εξυπηρέτηση των πελατών.
Κατανόηση της αύξησης του κόστους ασφάλισης
Για να κατανοήσουµε γιατί το κόστος ασφάλισης φαίνεται να αυξάνεται τόσο δραµατικά, πρέπει να πάµε πίσω στο τι συνέβη όταν χτύπησε η πανδηµία το 2019. Καθώς η πανδηµία άλλαξε τον τρόπο µε τον οποίο οι άνθρωποι ζούσαν και εργάζονταν, ξεκίνησε ένα κύµα γεγονότων σε ολόκληρο τον κλάδο ασφάλισης αυτοκινήτων. Επειδή οδηγούσαν λιγότεροι άνθρωποι και λιγότερα ατυχήµατα, οι ασφαλιστικές εταιρείες παρουσίασαν σηµαντική πτώση στις αποζηµιώσεις για ατυχήµατα, ενώ παράλληλα έβγαλαν εκτός δρόµου µεγάλο µέρος του εργατικού δυναµικού τους για την αξιολόγηση των αποζηµιώσεων.
Με λιγότερες αποζηµιώσεις προς πληρωµή και χαµηλότερο κόστος, οι φορείς ασφάλισης αυτοκινήτων ξεχωρίστηκαν και τέθηκαν υπό µαζική δηµόσια πίεση για να δώσουν εκπτώσεις – κάτι που έκαναν πολλές ασφαλιστικές εταιρείες σε όλες τις ΗΠΑ το 2020. Στην πραγµατικότητα, η Αµερικανική Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ζηµιών (APCIA) ανέφερε ότι οι ασφαλιστές αυτοκινήτων παρείχαν πάνω από 14 δισεκατοµµύρια δολάρια σε επιστροφές και πιστώσεις στους ασφαλισµένους τους το 2020 για να αντισταθµίσουν τη µειωµένη κυκλοφορία κατά τη διάρκεια της πανδηµίας.
Στην ασφάλιση αυτοκινήτων,όλα τα κόστη αυξήθηκαν
Το κρίσιµο είναι ότι τη στιγµή που οι ασφαλιστικές εταιρείες έδιναν επιστροφές και έπαιρναν αποπληθωριστικά µέτρα, το κόστος εξακολουθούσε να αυξάνεται µε τον πληθωρισµό σε όλους τους άλλους τοµείς της αυτοκινητοβιοµηχανίας. Η µόνη διαφορά ήταν ότι οι κατασκευαστές ΟΕΜ, προµηθευτές και φανοβαφεία αύξησαν φυσικά τις τιµές παράλληλα µε τον πληθωρισµό. Κατά τη διάρκεια της διετούς περιόδου της πανδηµίας, οι ασφαλιστικές εταιρείες θα έπρεπε κανονικά να έχουν ανταποκριθεί στις αυξήσεις των τιµών. Αυτό σήµαινε, ότι καθώς οι ΗΠΑ άρχισαν να βγαίνουν από την πανδηµία και η καταναλωτική ζήτηση επέστρεψε, κάτι έπρεπε να αλλάξει.
Καθώς οι βιοµηχανίες άρχισαν σταθερά να ανακάµπτουν, ο πληθωρισµός εκτινάχθηκε υψηλότερα και οι αυξήσεις στη ζήτηση των πελατών ξεπέρασαν την ικανότητα της αλυσίδας εφοδιασµού να προσφέρει – προκαλώντας αυξήσεις σε ολόκληρη την αυτοκινητοβιοµηχανία.
Για παράδειγµα, οι τιµές των µεταχειρισµένων αυτοκινήτων εκτοξεύτηκαν στα ύψη – αυτό οφείλεται στην υψηλή ζήτηση λόγω της επιβράδυνσης της παραγωγής νέων αυτοκινήτων, η οποία προκλήθηκε από την εκτεταµένη και συνεχιζόµενη διαταραχή των αλυσίδων εφοδιασµού και την παγκόσµια έλλειψη τσιπ ηµιαγωγών.
Ταυτόχρονα, καθώς περισσότεροι άνθρωποι επέστρεψαν στους δρόµους το 2021, παρατηρήθηκε αύξηση της συχνότητας και της σοβαρότητας των αυτοκινητιστικών ατυχηµάτων – πιθανώς µια αντανάκλαση των ευρέως διαδεδοµένων ανησυχιών γύρω από την πανδηµία. Αυτοί οι αλληλένδετοι οικονοµικοί και κοινωνικοί παράγοντες οδήγησαν κατά συνέπεια σε αύξηση του κόστους ασφάλισης και επισκευής των αυτοκινήτων στις ΗΠΑ και σε όλο τον κόσµο. Όπως το έθεσε συνοπτικά ο διευθύνων σύµβουλος της Allstate Tom Wilson, «Βασικά στην ασφάλιση αυτοκινήτων, όλα τα κόστη αυξήθηκαν».
Ο δρόµος προς τα εµπρός
Αν και βρισκόµαστε σε µια απρόβλεπτη αγορά που είναι πιθανό να παραµείνει ασταθής, υπάρχουν τρόποι να µετριάσουµε τις µελλοντικές επιπτώσεις της, να ελέγξουµε το κόστος και να προσφέρουµε µια πιο πελατοκεντρική εµπειρία.
Αυτή τη στιγµή, οι ασφαλιστικοί φορείς έχουν µια πραγµατική ευκαιρία να αποκτήσουν µεγαλύτερο ανταγωνιστικό πλεονέκτηµα µέσω της ψηφιοποίησης και της άµεσης επεξεργασίας (STP)* µε ολοκληρωµένες λύσεις AI.
Για παράδειγµα, δίνοντας τη δυνατότητα στους πελάτες να αξιολογούν άµεσα τις ζηµιές κατά την πρώτη ειδοποίηση απώλειας (FNOL), χρησιµοποιώντας οπτική τεχνητή νοηµοσύνη (AI) στις κάµερες των smartphone τους, οι ασφαλιστές µπορούν να επιτρέψουν γρήγορη και ακριβή εκτίµηση, ταχεία προµήθεια και παράδοση εξαρτηµάτων νωρίτερα στα φανοβαφεία και επιτάχυνση των επισκευών, ώστε να µειωθούν οι χρόνοι αποζηµίωσης για τους πελάτες.
Φαίνεται δίκαιο να πούµε ότι το STP είναι ακριβώς το είδος της γρήγορης, αξιόπιστης και υπεύθυνης εµπειρίας αποζηµίωσης που περιµένουν και θέλουν οι ασφαλισµένοι µετά την πανδηµία – όλα διαθέσιµα µέσω του smartphone του πελάτη. Ακριβώς όπως η Starbucks έφερε επανάσταση στην πρωινή ρουτίνα των λάτρεις του καφέ µε την εφαρµογή της για την προπαραγγελία και την παραλαβή καφέ, οι ασφαλιστικοί φορείς µπορούν επίσης να προσφέρουν µια παρόµοια εξαιρετική εµπειρία πελάτη – µια στιγµή ευκολίας και αποτελεσµατικότητας – στη διαδικασία αποζηµιώσεων.
Το STP, ενισχυµένο µε οπτική τεχνητή νοηµοσύνη βαθµονοµηµένη στα πρότυπα της εταιρείας, θα επιταχύνει σηµαντικά τον χρόνο που απαιτείται για την υποβολή µιας απαίτησης, θα µειώσει τον χρόνο και θα βελτιώσει τις υπηρεσίες εξυπηρέτησης πελατών µε πιο φιλικές προς τον χρήστη λειτουργίες. Πρόκειται για µια λύση που όχι µόνο ανταποκρίνεται στις ραγδαίες αλλαγές στις απαιτήσεις των πελατών, αλλά και βοηθά τις ασφαλιστικές εταιρείες να αποκτήσουν πλεονέκτηµα σε αυτή τη διαρκώς µεταβαλλόµενη, άκρως ανταγωνιστική αγορά.
Κερδίζοντας πλεονέκτηµα µε το STP
Ένα βασικό πλεονέκτηµα του STP είναι ότι, µε τον εξορθολογισµό της ανταλλαγής δεδοµένων µεταξύ των διαφόρων σηµείων της ασφαλιστικής διαδικασίας, καταγράφει πολύτιµα δεδοµένα που µπορούν να ενηµερώσουν για το πώς οι ασφαλιστές µπορούν να βελτιώσουν περαιτέρω τις διαδικασίες αποζηµίωσής τους. Τα δεδοµένα που συλλέγονται µέσω του STP µπορούν να αναλυθούν για να βοηθήσουν στην τελειοποίηση των επιχειρηµατικών κανόνων και στη βελτιστοποίηση των διαδικασιών ώστε να ανταποκρίνονται στις επιχειρησιακές ανάγκες, επιτρέποντας συνολικά βελτιωµένες και εξορθολογισµένες εµπειρίες πελατών που µπορούν να επαναφέρουν τους οδηγούς στον δρόµο όσο το δυνατόν γρηγορότερα και ασφαλέστερα.
* Το Straight-through processing (STP) είναι ένα σύστηµα που επεξεργάζεται τις χρηµατοοικονοµικές συναλλαγές ηλεκτρονικά. Αντικαθιστά τις φυσικές δραστηριότητες που βασίζονται σε χαρτί µε την αυτοµατοποίηση.